    From: Michał Lankosz <m...@t...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Przetwornica 5V na 12V, 0,4A
    Date: Mon, 26 May 2014 00:10:16 +0200

    Cześć.
    Przy okazji potrzeby zrobienia bateryjnego zasilania taśmy LED 12V. 0,4A
    (jako oświetlenie wewnątrz szafki, bez dostępu napięcia sieciowego)
    chciałem spróbować zrobić _prostą_ przetwornicę podwyższającą napięcie.
    W dodatku chcę wykorzystać zasoby mojej "szuflady". Tak więc mam do
    dyspozycji:
    1. Dławik 100uH, 1,2A, 0,28Ohm (DL22-100
    http://www.tme.eu/pl/details/dl22-100/dlawiki-smd-mo
    cy/ferrocore/)
    2. Tranzystor IRLML0030 ( N-MOSFET; 30V; 5,3A; 40mOhm@Vgs=4,5V)
    3. Dioda SS14 (Schottky, 40V, 1A)
    4. ATtiny13A - chciałbym go wykorzystać do generowania przebiegu i
    wyłączania oświetlenia po określonym czasie w celu zabezpieczenia przed
    przypadkowym rozładowaniem aku.
    5. Zestaw akumulatorków 4xAA = 4,8V

    Skorzystałem z kalkulatora:
    http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/aww_smps_e.
    html
    Vin_min = 4V
    Vin_max = 5.6V
    Vout = 12V
    Iout = 0.4A
    f = 50kHz
    Otrzymałem:
    L = 107.8E-6H
    ?IL=0.51

    Nie wiem, jak z wygenerowanego obrazka odczytać wypełnienie sygnału
    sterującego:
    https://drive.google.com/file/d/0B5OcDmfuxNsdLWN0QmM
    xM3ZNd2s/edit?usp=sharing
    Z jednej strony z wykresu Vds(t) wnioskuję, że klucz załączony jest
    przez ok. 70% czasu. Ale Wykres Id(t) pokazuje, jakby prąd przez klucz
    płynął tylko przez ok. 30%. Nie rozumiem.
    Złożyłem układ jak na schemacie w w/w linku (schmidt-walter). Obciążyłem
    taśmą LED. Na początek na bramkę podałem sygnał "TTL" z generatora
    funkcyjnego.
    Prąd wyjściowy wyszedł około 180mA przy wypełnieniu 70%. Trochę za
    ciemno. Dla wyższych współczynników wypełnienia szybko rośnie prąd
    wejściowy nie przekładając się na znaczne zwiększenie prądu wyjściowego;
    dla mniejszych wypełnień jest tylko ciemniej. Zauważyłem, że
    częstotliwość kluczowania nie ma wiele do powiedzenia.
    Zgodnie z obliczeniami prąd w impulsie płynący przez dławik to 1,52A.
    Czy to oznacza, że dławik jest za "słaby" i ma za szybko się nasyca, ma
    za dużą rezystancję lub coś w ten deseń?

    --
    Michał