  • 1. Data: 2011-01-11 09:22:10
    Temat: Przerobienie regulacji obrotów pompy CO.
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Witam.
    Jest tu ktos na grupie kto ma doświadczenie z elektroniką w pompach CO?
    Chodzi mi konkretnie o pompę wilo smart 25/4 która ma 3 biegi.
    Gdzieś kiedyś w necie na jakiejś niemieckiej grupie przeczytałem że możliwe
    jest przerobienie tego typu elektroniki nawet tak że da się płynnie
    regulować obrotami pompy.
    Czy jest szansa na jakiś schemat elektroniki z takiej pompy?

    Marek

  • 2. Data: 2011-01-11 13:23:53
    Temat: Re: Przerobienie regulacji obrotów pompy CO.
    Od: "blur" <b...@p...onet.pl>

    ?Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    .pl...

[...]

    ustawiasz pompę na max, podłączasz ściemniacz i powinno działać

  • 3. Data: 2011-01-11 14:05:59
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "blur" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > ustawiasz pompę na max, podłączasz ściemniacz i powinno działać

    Nie. To jest zbyt trywialne i nie zawsze z każdą pompą działa. Chodzi mi o
    to ktoś ingerował w elektronikę pompy a dokładnie w jego falownik tak aby
    zmieniać częstotliwość i przez to regulację obrotów.
    Z tego co widzę w wilo smart falownik jest trójfazowy,

    Marek

  • 4. Data: 2011-01-11 18:10:21
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    4CX250 pisze:
> [...]
    > płynnie regulować obrotami pompy.
    > Czy jest szansa na jakiś schemat elektroniki z takiej pompy?

    proszę sie nie gniewać, ale po co to robić?

    ToMasz

    PS

    jak kiedyś zrobiłem tak ze pompa była ustawiona na najwolniejszy bieg,
    natomiast zapalenie płomienia przestawiało pompę na najszybszy bieg.
    jeden przekaźnik i 20cm drutu.

  • 5. Data: 2011-01-11 18:22:52
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > proszę sie nie gniewać, ale po co to robić?

    Aby z urządzenia sterującego można było płynnie sterować przepływem w
    obiegu.

    Marek

    > jak kiedyś zrobiłem tak ze pompa była ustawiona na najwolniejszy
    > bieg,
    > natomiast zapalenie płomienia przestawiało pompę na najszybszy bieg.
    > jeden przekaźnik i 20cm drutu.

    Tak ale ja muszę mieć płynną regulację. W tej chwili sterownik podaje
    napięcie w PWM na pompę i to niby działa ale tak nie do końca. Wygląda
    to tak że jak sterownim powoli zmniejsza obroty pompy np. od max do
    min to każdy step w dół nie zawsze zmniejsza obnroty, czasem jest tak
    że zamiast zmalec lekko wzrosną alo spadną poniżej wartości
    spodziewanej. Chcę to usprawnić sterownikiem zewnętrznym na jakimś AVR
    ingerując w elektronikę pompy i cały układ skalibrować aby atmega
    "wiedziała" przy jakiej wartości częstotliwości jaką ma wydajność
    pompa w l/min.

    Marek

  • 6. Data: 2011-01-11 21:31:04
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-01-11 19:22, 4CX250 pisze:
    > Chcę to usprawnić sterownikiem zewnętrznym na jakimś AVR ingerując w
    > elektronikę pompy i cały układ skalibrować aby atmega "wiedziała" przy
    > jakiej wartości częstotliwości jaką ma wydajność pompa w l/min.
    Podpowiem, że jako pomiar przepływu do swojego uP/systemu całkiem dobrze
    sprawują się stare wodomierze (albo nowe, ale stare są za darmo/za
    grosze) pozbawione liczydła, a zamiast liczydła wsadzony hallotronik,
    choćby z wentylatorka "od peceta" (znaczy brushless) przyklejonego w
    okolicy środka wodomierza na hot-gluta ;) (wewnątrz turbinki w wodzie
    jest magnes, który był sprzężony z magnesem w suchobieżnym liczydle, ale
    całkiem dobrze też wyzwala 2x na obrót halotron z wentylatorka, który ma
    wyjście "otwarty kolektor")

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 7. Data: 2011-01-12 07:30:11
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > był sprzężony z magnesem w suchobieżnym liczydle, ale całkiem dobrze też
    > wyzwala 2x na obrót halotron z wentylatorka, który ma wyjście "otwarty

    Tak wiem że tak można ale nadal mam problem z niedoskonałością regulacji
    obrotów pompy.

    Marek

  • 8. Data: 2011-01-12 14:03:31
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "4CX250" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Tak ale ja muszę mieć płynną regulację. W tej chwili sterownik podaje
    > napięcie w PWM na pompę i to niby działa ale tak nie do końca.

    A czym by się to różniło od podawania na przełącznik prędkości "PWM-a"
    (oczywiście o mniejszej częstotliwości) w postaci skokowego przełączania
    tych prędkości? Wartość średnią przepływu tą metodą również da się
    regulować. A nie powiesz chyba, że dla obiektu to będzie za wolno :)

    e.

  • 9. Data: 2011-01-12 14:50:05
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "entroper" <entroper-pocztaonetpeel> napisał w wiadomości
> [...]
    > tych prędkości? Wartość średnią przepływu tą metodą również da się
    > regulować. A nie powiesz chyba, że dla obiektu to będzie za wolno :)

    To jest oczywiście dobry kierunek z tym że sprawdzę oscyloskopem co jest na
    tym przełączniku. Jeżeli są tam przełączane trzy częstotliwości to
    pozostanie wykonać przetwornik PWM -> częstotliwość i tam się wpiąć.

    Marek

  • 10. Data: 2011-01-12 15:16:31
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > tym przełączniku. Jeżeli są tam przełączane trzy częstotliwości to
    > pozostanie wykonać przetwornik PWM -> częstotliwość i tam się wpiąć.

    nienie, nie chodziło mi o to, by podawać zmieniającą się częstotliwość na
    falownik ale o to, by zostawić dotychczasową funkcjonaloność pompy,
    zastępując skokowe ręczne przełączanie prędkości - skokowym przełączaniem
    przez sterownik. Dobierając czasy pracy z daną prędkością da się ustawić
    taki średni przepływ, jaki ma być. Może nie będzie to idealnie płynne
    sterowanie, ale IMHO wcale takie być nie musi (jaka jest stała czasowa
    obiektu?).

    e.