  • 1. Data: 2012-08-20 10:09:48
    Temat: Pytanie do starych ramoli ;-))
    Od: Jan Walicki <p...@g...com>

    Witam,
    Pytanie pewnie banalne do starych ramoli - czyli znawców pamięci
    RAM ;-))
    Oglądam płytę GigaByte EP45-DS5. BIOS : 09/30/2008-P45-
    ICH10-7A89PG0BC-00, Chipset : A89P inne specyfikacje na życzenie.
    Na płycie fizycznie są 4 sloty (banki) RAMu a w instrukcji "stoi", że
    płyta obsłuży łącznie 8 GB RAM.
    Czegoś tu nie rozumiem, przecież system 32-bitowy obsłuży max 4 GB?
    Więc po co dwa razy tyle?

    I drugie pytanie: ta płyta obsługuje 2 kanały RAMu a ja mam 2 kości po
    1 GB. Są zainstalowane na 1 kanale. Myślicie że jest sens żeby
    przełożyć jedną kość na 2 kanał? Czy zwiększy się wydajność?
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2012-08-20 10:27:20
    Temat: Re: Pytanie do starych ramoli ;-))
    Od: "Piotr S." <s...@i...pl>

    W dniu 2012-08-20 10:09, Jan Walicki pisze:
> [...]
    > płyta obsłuży łącznie 8 GB RAM.
    > Czegoś tu nie rozumiem, przecież system 32-bitowy obsłuży max 4 GB?

    Obsłuży 8 GB jak zainstalujesz system 64-bitowy.

> [...]
    > 1 GB. Są zainstalowane na 1 kanale. Myślicie że jest sens żeby
    > przełożyć jedną kość na 2 kanał? Czy zwiększy się wydajność?

    Najlepiej włożyć pamięci tak aby uaktywnić tryb dual channel. Oba moduły
    pamięci powinny być takie same. Jak sparować pamięć aby uaktywnić tryb
    dual-channel przeczytasz pewnie w instrukcji. Zazwyczaj moduły wkłada
    się tak, aby oba były włożone do gniazda o takim samym kolorze.

    Pozdrawiam
    Piotr S.

  • 3. Data: 2012-08-20 11:09:07
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 20.08.2012 10:09, Jan Walicki pisze:

    > Na płycie fizycznie są 4 sloty (banki) RAMu a w instrukcji "stoi", że
    > płyta obsłuży łącznie 8 GB RAM.

    Tak.

    > Czegoś tu nie rozumiem, przecież system 32-bitowy obsłuży max 4 GB?
    > Więc po co dwa razy tyle?

    Bo ktoś w odróżnieniu od ciebie nie musi być przywiązany do jakiegoś tak
    ograniczonego ale "jedynego słusznego" systemu.

  • 4. Data: 2012-08-20 12:12:53
    Od: miab <m...@w...pl>

> [...]
    > ICH10-7A89PG0BC-00, Chipset : A89P inne specyfikacje na życzenie.
    > Na płycie fizycznie są 4 sloty (banki) RAMu a w instrukcji "stoi", że

    A ja widzę że 16GB RAM

    > Czegoś tu nie rozumiem, przecież system 32-bitowy obsłuży max 4 GB?
    > Więc po co dwa razy tyle?

    Praktycznie wszystkie systemy 64-bitowe i większość 32-bitowych radzi
    sobie z taka ilością pamięci.

    > I drugie pytanie: ta płyta obsługuje 2 kanały RAMu a ja mam 2 kości po
    > 1 GB. Są zainstalowane na 1 kanale. Myślicie że jest sens żeby
    > przełożyć jedną kość na 2 kanał? Czy zwiększy się wydajność?

    Para do jednego koloru.

    miab

  • 5. Data: 2012-08-20 15:09:40
    Od: Maciek <m...@e...nospam.pl>

    begin o nicku Piotr S. napisał(a) na pl.comp.pecet następujące bzdety:

    > Obsłuży 8 GB jak zainstalujesz system 64-bitowy.
    Nieprawda. Tylko Windows ma taką ułomność.

    --
    Maciek
    I spend my time wasting yours.

  • 6. Data: 2012-08-20 15:15:16
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 20.08.2012 15:09, Maciek wrote:

    > Nieprawda. Tylko Windows ma taką ułomność.

    Nie wszystkie, ale to które ją mają, mają ją celowo (i były nieoficjalne
    łatki włączające pae w pełnym zakresie). Inna sprawa, że proces ma i tak
    ograniczoną przestrzeń adresową do 32bit, więc w typowych zastosowaniach
    nadmiar ramu może być zbędny.

    Michoo

  • 7. Data: 2012-08-20 17:03:31
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Michoo" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > przestrzeń adresową do 32bit, więc w typowych zastosowaniach nadmiar ramu może

    A przypadkiem pamięć w procesorach nie jest adresowana w 36 bitach?

  • 8. Data: 2012-08-21 00:20:56
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2012-08-20 12:12, miab pisze:

    > Para do jednego koloru.

    Zależy od producenta płyty.

  • 9. Data: 2012-08-21 00:33:06
    Od: Smok Eustachy <s...@g...pl>

    W dniu 20.08.2012 10:27, Piotr S. pisze:

    > Obsłuży 8 GB jak zainstalujesz system 64-bitowy.

    System32-bitowy też obsłuży z odpowiednim jądrem (bfs)