    From: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    Subject: Re: Pytanie o chipy
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Date: 17 Jul 2019 19:50:24 GMT

    On Wed, 17 Jul 2019 18:58:59 +0200, Big Jack wrote:
    > To jeszcze na styku sprzętu i softu przypomniało mi się, że ówczesne
    > PC-ty miały ograniczoną jakąś pamięć (cache?) do kilkuset kB. Bywało, że
    > po załadowaniu systemu dla niekórych gier tej pamięci brakowało.

    Nie cache, tylko pamięć konwencjonalna, czyli ta poniżej granicy 640KiB,
    bo tylko ta jest widoczna w trybie rzeczywistym (adresacja 20 bitowa,
    przy czym górne 384KiB jest zarezerwowane dla BIOS i kart rozszerzeń).

    > Żeby każdorazowo nie grzebać w autoexec.bat i config.sys tworzyło się
    > specjalnie spreparowane dyskietki startowe,

    Wystarczy użyć systemu menu w config.sys, nie ma potrzeby męczyć
    dyskietek.

    > Z opowieści już tylko wiem i nie wiem na ile w tym prawdy, że jeszcze
    > wcześniej trzeba było parkować głowice HDD

    To było przy pierwszych dyskach, jeszcze na komputerach XT. Producent
    zalecał parkowanie głowicy za pomocą parkhead.com przed wyłączeniem
    komputera, aby ustawić głowicę nad 'bezpiecznym' obszarem talerza, coby
    nie uszkodziła ona przypadkiem czegoś istotnego podczas lądowania.

    Mateusz