  • 21. Data: 2010-12-21 14:59:30
    Temat: Re: Przerwa w przewodzie N w instalacji 3-faz
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > O tyle nie ze jesli obciazenie symetryczne to nie wykryje usterki.
    > No ale symetryczne obciazenie w domu to tez rzadkosc.

    Pytanie było o przerwę na N poza mieszkaniem.
    Gdy będzie obciązenie symetryczne to na niepodłączonym N będzie 0V - więc
    przerwa nie będzie widoczna - nie będzie szkodliwa.

    --
    Desoft

  • 22. Data: 2010-12-21 15:05:18
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 21 Gru, 15:34, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > O tyle nie ze jesli obciazenie symetryczne to nie wykryje usterki.
    > No ale symetryczne obciazenie w domu to tez rzadkosc.

    Póki obciążenie będzie (jakimś cudem) symetryczne, to i problemu nie
    będzie, będziemy mieć po prostu wirtualne zero i normalne napięcia
    fazowe względem niego. A jak tylko symetria się rozjedzie, rzecz
    powinna zadziałać (oczywiście coś rozłączyć, albo wywołać sztuczny
    upływ powodujący wywalenie RP, a nie pomóc samemu, nie pisałem o
    czymś, co wydawało mi się oczywiste).

    Pytanie, czy to faktycznie zadziała. Rozbierany kiedyś przeze mnie
    czujnik asymetrii po prostu sumował szczytowo wyprostowane napięcia z
    trzech faz i sprawdzał, czy ich suma wynosi zero. Pytanie, względem
    czego sprawdza. Jeśli względem N, to jesteśmy w domu, to będzie
    dokładnie to, o co chodzi. Sęk w tym jednak, że przeglądając teraz
    opisy takich urządzeń, natknąłem się przy paru na uwagę, że nie wymaga
    podłączania N. Więc, skoro nie wymaga, to musi działac na jakiejś
    innej zasadzie (jakiej?) i wtedy już nie wiem, czy pomoże.

    J.

  • 23. Data: 2010-12-21 16:01:57
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...

    >A jakakolwiek przepięciówka zareaguje na napięcie międzyfazowe? Bo mam
    wrażenie, że one trochę nie od tego są.

    Dokładnie. Może zareaguje, może nie zareaguje. Działanie przy napięciach
    niewiele wyższych od roboczych jest dość słabo specyfikowane albo i wcale
    (z powodu rozrzutów produkcyjnych, starzenia oraz tego, że to po prostu
    nie są "zenerki na 275V+coś"). Lepiej dać jakiś elektroniczny wyłącznik
    albo wyzwalacz nadnapięciowy.

    e.

  • 24. Data: 2010-12-21 18:59:53
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2010-12-21 15:56, Desoft pisze:

    > Ale popatrz od drugiej strony, jak jemu spadnie to komuś wzrośnie.
    > Ma dwóch sąsiadów: "jednofazowych" jeden włączy pralkę na jednej fazie,
    > drugi mikrofalówkę na drugiej, a on TV na trzeciej.
    > Nie twierdzę że będzie 400V...

    Racja, głupio palnąłem wskutek zmęczenia. Zrobiłem nawet uproszczone
    obliczenia:

    na fazie 1 czajnik: 2000W = 26 Ohm
    na fazie 2 żarówka: 100W = 530 Ohm

    400 V /556 Ohm = 0,72A

    czajnik dostaje 0,72 A * 26 Ohm = 18,72V
    żarówka dostaje 0,72 A * 530 Ohm = 381,6V

    szacowana trwałość nowej żarówki 100W Tkat=1000h wynosi 56 minut 39
    sekund 241 tysięcznych.

    zasadniczo w sytuacjach typu upalenie N, to zakład energetyczny ponosi
    koszty naprawy sprzętu zniszczonego z tego powodu

  • 25. Data: 2010-12-21 19:37:41
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > zasadniczo w sytuacjach typu upalenie N, to zakład energetyczny ponosi
    > koszty naprawy sprzętu zniszczonego z tego powodu

    Prawda, nawet miałem okazję ich testować. Pokrywają naprawy bez problemu.

    --
    Desoft

  • 26. Data: 2010-12-22 08:17:08
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Nic się nie stanie. W zależności od zbalansowania obciążenia na fazach,
    > napięcie fazowe spadnie w różnym stopniu. Problem jest tylko wtedy, jeśli
    > masz sprzęt wrażliwy na brownouty - wtedy zastosuj wyłącznik
    > podnapięciowy.

    może czajnik wytrzyma
    ale komputery i urządzenia z zasilaczami impulsowymi szlag trafi na pewno
    sprawdzone organoleptycznie - masz 400V na gniazdku...

  • 27. Data: 2010-12-22 08:50:18
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 21 Gru, 16:05, "Jarek P." <j...@g...com> wrote:

    > Rozbierany kiedyś przeze mnie
    > czujnik asymetrii po prostu sumował szczytowo wyprostowane napięcia z
    > trzech faz i sprawdzał, czy ich suma wynosi zero.

    Bzdurę skandaliczną napisałem, a nikt nie zauważył :)

    Oczywiście, powyższe zdanie powinno wyglądać: "rozbierany kiedyś
    przeze mnie czujnik asymetrii po prostu sumował napięcia z trzech faz

  • 28. Data: 2010-12-22 09:26:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Desoft" <D...@i...pl> napisał w

    > Pytanie było o przerwę na N poza mieszkaniem.
    > Gdy będzie obciązenie symetryczne to na niepodłączonym N będzie
    > 0V - więc przerwa nie będzie widoczna - nie będzie szkodliwa.

    Ale potem ktos wlaczy zelazko i kuchenka go zabije - lepiej zeby
    wykrywal takie rzeczy poki jeszcze sa niegrozne.

    J.

  • 29. Data: 2010-12-22 09:59:17
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Ale potem ktos wlaczy zelazko i kuchenka go zabije

    Potrafisz to uzasadnić?
    Według mnie kuchence (urządzeniom trójfazowym) przewód N zwisa :-)
    Wzrost napięcia do 400V uszkodzi urządzenie, ale nikogo nie zabije.
    Nawet robiąc pomiary używa się 500V (o 1kV nie wspominam)

    --
    Desoft

  • 30. Data: 2010-12-22 10:03:29
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Rozbierany kiedyś przeze mnie
    > czujnik asymetrii po prostu sumował szczytowo wyprostowane napięcia z
    > trzech faz i sprawdzał, czy ich suma wynosi zero.

    Bzdurę skandaliczną napisałem, a nikt nie zauważył :)

    Eeee, pewnie każdy zrozumiał lub conajmniej orientuje się jak działa takie
    coś.
    Są też różne metody wykrywania niesymetrii (odporność na przekłamanie np. od
    silnika pracującego na dwóch fazach). Ale zawsze sprowadza się to
    sprawdzenia czy ich suma wynosi zero.
    Nie ma się co kłócić o drobiazgi.

    --
    Desoft