  • 1. Data: 2010-08-26 08:15:41
    Temat: Przetworniki prądowe LEM - jak zrobić autokalibracje zera
    Od: Grzegorz Wójcik <g...@g...com>

    Witam!

    Projektuje instalację pomiarową mierzącą min. prąd stały w zakresie
    +-400A - do tego celu używam przetwornika LEM podłączonego do
    10bitowego ADC, co daje rozdzielczość ok. 0.78A i dodładność +-4A. Dla
    dużych prądów roboczych taka dokładność jest wystarczająca. Jednak dla
    i=0 (na wyjściu przetwornika LEM jest napięcie 2,5V i sytuuje się w
    połowie zakresu przetwarzania ADC) wskazania pływają w zakresie +-4A,
    dodatkowo offset ma tendencję do płyniecia wraz temperaturą, czasem,
    itd. Powoduje to że po jakimś czasie układ się rozregulowuje i przy
    i=0 dostajemy wartość mierzoną np 15A co powoduje znaczne błędy w
    bilansie mocy.

    Chciałbym zrobić układ do automatycznej kalibracji zera, tzn. mając
    informację że i=0 zapamiętywać wartość z ADC i przyjmować jako punkt
    odniesienia aż do czasu następnego wykrycia i=0.
    Potrzebuje rozwiazania które w jakiś inny sposób da mi informacje że
    i=0.

    1. Myślałem o założeniu na mierzony przewód przetwornika o mniejszym
    zakresie np. 20A - jednak nie wiem czy nie uszkodzi się on przy
    prądzie 300A.

    2. Druga koncepcja to jakiś detektor prądu z czujnikiem Halla lub
    magnetorezystywnym - nie wiem czy istnieją tego typu detektory dające
    informację (bez pomiaru) że w przewodzie płynie i>0.

    3. Pomiar spadku napięcia na odcinku przewodu z mierzonym prądem, choć
    sądze że dla przewodu przystosowanego do przesyłu 300A spadek napięcia
    przy i np. 0.5 A będzie znikomy.

    Byłbym wdzięczny za jakieś sugestię lub namiary na gotowe rozwiazania

    Pozdrawiam
    G.W.

  • 2. Data: 2010-08-26 10:57:27
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 26/08/2010 09:15, Grzegorz Wójcik wrote:
> [...]
    > itd. Powoduje to że po jakimś czasie układ się rozregulowuje i przy
    > i=0 dostajemy wartość mierzoną np 15A co powoduje znaczne błędy w

    Z malymi LEMami (zasilanymi 5V) mialem taki problem - zostal
    nierozwiazany (u mnie urzadzenie mierzylo napiecie przy wylaczonych
    tranzystorach i przyjmowalo to za 0, wiec musialbys wylaczyc cale
    obciazenie w instalacji). ZTCP byly tez drobne roznice miedzy roznymi
    sztukami.

    Duze LEMy (zasilane +/-15V) nie mialy tego problemu.

    --
    Jerry1111