  • 11. Data: 2014-03-29 12:06:19
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Mar 2014 01:19:18 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Biorąc pod uwagę inherentną niestabilność powszechnie dostępnych źródeł
    > odnawialnych może dość do zabawnej sytuacji, że energetyka
    > konwencjonalna (przynajmniej ta bardziej dyspozycyjna) będzie dotowana w
    > zakresie "bycia ale nie produkowania" - na wypadek przejściowych
    > problemów w energetyce odnawialnej.

    Juz tak mamy - przy okazji ktoregos huraganu cena energii na rynku
    miedzyoperatorskim spadla do ujemnej. Czyli summa summarum klient
    koncowy zaplacil za to ze wiatraki stoja a elektrownia weglowa sie
    kreci.

    Ciekaw jestem sytuacji w Czechach - tam obiecali bardzo dobre warunki
    na ogniwa sloneczne i w rezultacie mieli wnioskow cos na 5GW.
    A ze to maly kraj, to jest to znaczacy procent krajowej produkcji.
    I ciekawi mnie czy ich rezerwa nie kreci sie u nas ..

    > Odnawialne źródła energii to niestety/stety bezwzględna konieczność -
    > paliwa nieodnawialne mają niestety to do siebie że są nieodnawialne i
    > prędzej czy później się skończą.

    W GB mieli swego czasu ambitny program budowy elektrowni
    szczytowo-pompowych. Zbudowali az jedna, bo sie w miedzyczasie
    elektrownie na gaz przestawily, ale do programu mozna wrocic.
    Tyle ze to nadal moze byc za malo, szczegolnie aby zapewnic rezerwe na
    pare dni niepogody czy cala zime.

    J.

  • 12. Data: 2014-03-29 12:46:48
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 29.03.2014 11:45, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Nie ma czegoś takiego jak odnawialne źródła energii. To tylko

    W skali planety? Jak najbardziej są!

    (dzięki stałemu dostarczaniu energii z zewnątrz przez Słońce)

    > przeniesienie kwestii nieodnawialności na inny poziom. Przykładem może
    > być wzrost zapotrzebowania (i cen) na neodym do magnesów wiatraków czy

    A po cholerę ci magnesy stałe, w szczególności neodymowe?

    > też dziwny z pozoru fakt, że najbardziej obciążającym środowisko źródłem
    > energii elektrycznej jest energia słoneczna (zanieczyszczenia wywołane
    > produkcją paneli fotowoltaicznych).

    Fotowoltaika to jeden z gorszych sposobów na wykorzystanie energii
    słonecznej.

  • 13. Data: 2014-03-29 13:00:03
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 29.03.2014 10:44, Tomasz Wójtowicz pisze:

> [...]

    Tak dla twojej informacji: to ty i "autorytet" na który się powołujesz
    nie rozumiecie zasad uzyskiwania energii z wiatru.

    Bezmyślność twoich/cytowanych przez ciebie "mądrości" aż bije w oczy.
    Uważasz, że "farmy wiatraków" istotnie wyhamują wiatry? LOL

    Primo: wiatr to nie rzeka, że możesz go zatamować - stawisz za duży
    opór, to poleci górą.

    Secundo: efektywność uzyskiwania energii rośnie w trzeciej potędze w
    zależności od prędkości wiatru - jeśli prędkość wiatru pod koniec farmy
    wiatrowej byłaby istotnie niższa niż na początku, wydajność byłaby gówniana.

    Tertio: lasy (jak ktoś nie jest wybitnie tępy, to zrozumie ;-> )

    > W focusie. Czyli pseudonaukowej gazetce dla pseudointelektualistów.

    Tej, w której całkiem serio piszą o mechanicznych perpetuum mobile?

    No to poczytaj może o tym w jakimś bardziej rzetelnym źródle.

    I ograniczaj cytaty.

  • 14. Data: 2014-03-29 13:16:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Szwajcarii chyba ... ale przyhamowali.
    > Zreszta Rydzyk probowal i chyba tez nie wyszlo.

    Wyszło. Tylko później to zepsuł -- przefajnował i przeinwestował.
    Toruń, to klasyczna ilustracja do zasady Pareto -- 80% kasy poszło
    na podniesienie o 20% wczesniej osiągniętych efektów. Inwestora
    zgubiła pycha (i żeby nie było, że nie był ostrzeżony).

    > A to energia o niskiej temperaturze, czyli sprawnosc elektrowni bardzo
    > niska. Przy okazji duzo ciepla musimy uwolnic w srodowisko.

    Akurat w instalacjach geotermalnych w środowisko uwalnia się minimalne
    ilości ciepła. Prawie w ogóle.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2014-03-29 13:45:12
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-03-29 12:46, Andrzej Lawa pisze:

    > W skali planety? Jak najbardziej są!
    >
    > (dzięki stałemu dostarczaniu energii z zewnątrz przez Słońce)

    Słusznie. Powinienem napisać: z punktu widzenia użyteczności dla
    człowieka nie ma czegoś takiego jak odnawialne źródła energii elektrycznej.

    > A po cholerę ci magnesy stałe, w szczególności neodymowe?

    Mnie po nic. Ale takie siedzą w generatorach wiatrowych.

    > Fotowoltaika to jeden z gorszych sposobów na wykorzystanie energii
    > słonecznej.

    Zgoda. Ale mówimy właśnie o pozyskiwaniu energii elektrycznej.

    P.P.

  • 16. Data: 2014-03-29 13:54:58
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 29.03.2014 13:45, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Słusznie. Powinienem napisać: z punktu widzenia użyteczności dla
    > człowieka nie ma czegoś takiego jak odnawialne źródła energii elektrycznej.

    Wręcz przeciwnie: właśnie z punktu widzenia człowieka energia słoneczna
    i pochodne (wiatr, pływy, rzeki) są odnawialne.

    > Mnie po nic. Ale takie siedzą w generatorach wiatrowych.

    Czyżby? A po co?

    Widziałeś kiedyś jakiś większy generator prądu elektrycznego, chociażby
    nawet taki obecny w samochodzie?

    > Zgoda. Ale mówimy właśnie o pozyskiwaniu energii elektrycznej.

    Zwierciadła. Wieża. Silnik parowy. Generator. Voila.

  • 17. Data: 2014-03-29 14:29:40
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2014-03-29 13:45, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Zgoda. Ale mówimy właśnie o pozyskiwaniu energii elektrycznej.

    Nie zapomnijcie o wiadrach do przechowywania prądu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 18. Data: 2014-03-29 14:54:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PeJot,

    Saturday, March 29, 2014, 2:29:40 PM, you wrote:

    > Nie zapomnijcie o wiadrach do przechowywania prądu.

    Ołowianych czy litowych? Diabli wiedzą, które gorsze...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 19. Data: 2014-03-29 15:15:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Słusznie. Powinienem napisać: z punktu widzenia użyteczności dla
    > człowieka nie ma czegoś takiego jak odnawialne źródła energii
    > elektrycznej.

    Niesłusznie. W skali planety źródeł odnawialnych nie ma. Z punktu
    widzenia użetności dla człowieka -- mogą być. Na przykład kuń. Jak
    orze pole lub chodzi w kieracie i kręci dynamem, to dla Matki Ziemi
    jest tak samo, jakby brykał samopas po łąkach i lasach. A odnawialny
    jest, zwłaszcza jak się ma kobyłę i ogiera. I owsa na polu dostatek.
    Albo drzewo, co rosło w sadzie czy zagajniku. Może być zeżarte przez
    korniki, może zgnić, może spłonąć w pożarze. A można nim się ogrzać
    przy kominku, a nawet na prąd przerobić. Dla planety na jedno wyjdzie.

    > Zgoda. Ale mówimy właśnie o pozyskiwaniu energii elektrycznej.

    Tu też się nie zgodzę. Są wprawdzie instalacje wytwórcze bazujące
    na jakichś kotłach parowych ogrzewanych słońcem, ale to działa
    jako tako tylko w dużej skali. A energetyka solarna uprawiana
    w modelu skoncentrowanym, to dopiero jest przejaw głupoty! Natomiast
    ogniwa fotowoltaiczne są już w tej chwili na tyle dobre i tanie, że
    znakomicie nadają się do energetyki rozproszonej. Widać to choćby
    przy drogach, gdzie montuje się dużo małych paneli. Nie dlatego,
    żeby było taniej za prąd, tylo drogie jest ciągnięcie druta (tam
    przy drogach stoją też panie, które podobno mogą zrobić to bardzo
    tanio, ale ja wolę nie sprawdzać).

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2014-03-29 15:54:57
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

> [...]
    > jako tako tylko w dużej skali. A energetyka solarna uprawiana
    > w modelu skoncentrowanym, to dopiero jest przejaw głupoty! Natomiast

    Boooo?

    > ogniwa fotowoltaiczne są już w tej chwili na tyle dobre i tanie, że
    > znakomicie nadają się do energetyki rozproszonej. Widać to choćby

    Energetyczny koszt wyprodukowania jest dość wysoki a pewność
    energetyczna niska.

> [...]
    > żeby było taniej za prąd, tylo drogie jest ciągnięcie druta (tam
    > przy drogach stoją też panie, które podobno mogą zrobić to bardzo

    Dokładnie - tylko dlatego, że położenie infrastruktury byłoby
    nieopłacalne. I dodatkowo tylko dzięki temu, że udało się uzyskać bardzo
    niskie zużycie energii przez te urządzenia.

    To nie jest energetyka rozproszona. To są urządzenia kompletnie
    niezależne od całej reszty fizycznej infrastruktury.