eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaPrzygotowanie zdjęć do minilabu z wykorzystaniem pełnego gamutu Endury (Noritsu QSS)Re: Przygotowanie zdjęć do minilabu z wykorzystaniem pełnego gamutu Endury (Noritsu QSS)
  • Data: 2011-06-09 19:03:10
    Temat: Re: Przygotowanie zdjęć do minilabu z wykorzystaniem pełnego gamutu Endury (Noritsu QSS)
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]


    Witam.


    Dzięki za tekst - dla mnie akurat bardzo na czasie, bo przygotowałem
    plik swojego prywatnego wzornika kolorów do naświetlenia i tak właśnie
    stanąłem zastanawiając się nad kilkoma podobnymi kwestiami...

    Hmm, a może zrobimy jakieś grupowe zamówienie i przy większej
    liczbie sztuk komuś będzie się chciało dobrze ustawić dopiero co
    skalibrowaną maszynę pracującą na świeżej chemii? ;-)
    (po uwzględnieniu rozdania części odbitek sam chciałem zamówić ok.
    2x10 szt.).
    Dodam, że jeden z pomysłów, to naświetlanie dwóch sztuk na formacie
    13x30 do samodzielnego rozcięcia - jedyna gwarancja jednolitości
    naświetlania i chemii - jedna sztuka do użytku, a druga do schowania,
    jako wzorcowa.
    Nieźle do przenoszenia i ekspozycji takiego wzornika nadają się
    sztywne pudełka po kiepskich filmach DVD ;-) (mają zaczepy pod
    książeczkę).





    ____________________________________________________
    __________________


    "Czornyj" <m...@c...pl> wrote:

    [...]
    > wszelkie tego typu machinacje odbywają się na 8-o bitowej palecie a
    > producent urządzenia zdecydował się na bardzo agresywne metody
    > percepcyjnego mapowania gamutu (najprawdopodobniej strojone pod
    > zdjęcia z amatorski kompaktów)

    a raczej pod gusta ich właścicieli... :)



    > pojawiają się problemy z posteryzacją i nieliniowościami
    > chromatycznymi.

    Nie dziwne jak chce się robić wiochę ze zdjęcia. ;-)



    > Kolejną konsekwencją wspomnianego mechanizmu jest to, że paleta barw
    > odbitek ograniczona jest do przestrzeni sRGB - tymczasem gama barw
    > możliwych do zreprodukowania na papierach fotograficznych wykracza
    > poza tą przestrzeń, co w przypadku stosowania szerszych przestrzeni
    > edycyjnych (Adobe RGB, ECI, ProPhoto)


    Przyznaję się bez bicia - mój wzornik korzysta z sRGB.

    Da się wygenerować np. w GIMP-ie wzornik z łatami "wierzchołków"
    gamutu jakiejś szerszej przestrzeni?

    b). i czy ktoś w PL to potem w miarę prawidłowo naświetli? ;-)



    > Mały przykład - jpegi w przestrzeni monitora NEC 3090WQXi, w miarę
    > możliwości oglądać na monitorach możliwie szerokogamutowych:

    Nie wiem, jakimi środkami osiągnięta, ale na CRT jednoznacznie widać
    różnicę - qss4 wygląda wyraźnie bardziej "płasko". :)





    ____________________________________________________
    __________________


    A teraz podczepię się z moim wątkiem naświetlania wzorca kolorów w
    labie - zapraszam wszystkich do zgłaszania wątpliwości i sugestii.

    Ostatecznym celem jest stworzenie na papierze materialnego wzorca
    kolorów do dalszych pomiarów i kalibracji - do takiego zadania pożądane
    jest wyciśnięcie maksimum saturacji i kontrastu z papieru
    fotograficznego przy jednoczesnym zachowaniu relacji pomiędzy subtelnymi
    półtonami w światłach i w cieniach, czyli nie ma tu konieczności
    ograniczania się jedynie do rutynowych procedur.






    KONWERSJA KOLORÓW:
    =======================

    Ze względu na konieczność zachowania relacji pomiędzy półtonami
    wydaje się, że optymalny sposób konwersji kolorów, to percepcyjny
    (perceptual). Z kompresją punktu czerni (?)

    No chyba, że względny kolorymetryczny??? (relative colorimetric)
    (wprawdzie maksymalna wierność kolorów, które znajdują się w zakresie
    papieru, ale mechaniczne "obcięcie" dla kolorów poza możliwościami
    papieru!).

    Z absolutnie minimalnym podbiciem saturacji???






    PAPIER, NAŚWIETLANIE i CHEMIA:
    ==============================

    Kodak Supra Endura VC (JEDWAB)

    Czytam właśnie:
    http://www.kodak.com/global/en/professional/support/
    techPubs/e4042/E4042.pdf i
    zastanawiam się, czy da się tu znaleźć jakąś dodatkową wiedzę o
    optymalnym naświetlaniu papieru dla wyciśnięcia z niego maksimum gamutu,
    o czym mogliby nie wiedzieć technicy na co dzień pracujący na nim w labie?

    Trzeba się jednak trochę "przestawić", bo w tym przypadku nie chodzi
    o jakąś super wierność kolorów (a tymczasem kalibracja, dbanie o
    wierność kolorów, zawsze obcina część możliwości). Chodzi natomiast o:

    - maksimum zasięgu wierzchołków gamutu R-G-B-RG-RB-GB +biały +czarny;

    a jednocześnie bez "przewalenia" półtonów:

    - równomierne rozłożenie półtonów, zwłaszcza w odcieniach skóry oraz
    najjaśniejszych i najciemniejszych odcieniach kolorów.



    Plus dobre utrwalenie koloru - teraz są już pewnie jakieś nowe
    techniki (?), ale kiedyś podstawą były duuuże ilości formaliny... :)

    A może jest też jakaś prosta sztuczka przeciwko krzywieniu się
    papieru na etapie wypustu z labu?






    POSTPRODUKCJA:
    ===============

    Chyba dla uzyskania "stabilności kolorów" dobrze by było otrzymane
    odbitki przed pomiarami wstępnie "postarzyć" trochę na słońcu, pod UV, a
    może solluksem i mikrofalą? ;-)


    pozdrawiam serdecznie


    /-/

    Mariusz [mr.]

    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    ladakhNAwp.pl





Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: