  • 41. Data: 2021-03-27 16:48:32
    Temat: Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > Ale co to ma zachwycać to nie pokaz mody.

    Skoro nie zachwyca, to nie ma po co koniecznie zmieniać. A jak ktoś zmienia,
    to ze względu na swoje indywidualne potrzeby.

    > Ostatni Windows jaki miałem do czynienia to chyba 3.1 ze 30 lat temu.
    > Nigdzie nie widzę Windowsa wśród znajomych, w pracy tym bardziej. Jestem
    > zdziwiony, że jeszcze ktokolwiek używa Windows, tym bardziej ktoś
    > "techniczny".

    Widocznie takich akurat masz znajomych, innym odpowiada Windows.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 42. Data: 2021-03-27 21:51:24
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    {ciach}
    Grzegorzu, Adamie wielkie dzięki.
    Właśnie leci instalacja XP/32... a co się będę ograniczał, najwyżej się
    nie uda. Za to jak się uda... to załaduję deweloperkę w najlepszej dla
    mnie wersji, czyli x32 :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 43. Data: 2021-03-27 23:19:01
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Ok, XP załadowany, bootuje, soft w wersji x32 z runtime-m sterownika się
    załadował, nie wiem jakim cudem (moim zdaniem nie miał prawa), wygląda
    to dobrze, ale:

    - nie potrafię przekierować USB, gość znalazł nawet USB wireless
    receiver od myszy, ale mysz nie gada, żadne pendrive zresztą też, na
    razie korzystam z udostępnionych folderów, ale to łata jest, acha działa
    tablet notka na szczęście,

    - działa sieć, ustawiłem brodge, ale nie przechwytuje IP z OS
    gospodarza, trzeba skonfigurować samemu,

    - straszliwie muli, ale może dlatego że nie mam żadnych sterowników do
    sprzętu, bo niby skąd miał bym je mieć, skoro soft od hardware dzieli
    kilkanaście lat, może macie jakieś sugestie?

    - nie wiem jak ustawić ekran, aby pracował na pełnym FHD,

    - jedna z opcji w sofcie na którym mi zależało nie daje się włączyć, nic
    istotnego, ale skoro jedna się zachowuje dziwnie, to będzie trzeba
    uważać, przynajmniej na początku, może nie być tak perfekt jak się wydawało,

    - nie potrafię wyłączyć komunikatów-chmurek, a wkurzają strasznie (nie
    znikają, trzeba gasić).

    Na dzisiaj koniec. Bardzo ciekawe doświadczenie, thx. :)

    Irek.N.

  • 44. Data: 2021-03-27 23:41:09
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Ok, mały update.
    Myszok przez usb działa (nie wiem kiedy i dlaczego się włączył), ale
    pendrive nie, karty SD w slocie notebooka też nie widzi.
    Ekrany (wielkość) opanowane, menu ogarnięte, nie jest źle.

    To pewnie kwestia czasu i oklikania się z softem.

    Irek.N.

  • 45. Data: 2021-03-28 10:41:17
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2021-03-27 o 23:41, Irek.N. pisze:

> [...]
    > Ekrany (wielkość) opanowane, menu ogarnięte, nie jest źle.
    >
    > To pewnie kwestia czasu i oklikania się z softem.

    Sieci w trybie bridge nigdy nie udało mi się poprawnie uruchomić, ciągle
    coś nie działało. Ludzie robią opisy, a ja nie spotkałem nikogo kto
    powiedziałby "u mnie działa". Za to tryb NAT nie sprawia problemów, co
    najwyżej kwestia przekierowania portów jeżeli jest taka potrzeba.
    Oczywiście nie zawsze to wystarcza.
    IP gospodarza w trybie bridge to nie przechwyci - to jest tak jakby w
    systemie pojawiał się dodatkowy interfejs, serwer DHCP przydziela mu
    dodatkowy adres, albo właśnie trzeba ręcznie ustawić.
    OIDP to z urządzeń pamięci korzystasz po prostu udostępniając dane.
    Porty komunikacyjne chyba też - nie pamiętam.
    Udostępnianie urządzeń USB dotyczy innych urządzeń, typu jakieś
    programatory czy inne takie, ale zdaje się, że wymaga to instalacji
    dodatku, którego licencja nie pozwala na użytek komercyjny. Swego czasu
    szukałem ile to kosztuje i nie doszukałem się - być może to się zmieniło.
    Niemniej jednak jeżeli uda Ci się odpalić wszystko co potrzebujesz to
    takie rozwiązanie jest znacznie lepsze niż jakiekolwiek multibooty.

    Pozdrawiam

    DD

  • 46. Data: 2021-03-28 11:36:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/03/2021 10:49, Piotrek wrote:
    > Statystycznie rzecz biorąc - to żaden dowód na jakość.

    I dlatego, mimo złych doświadczeń w pracy, mam kilka Delli w domu ...
    uważam że to solidnie poskładane komputery (dekstopy i laptopy).

    Jednak root certificate im nie daruje. To poniżająca dla takiej firmy
    wpadka.

  • 47. Data: 2021-03-28 11:56:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/03/2021 08:19, Irek.N. wrote:
    > Mogłem, ale poprzedni, kupiony chyba w 2007 pomimo 2 upadków,
    > uszkodzenia obudowy i jednego zawiasu ciągle działa poprawnie, nie ma
    > defektów na ekranie, bateria trzyma niecałą godzinę (w zasadzie 45
    > minut, ale to zazwyczaj wystarcza przy serwisach).

    Mam podobne doświadczenia z Lenovo. Ba, w rodzinie jest Medion który
    przeżył kilka przygód tego typu.

    Najzwyczajniej, upadł we właściwy sposób...

    > żadnych problemów, to nie będę wymyślał i kupiłem dell-a. Drogie toto
    > okrutnie i przykro mi czytać, że opadli z jakością.

    To moja, i kawałka internetu, opinia. Nie sugeruj się, chodzi tylko o to
    abyś miał w tle dezycji hasło "wszystko jest dziadowskie, to kwestia
    ukrywania i religii". Duże korpo już dawno zauważyły e robieni e
    solidnego sprzętu nie jest sensowną strategią.

    > O rany, ja za cienki jestem w te klocki. Nigdy nie miałem do czynienia z
    > linuxem i obawiam się, że jakikolwiek problem i leżę. Można się nauczyć,
    > jasne, to nawet ciekawy temat, ale skąd brać czas na to wszystko?

    Nie używając współczensnych systemów unixowych, odcinasz sobie całkiem
    sporo fukncjonalności.

    Na codzień dłubie w elektronice hobbystycznie. Mikrokontolery itp.
    Programuje, debuguje itp.

    Była decyzja: bazowy system to widnows czy linux?

    No wiec 100:1 dla linuxa. Ten "1" to TL866, który i tak bangla na
    Linuxie przy odrobinie rzeźby.

    Innymi słowy, jesli chodzi o te głupoty "linux na desktopach" to nie ma
    on sensu, ale jesli chodzi o konkretny "linux jako narzędzie do czegoś"
    to jak najbardziej.

    Jeśli używasz oprogramowania na windows to wiadomo, że bazą nie będzie
    linux. I nie zamierzam przekonywać. Ale nie odcinaj się od wiedzy na ten
    temat. W VitualBox możesz sobie postawić szkoleniowego linuxa i poćwiczyć.

    > Poczytam, dobrze wiedzieć, THX.

    Nie czytaj, zainstaluj. Jest tak absurdalnie intuicyjny, że instalacje
    XP odpalisz bez czytania czegokolwiek.

    Mała uwaga: aby przekierować urządzenie USB (programator, przelotkę RS
    itd) wymaga doinstalowania Virtual Box Extension Pack. Mowie o tym, bo
    nie widać tego wprost z obsługi programu.

    Po instalacji XP w środku, możesz "włożyć wirtualną płytę CD ze
    sterownikami".

    Po ich instalacji wrażenie będzie takie jak byś siedział przed normalnym
    kmputerem z XP. Prawy Ctrl + F robi fullscreen, po instalacji
    sterowaników desktop systemu automatycznie się dostosuje rozdzielczością.

    > pożądana usterka. W kablach jakie teraz używam (R45) wyłamuję zapinkę z
    > jednej strony.

    Zainteresowałbym się mostem bezprzewodowym, być może zrobionym z
    dowolnego starego routera z OpenWRT, jeśli wygląda to jak mój znajomy,
    który w jednej ręce trzyma laptopa, w drugiej grzebie w sterowniku a
    trzecią utrzymuje równowagę na drabinie.

    > Na SD w wersji mikro instalowane są systemy w sterownikach. Mnie
    > interesuje jedynie HDD jako nośnik dla OS. Jak najmniej rzeczy do
    > pamiętania, zabierania, wkładania...

    Nie ma tam aby dodatkowego gniazda na dysk? Wiele laptopów posiada
    drugie gniazdo na dysk mSATA/M.2.

    Ułatwia to nieco instalacje równoległego systemu bo nie wymaga
    rozpychania się na istniejącym dysku.

    > Dzięki, muszę się ogarnąć z instalacją W10 i zdecydować w którą stronę idę.

    Idziesz w stronę Virtual Boxa. Idę o zakład że załatwi 110% twoch
    problemów z XP.

  • 48. Data: 2021-03-28 11:59:05
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Niemniej jednak jeżeli uda Ci się odpalić wszystko co potrzebujesz to
    > takie rozwiązanie jest znacznie lepsze niż jakiekolwiek multibooty.

    No właśnie poległem trochę.
    Zakładam, że sieć działa (podjadę po jakiś sterownik i sprawdzę, ale
    później), usb chyba tak jak piszesz, znaczy myszka tak, CD/DVD też, ale
    jako pamięć już nie. Jeżeli zadziała z programatorem, spoko, jeżeli nie,
    to technologia do d.. dla mnie i pozostanie multiboot z którym nie mam
    żadnych problemów - znaczy z samym multiboot, bo z instalacją W10 mam
    zagwozdkę.

    Na ten moment utknąłem na 2 rzeczach. Skoro z XP sobie nie poradzę
    wydajnościowo, bo nie ma szans na sterowniki dla XP, to postanowiłem
    zainstalować W10 żeby sprawdzić jak to jest gdy wszystko współdziała ze
    sobą. W manualu ślicznie napisane jest, że nie muszę wypalać płyty, mogę
    wskazać obraz ISO. Fajnie, ale ja mam bootowalnego pena. Mam z niego
    wypalić ISO? Przecież to bez sensu. Ech, niewiedza... :( W każdym razie
    F12 na maszynie, czyli tymczasowy boot manager daje mi flopa, CD, sieć,
    nawet HDD, ale USB już nie daje.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 49. Data: 2021-03-28 12:04:15
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/03/2021 11:33, Marek wrote:
    > Czyli nie dość, że klikadło to jeszcze nie zadziałało
    > jak należy.

    GUI ma masę bugów. Nie jeste żadnym ekspertem proxmoxa, ale kilka
    znalazłem po 5 minutach bawienia się. Sprawdziłem - zgłoszone. Czekają.
    Jak w wielu przypadkach OpenSource: błedy krytyczne mogą zaczekać,
    najważniejszy jest nowy dartk theme. A nie czekaj, dotyczy to również
    softu komercyjnego ;)

  • 50. Data: 2021-03-28 12:24:28
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Nie używając współczensnych systemów unixowych, odcinasz sobie całkiem
    > sporo fukncjonalności.

    Dawno temu musiałem zdecydować, co w życiu chcę robić i padło na to, że
    "komputery" są fajne, ale mam lepsze, ciekawsze zajęcie. W efekcie
    zatrzymałem się na poziomie XP i to obawiam się, że wczesnego.
    Do tego co robię absolutnie wystarczył by ten system, ale ponieważ świat
    idzie do przodu, muszę nadążać na tyle, aby zachować choć minimum
    kompatybilności z nim, oraz by nie tracić funkcjonalności które pomagają
    w pracy. Przykładowo program CAD kiepsko obsługiwał FHD, że o 4k nie
    wspomnę. Trzeba było zmienić wersję, ale nowa wersja wymaga nowego OS-a,
    no i robi się łańcuszek zmian. To na szczęście ogarniam, ale że
    doświadczenia niewiele, to wykładam się na jak to ładnie określiliście
    multiboot z W10.

    > No wiec 100:1 dla linuxa. Ten "1" to TL866, który i tak bangla na
    > Linuxie przy odrobinie rzeźby.

    Super, ale widzisz, ale nie zawsze jest tak jak piszesz. Postawiłem u
    siebie 3 serwery na linuxie (znaczy serwery typu NAS, w środku jakaś
    odmiana linuxa) i okazało się, że żaden nie nadaje się do pracy jakiej
    wymagam. Trzeba było postawić czwarty serwer na windowsie.

    > Jeśli używasz oprogramowania na windows to wiadomo, że bazą nie będzie
    > linux. I nie zamierzam przekonywać. Ale nie odcinaj się od wiedzy na ten
    > temat. W VitualBox możesz sobie postawić szkoleniowego linuxa i poćwiczyć.

    Fajne narzędzie i na potrzeby testowania czegoś nadaje się idealnie. Już
    zainstalowałem, teraz staram się to ogarnąć. Wydaje się prosty, ale
    czasami zacinam się na czymś.

    > Mała uwaga: aby przekierować urządzenie USB (programator, przelotkę RS
    > itd) wymaga doinstalowania Virtual Box Extension Pack. Mowie o tym, bo
    > nie widać tego wprost z obsługi programu.

    No właśnie tego nie rozumiem. CD podłączone przez usb działa, wirelees
    od myszy też, ale czy zadziała programator, muszę sprawdzić.
    Chyba Dariusz D. pisał o tym dodatku. Zobaczymy.

    > Idziesz w stronę Virtual Boxa. Idę o zakład że załatwi 110% twoch
    > problemów z XP.

    Poszedłem, ale na razie szału nie ma, jeszcze za wcześnie :)

    Obecnie staram się zainstalować W10 z pena startowego.

    THX za porady.

    Miłego.
    Irek.N.