  • 31. Data: 2019-07-17 13:24:39
    Temat: Re: Pytanie o chipy
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Big Jack <a...@b...zz> wrote:

    > W 1995r kiedy kupowałem swojego pierwszego PC-ta (486DX2 66MHZ, 4MB RAM,
    > HDD 420MB) ceny RAM kształotowały się tak, że cena 1MB to było ~1000000
    > starych zł, albo nowych 100zł, bo akurat weszła denominacja. Wyobraża
    > sobie ktoś dzisiaj takie ceny?

    Tak... pamiętam jak się cieszyłem, że dorwałem okazyjnie na giełdzie 16 MB
    RAMu i okazało się, że po prostu przepłaciłem za 8 MB...

    > Płyta była taka, że wszystkie kontrolery, porty szeregowe i równoległy
    > były na kartach rozszerzeń na szynie ISA.

    Tzw. "aiołka".

  • 32. Data: 2019-07-17 14:27:52
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2019-07-17 o 13:08, ąćęłńóśźż pisze:
    > Trzeba będzie testować na białych, żeby nie zaszkodzić żółtym, oraz
    > testować na hetero, żeby nie zaszkodzić prześladowanym lesbom i pedziom (
    > kto znał ten wie, że to bardzo sympatyczne stworzenia, i to, że są te
    > testy, no to po prostu żal d*pę ściska).
    > Do tego wyznawcom judaizmu (i czegoś tam jeszcze) religia nie pozwala na
    > bycie testowanymi, no to się dobierze kilku katolików.
    > Balcerowicz testował na rolnikach i żyją, więc o co cały ten zgiełk.
    > A czipy się wszczepi wcześniej niż później i tak wracamy do tematu ;-)

    Ano.

    A na najlepszy zestaw czipów, to byle ludka stać nie będzie...

  • 33. Data: 2019-07-17 14:45:56
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2019-07-17 o 13:23, dantes pisze:
    > A jaką masz pewność, że nie kopiesz BTC?

    Jest tam i taki projekt (chyba storij się nazywa), wchodzisz w to
    świadomie. Zaś "uczciwość" samych projektów gwarantuje Uniwerek
    Berkeley, twórca, i zarządca platformy BOINC.

    Co do kopalni coinów, to mam taką swoją teorię: jakby im wpuścić wirusa,
    aby zamiast kopania, cała ta moc obliczeniowa posłużyła do czegoś
    pożytecznego, eeech.

    Tuzy kopania siedzą sobie gdzieś w miłym miejscu, a ich "fabryki" są
    instalowane tam, gdzie jest najtańszy prąd, n.p. w Chinach, i to jakiejś
    konkretnej prowincji. Tak swoją drogą: że też takie oszczędzanie na
    prądzie może mieć znaczenie ekonomicznej opłacalności kopania, nie zgadł
    bym!

    W owych kopalniach pracują układy dedykowane, czasem całkiem niezłe są
    wypasione karty graficzne. Hm, jak się te "dedykowane" nazywają?

    A jeszcze: jacyś naukowcy postawili tezę, że mózg człowieka nie
    wyewoluował pod kątem "zapotrzebowania na aparat myślowy", lecz jako...
    radiator. Nasi przodkowie byli rzadkim przypadkiem "postawy pionowej"
    (homo erectus), co miało na powstanie tego "radiatora" wpływ znaczący. A
    do tego polowali "z nagonką", na zwierzęta, np. antylopowate, które były
    od nich znacznie szybsze. Lecz oni je po prostu za-ganiali do upadłego:
    polowanie trwało kilka... dni! Nasi antenaci *potrzebowali*, przy takim
    trybie polowania, solidnego "układu chłodzącego". A czemu o tym piszę?
    Ano dlatego, że wydaje mi się, że doświadczenia zyskane w działalności
    takich kopalń coinów -- zaowocują lepszymi centrami "obliczeniowymi",
    hiperkomputerami do uruchomiania ai

    Któryś z uczestników tej (i paru innych) grupy, zdaje się bardzo tęsknie
    wypowiada się o konieczności budowy takich centrów ai

  • 34. Data: 2019-07-17 15:31:22
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    JaNus <bez@adresu> wrote:

    > Co do kopalni coinów, to mam taką swoją teorię: jakby im wpuścić wirusa,
    > aby zamiast kopania, cała ta moc obliczeniowa posłużyła do czegoś
    > pożytecznego, eeech.

    Na ASIC-i nie da rady, one są sprzętowo przystosowane wyłącznie do
    kopania. Można uruchomić dowolny kod najwyżej na (słabym) kontrolerze,
    którego jedyne zadanie to rozdysponowywanie zadań między ASIC-i.

    > W owych kopalniach pracują układy dedykowane, czasem całkiem niezłe są
    > wypasione karty graficzne. Hm, jak się te "dedykowane" nazywają?

    ASIC, np. GC3355. Zobacz PDF-a:
    https://github.com/gridseed/gc3355-doc/blob/master/G
    C3355_DataSheet.pdf

    > A jeszcze: jacyś naukowcy postawili tezę, że mózg człowieka nie
    > wyewoluował pod kątem "zapotrzebowania na aparat myślowy", lecz jako...
    > radiator.

    Tylko czy mózg jest dobrym radiatorem ciepła?

  • 35. Data: 2019-07-17 16:20:47
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Wed, 17 Jul 2019 14:45:56 +0200, JaNus napisał(a):

    > Jest tam i taki projekt (chyba storij się nazywa), wchodzisz w to
    > świadomie. Zaś "uczciwość" samych projektów gwarantuje Uniwerek
    > Berkeley, twórca, i zarządca platformy BOINC.

    Aha.

    > Co do kopalni coinów, to mam taką swoją teorię: jakby im wpuścić wirusa,
    > aby zamiast kopania, cała ta moc obliczeniowa posłużyła do czegoś
    > pożytecznego, eeech.

    Łatwiej jest "im wpuścić wirusa, aby zamiast czegoś pożytecznego, cała ta
    moc obliczeniowa posłużyła do kopania BTC"

    Dzisiaj możesz kopać "przez www" nie będąc tego świadomym.

  • 36. Data: 2019-07-17 18:58:59
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    f...@t...no1
    *Queequeg* napisał(-a):

    > Tzw. "aiołka".

    To jeszcze na styku sprzętu i softu przypomniało mi się, że ówczesne
    PC-ty miały ograniczoną jakąś pamięć (cache?) do kilkuset kB. Bywało, że
    po załadowaniu systemu dla niekórych gier tej pamięci brakowało. Żeby
    każdorazowo nie grzebać w autoexec.bat i config.sys tworzyło się
    specjalnie spreparowane dyskietki startowe, które na potrzeby sesji
    odzyskiwały to co było potrzebne. Po resecie wszystko wracało do normy.
    Z opowieści już tylko wiem i nie wiem na ile w tym prawdy, że jeszcze
    wcześniej trzeba było parkować głowice HDD

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 37. Data: 2019-07-17 19:03:29
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    https://edition.cnn.com/2019/07/17/tech/elon-musk-ne
    uralink-brain-implant/index.html

    -----

  • 38. Data: 2019-07-17 21:50:24
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 17 Jul 2019 18:58:59 +0200, Big Jack wrote:
    > To jeszcze na styku sprzętu i softu przypomniało mi się, że ówczesne
    > PC-ty miały ograniczoną jakąś pamięć (cache?) do kilkuset kB. Bywało, że
    > po załadowaniu systemu dla niekórych gier tej pamięci brakowało.

    Nie cache, tylko pamięć konwencjonalna, czyli ta poniżej granicy 640KiB,
    bo tylko ta jest widoczna w trybie rzeczywistym (adresacja 20 bitowa,
    przy czym górne 384KiB jest zarezerwowane dla BIOS i kart rozszerzeń).

    > Żeby każdorazowo nie grzebać w autoexec.bat i config.sys tworzyło się
    > specjalnie spreparowane dyskietki startowe,

    Wystarczy użyć systemu menu w config.sys, nie ma potrzeby męczyć
    dyskietek.

    > Z opowieści już tylko wiem i nie wiem na ile w tym prawdy, że jeszcze
    > wcześniej trzeba było parkować głowice HDD

    To było przy pierwszych dyskach, jeszcze na komputerach XT. Producent
    zalecał parkowanie głowicy za pomocą parkhead.com przed wyłączeniem
    komputera, aby ustawić głowicę nad 'bezpiecznym' obszarem talerza, coby
    nie uszkodziła ona przypadkiem czegoś istotnego podczas lądowania.

    Mateusz

  • 39. Data: 2019-07-18 12:23:01
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

> [...]
    > komputera, aby ustawić głowicę nad 'bezpiecznym' obszarem talerza, coby
    > nie uszkodziła ona przypadkiem czegoś istotnego podczas lądowania.

    Ja miałem park.com, i już na AT, dysk 40 MB, bodajże Quantum. Choć może
    ktoś po prostu przemianował parkhead.com na park.com, żeby krócej się
    wpisywało...

    To i tak była tylko jedna funkcja przerwania int 13h.

    O jest, ah=19h dokładniej: https://en.wikipedia.org/wiki/INT_13H

  • 40. Data: 2019-07-18 13:20:50
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    7...@n...free.fr
    *Mateusz Viste* napisał(-a):

> [...]
    > rozszerzeń).

    > Wystarczy użyć systemu menu w config.sys, nie ma potrzeby męczyć

    Dzięki za sprostowanie i przypomnienie. Trochę później odkryłem
    "menuitem"

> [...]
    > komputera, aby ustawić głowicę nad 'bezpiecznym' obszarem talerza,
    > coby nie uszkodziła ona przypadkiem czegoś istotnego podczas

    Jak wspomniałem, nie miałem potrzeby parkowania głowic, ale myślałem, że
    do tego wystarczało DOS-owe polecenie "park"

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675