  • 11. Data: 2010-12-21 12:11:06
    Temat: Re: Przerwa w przewodzie N w instalacji 3-faz
    Od: M <m...@g...com>

    On 21 Gru, 08:54, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:
    > Mozna zrobic taki wynalazek:
    > zamontowac maly przekaznik wpinajac go pomiedzy N i PE najlepiej aby cewka
    > miala 110V~ i duza opornosc. Wpiac go przed r znic wka, a styki poprzez
    > rezystor taki coby poplynal prad ~30mA, podpiac do fazy i PE.

    Prostszy wynalazek - warystor między N za różnicówką i PE.

  • 12. Data: 2010-12-21 12:12:53
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    To jak zabezpieczyc sie przed urwaniem N? To jest budynek
    wielorodzinny i ciezko przypilnowac. A ryzyko takie ze zawsze ktos
    moze zechciec sie "pobawić" i nawet przypadkiem odłączy N. Na
    ochronniki nie ma miejsca w rozdzielnicy. A co powiecie o zwykłym
    warystorze elektronicznym właczonym pomiedzy fazę a PE, np taki na 250
    lub 275V? Wuydaje mi się ze jeden wystarczy?

    W tych ogranicznikach też są warystory (odpowiednio duże aby przepaliły się
    później od bezpiecznika) i obudowane (aby podczas przepięcia nie spaliła się
    chałupa).

    A patrzyłeś na ten przekaźnik kontroli napięcia?

    --
    Desoft

  • 13. Data: 2010-12-21 12:15:18
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > rezystor taki coby poplynal prad ~30mA, podpiac do fazy i PE.

    Prostszy wynalazek - warystor między N za różnicówką i PE.

    Bingo :-) dobry pomysł.

    --
    Desoft

  • 14. Data: 2010-12-21 12:17:02
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 21 Gru, 13:02, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:

    > Mo liwe e masz racj , nie szuka em d ugo. Zaznaczy em tylko e klasa D
    > (chyba - chodzi mi o t ostatni , najczulsz ) ma ochroni odbiornik przed
    > uszkodzeniem, a 500V to troch du o.

    Ona ma chronić, ale przed czymś innym, nie przed urwanym zerem w
    instalacji. Na to żaden ochronnik nie pomoże.

    J.

  • 15. Data: 2010-12-21 12:29:59
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 21 Gru, 13:05, slawek7 <s...@w...pl> wrote:
> [...]
    > warystorze elektronicznym właczonym pomiedzy fazę a PE, np taki na 250
    > lub 275V? Wuydaje mi się ze jeden wystarczy?

    Zastanawiam się, czy zwykły układ kontroli symetrii faz by nie
    wystarczył.

    J.

  • 16. Data: 2010-12-21 12:40:00
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Nie pomoże ale wyłączy zasilanie, tak ja przy najmniej podejrzewam ze
    zadziała. Kwestia tylko czy na tyle szybko, aby ochroniło?
    A dlaczego warystor pomiędzi N i PE a nie do L

  • 17. Data: 2010-12-21 12:49:59
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Nie pomoże ale wyłączy zasilanie, tak ja przy najmniej podejrzewam ze
    zadziała. Kwestia tylko czy na tyle szybko, aby ochroniło?

    Każde urządzenie da jakieś opóźnienie.
    Żebu się nie okazało że chcesz zabezpieczenia droższe od zabezpieczanego
    sprzętu.

    A dlaczego warystor pomiędzi N i PE a nie do L

    Bo interesuje Cię napięcie na N (a pojawi się wtedy gdy zostanie odłączony)
    Wtedy z fazy popłynie prąd przez obciążenie (np. żarówka) i poprzez warystor
    do PE, wtedy zadziała różnicówka.
    Warystor raczej na niskie napięcie.

    --
    Desoft

  • 18. Data: 2010-12-21 14:34:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w
    >Zastanawiam się, czy zwykły układ kontroli symetrii faz by nie
    >wystarczył.

    O tyle nie ze jesli obciazenie symetryczne to nie wykryje usterki.
    No ale symetryczne obciazenie w domu to tez rzadkosc.

    J.

  • 19. Data: 2010-12-21 14:46:01
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2010-12-21 07:42, slawek7 pisze:
    > Mam
    > roznicowke, ale tak sobie pomyslalem co sie dzieje jak gdzies wczeniej
    > np na klatce nastapi przerwa w przewodzie N i do mieszkania przyjda
    > tylko 3 fazy bez N?

    Nic się nie stanie. W zależności od zbalansowania obciążenia na fazach,
    napięcie fazowe spadnie w różnym stopniu. Problem jest tylko wtedy,
    jeśli masz sprzęt wrażliwy na brownouty - wtedy zastosuj wyłącznik
    podnapięciowy.

  • 20. Data: 2010-12-21 14:56:11
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

> [...]
    > napięcie fazowe spadnie w różnym stopniu. Problem jest tylko wtedy, jeśli
    > masz sprzęt wrażliwy na brownouty - wtedy zastosuj wyłącznik

    Ale popatrz od drugiej strony, jak jemu spadnie to komuś wzrośnie.
    Ma dwóch sąsiadów: "jednofazowych" jeden włączy pralkę na jednej fazie,
    drugi mikrofalówkę na drugiej, a on TV na trzeciej.
    Nie twierdzę że będzie 400V...

    --
    Desoft