-
1. Data: 2009-08-02 21:06:06
Temat: Przetwornice napięcia
Od: "Tadek" <usun_to_ted66@_to_tez_op.pl>
Potrzebuję zrobić ładowarkę do akumulatora motocyklowego (12V) zasilaną
z akumulatora samochodowego (też 12V), tak, by można awaryjnie trochę go
"podładować". Niestety nie mam żadnego doświadczenia w konstrukcji
przetwornic napięcia (żeby wymusić przepływ prądu przez akumulator,
trzeba oczywiście przyłożyć napięcie trochę wyższe, ok. 14,5 V)
Może ktoś mi polecić jakąś literatruę, ew. linka. Próbowałem coś wygooglać,
ale
znalazłem głównie oferty sprzedaży gotowych przetwornic, nie odpowiadających
mi parametrami
T.B.
-
2. Data: 2009-08-03 07:51:34
Temat: Re: Przetwornice napięcia
Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>
> znalazłem głównie oferty sprzedaży gotowych przetwornic, nie
> odpowiadających
> mi parametrami
Podłącz aku równolegle i zrób 100 km samochodem i będzie naładowany.
Pozdrawiam
Jacek
-
3. Data: 2009-08-03 09:02:46
Temat: Re: Przetwornice napięcia
Od: " Wmak" <w...@W...gazeta.pl>
Agent 0700 <k...@w...pl> napisał(a):
>
> Podłącz aku równolegle i zrób 100 km samochodem i będzie naładowany.
>
Jeśli to nie 126P to wystarczy na postoju godzina - dwie na wolnych obrotach
bez świateł - znacznie mniej paliwa zużyje.
Wmak
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
4. Data: 2009-08-03 21:45:55
Temat: Re: Przetwornice napięcia
Od: "Tadek" <usun_to_ted66@_to_tez_op.pl>
>>
>> Podłącz aku równolegle i zrób 100 km samochodem i będzie naładowany.
>>
Właśnie chodzi o to, żeby zrobić to bez wyjmowania akumulatora z motocykla
> Jeśli to nie 126P to wystarczy na postoju godzina - dwie na wolnych
> obrotach
> bez świateł - znacznie mniej paliwa zużyje.
i bez zbędnego zanieczyszczania środowiska spalinami na postoju :-)
Chodzi mi o budowę przetwornic napięcia.
Coś już znalazłem w Podręczniku Akademickim
eit układy elektroniczne cz. II J.Baranowski G.Czajkowski.,
Część teoretyczna jest dobrze omówiona, ale chciałbym
znaleźć jakieś praktyczne przykłady. Może ktoś jest w stanie
mi pomóc.
T.B.
-
5. Data: 2009-08-04 21:59:52
Temat: Re: Przetwornice napięcia
Od: "ici" <i...@p...onet.pl>
Użytkownik "Tadek" <usun_to_ted66@_to_tez_op.pl> napisał w wiadomości
news:h57kop$jm1$1@news.onet.pl...
>>>
>>> Podłącz aku równolegle i zrób 100 km samochodem i będzie naładowany.
>>>
> Właśnie chodzi o to, żeby zrobić to bez wyjmowania akumulatora z motocykla
>
>> Jeśli to nie 126P to wystarczy na postoju godzina - dwie na wolnych
>> obrotach
>> bez świateł - znacznie mniej paliwa zużyje.
>
> i bez zbędnego zanieczyszczania środowiska spalinami na postoju :-)
>
> Chodzi mi o budowę przetwornic napięcia.
> Coś już znalazłem w Podręczniku Akademickim
> eit układy elektroniczne cz. II J.Baranowski G.Czajkowski.,
> Część teoretyczna jest dobrze omówiona, ale chciałbym
> znaleźć jakieś praktyczne przykłady. Może ktoś jest w stanie
> mi pomóc.
>
Chodzi ci o przetwornicę, czy naładować akumulator motocyklowy?
Jeśli zabawa w przetwornice, to dużo jest schematów na sieci.
Jeśli o zwykłe naładowanie, to wystarczą 2 kawałki drutu i dostęp do
akumulatora samochodowego.
Opcjonalnie możesz ładować na początek przez żarówkę reflektorową (nawet 2
włókna równolegle jak mocno rozładowany ten od motoru)
Ópcjonalna żarówka uchroni mocno rozładowany akumulator przed uderzeniem
prądowym z alternatora samochodowego.
Ale tylko w przypadku, gdy akumulator rozładowany jest aż tak, że świała
mocno przygasły w motorze.
W przeciwnym przypadku łączysz jak samochód - samochód.
Dwoma kablami podładowuje "pożycza się prąd" od innego kierowcy samochodu,
gdy zapomni się wyłączyć swiatła na postoju.
Różnica jest tylko w mniejszej pojemności akumulatora motocyklowego.
-
6. Data: 2009-08-05 07:28:32
Temat: Re: Przetwornice napięcia
Od: "PcmOL" <...@...net>
....
> Chodzi ci o przetwornicę, czy naładować akumulator motocyklowy?
> Jeśli zabawa w przetwornice, to dużo jest schematów na sieci.
> Jeśli o zwykłe naładowanie, to wystarczą 2 kawałki drutu i dostęp do
> akumulatora samochodowego.
> Opcjonalnie możesz ładować na początek przez żarówkę reflektorową (nawet 2
> włókna równolegle jak mocno rozładowany ten od motoru)
> Ópcjonalna żarówka uchroni mocno rozładowany akumulator przed uderzeniem
> prądowym z alternatora samochodowego.
> Ale tylko w przypadku, gdy akumulator rozładowany jest aż tak, że świała
> mocno przygasły w motorze.
> W przeciwnym przypadku łączysz jak samochód - samochód.
> Dwoma kablami podładowuje "pożycza się prąd" od innego kierowcy samochodu,
> gdy zapomni się wyłączyć swiatła na postoju.
> Różnica jest tylko w mniejszej pojemności akumulatora motocyklowego.
Jak zamierzasz uzyskać napięcie końcowe ładowania? (14,4V)
Wystarczy pompa ładunkowa - mulriwibrator z wyjściem komplementarnym wpięty
przez pojemość do katody diody i to razem do + aku ładowanego. Anoda do +
aku ładującego. Zasilanie multiwibratora z aku ładującego. Sprawdzone w
praktyce.
-
7. Data: 2009-08-05 07:40:10
Temat: Re: Przetwornice napięcia
Od: "PcmOL" <...@...net>
Można to wykonać z użyciem 3 podzespołów: przekaźnik, dioda, spory
elektrolit.
Czy nie?
-
8. Data: 2009-08-05 08:03:21
Temat: Re: Przetwornice napięcia
Od: "PcmOL" <...@...net>
Poprawka - oczywiście będą potrzebne 2 diody, więc łącznie 4 podzespoły.
Druga wpięta między + aku ładowanego a miejscem podłączenia elektrolita,
zgodnie z kierunkiem przepływu prądu.