  • 51. Data: 2024-10-21 12:35:30
    Temat: Re: Pytanie do Użytkownika
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 20 Oct 2024 10:46:18 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Czyli zbyt mocno skręcone. Uszczelka dekla zgnieciona i dekiel
    > dotykał
    > do obudowy. Jest to standardowy przypadek w tych kotłach.

    Niestety pochwaliłem się za wcześnie, po kilku dniach pracy z
    poluzowanymi śrubam jednak potrafi stuknąć. Na pewno liczba stuków
    zdecydowanie spadła bo teraz na jeden kilkuminutowy cykl grzania cwu
    jest jeden stuk maks 2 a wcześniej było częściej.
    Teraz już nie jestem pewien czy ten jeden stuk to zdarzał się od
    nowości, bo wtedy ten jeden nie zwracał na siebie uwagę... Co do
    dźwięku to na pewno dochodzi z wymiennika/dekla. Pukając śrubokrętem
    w dekiel jest identyczny odgłos

    --
    Marek

  • 52. Data: 2024-10-21 12:45:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    wrote:
    > przypadków trafiłem naprawdę wiele. Poprawiałem po serwisantach i
    > po
    > użytkownikach, którzy sami czyścili kocioł :)

    Nie chciałbym być źle zrozumiany, że "januszuję" samodzielnie przy
    kotle zamiast wezwać fachowca. Oczywiście, że wolałbym dać tą robotę
    fachowcowi i z przyjemnością popatrzeć na fachową robotę, która robi
    się sama. Ale na dwóch już się zawiodłem m.in. obserwując jak
    zabierają się do roboty wg paradygmatu "nic na siłę wszystko
    młotkiem"... jak dokręcają ze stękaniem dekiel po kolei a nie po
    przekątnej tylko patrzeć jak gwint puści w bloku albo pęknie oczko na
    śrubę w deklu...

    --
    Marek

  • 53. Data: 2024-10-21 16:36:13
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 21.10.2024 o 12:45, Marek pisze:

> [...]
    > dokręcają ze stękaniem dekiel po kolei a nie po przekątnej tylko patrzeć
    > jak gwint puści w bloku albo pęknie oczko na śrubę w deklu...

    Ale ja wcale Ci nie zarzucam, że "januszujesz". Ot po prostu wiele razy
    już się spotkałem i wiem w czym jest problem, a żeby było ciekawiej
    nawet zdarzają się serwisantom. W jednym przypadku jak usuwałem ten
    problem to właściciel kotła opowiadał jak serwisant dokręcał zakrętarką
    "panie tak napierd.....a ta wkrętarka jak z karabinu maszynowego -
    myślałem, że nią śruby pourywa". Wyraźnie mówił i stukaniu. Czyli z całą
    pewnością była to zakrętarka udarowa, a nie wkrętarka.
    Czujesz? Zakrętarką z udarem, a najsłabsze i najtańsze zakrętarki mają
    momenty obrotowe ponad 100Nm. Nie wiem jakiej marki używał zakrętarki,
    ale bardziej markowe to mają już od 200Nm wzwyż.
    Czyli 10-20 razy więcej niż maksymalny moment z jakim te śruby wolno
    dokręcać, a śruby powinny być dokręcone z momentem 10-12Nm.
    W instrukcji kotłów nawet jest opis kolejności dokręcania śrub:
    https://downloads.acv.com/Kompakt_HREeco_Solo.pdf
    str. 44
    Dodam tylko, że śruby powinny być dociągane na kilka razy stopniowo za
    każdym razem zwiększając moment obrotowy.
    Chcesz, aby przestał stukać to musisz odkręcić dekiel, nasmarować
    uszczelkę oraz rant dekla i przykręcić go tak jak powinien być
    przykręcony, ustalając wcześniej dokładne położenie dekla. Rant ma
    dociskać tylko i wyłącznie uszczelkę tak, aby dekiel nie dotykał obudowy.
    W przypadku tych kotłów od nowości czasami zdarzają się stuknięcia.
    Bywa, że są źle skręcone w fabryce i na kontroli jakości tego nie
    wychwycili. Ale jak serwisant jest kumaty to ogarnia to u klienta.

  • 54. Data: 2024-10-22 10:06:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 21 Oct 2024 16:36:13 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > W instrukcji kotłów nawet jest opis kolejności dokręcania śrub:
    > https://downloads.acv.com/Kompakt_HREeco_Solo.pdf
    > str. 44

    W instrukcji do Thermganena Duo nie ma w ogóle takiego rozdziału, no
    i dekiel ma mniej śrub niż ten ACV, ale jest bardzo podobny. No ale
    powiedzmy można z tego wywnioskować kolejność, dzięki.

    --
    Marek

  • 55. Data: 2024-10-22 15:41:11
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 22.10.2024 o 10:06, Marek pisze:

    > W instrukcji do Thermganena Duo nie ma w ogóle takiego rozdziału, no i
    > dekiel ma mniej śrub niż ten ACV, ale jest bardzo podobny. No ale
    > powiedzmy można z tego wywnioskować kolejność, dzięki.

    Ilość śrub zależy od wielkości wymiennika, a ten od mocy kotła.
    W instrukcji Thermagen-a tego nie ma, bo masz tylko i wyłącznie
    instrukcję użytkownika, a użytkownikowi te informacje są niepotrzebne.
    Natomiast w przypadku ACV-a jest to instrukcja wspólna: instalowania,
    konserwacji i użytkowania.
    Oczywiście więcej na ten temat jest w dokumentacjach serwisowych.
    ACV czy Thermagen to są takie same kotły z tej samej fabryki, firmy
    Intergas z Holandii.
    Czego nie znajdziesz w instrukcji Thermagen-a, spokojnie znajdziesz w
    instrukcji ACV-a.