-
11. Data: 2011-04-19 08:37:20
Temat: Re: Przekladnia CVT.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Sqeeb" <s...@a...as> napisał w wiadomości
news:ioah37$251n$1@news.mm.pl...
> Generalnie to pytanie było o samą istote co jak poskładać żeby
> zbudować CVT.....
> Musimy się wdawać w takie detale? Małe moce, mały moment....
Bo to trudny temat, gdyby byl latwy, to by wszedzie takie CVT byly.
Pare pomyslow znajdziesz chocby w poradniku mechanika, a czy to
sensowne pomysly .. to wlasnie od tych detali zalezy - po co, na
co, do czego :-)
Jak tam juz jest silnik elektryczny, to moze wystarczy popracowac
nad zasilaczem.
J.
-
12. Data: 2011-04-19 09:16:16
Temat: Re: Przekladnia CVT.
Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>
Dnia Tue, 19 Apr 2011 10:37:20 +0200, J.F. napisał(a):
> Jak tam juz jest silnik elektryczny, to moze wystarczy popracowac nad
> zasilaczem.
W silniku BLDC niespecjalnie sie da. Generalnie, zeby pracowac ze stalym
przelozeniem, potrzeba a) silnika, co daje wystarczajacy moment w okolicy
rozruchu, zeby podjechac pod maksymalne projektowane wzniesienie ze
startu zatrzymanego, b) silnika ze sterowanym wzbudzeniem, ktore pozwala
na osiagniecie charakterystyki staly_moment/stala_moc albo podobnej.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
-
13. Data: 2011-04-19 13:30:18
Temat: Re: Przekladnia CVT.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jaroslaw Berezowski" <p...@g...pl> napisał w
wiadomości news:0g0088-8c9.ln1@news.yarross.net.pl...
> Dnia Tue, 19 Apr 2011 10:37:20 +0200, J.F. napisał(a):
>> Jak tam juz jest silnik elektryczny, to moze wystarczy
>> popracowac nad
>> zasilaczem.
> W silniku BLDC niespecjalnie sie da. Generalnie, zeby pracowac ze
> stalym
> przelozeniem, potrzeba a) silnika, co daje wystarczajacy moment w
> okolicy
> rozruchu, zeby podjechac pod maksymalne projektowane wzniesienie
> ze
> startu zatrzymanego, b) silnika ze sterowanym wzbudzeniem, ktore
> pozwala
> na osiagniecie charakterystyki staly_moment/stala_moc albo
> podobnej.
No i akurat w silnikach DC nie ma problemu z utrzymaniem momentu -
moment zalezy od pradu, prad od grubosci drutu.
Oraz chlodzenia - a silnik wolno krecacy sie slabo sie chlodzi.
Ale zapewnienie wysokiego momentu moze byc trudne - wymaga duzo
miedzi i stali w silniku. Lepsza przekladnia.
J.
-
14. Data: 2011-04-19 19:44:30
Temat: Re: Przekladnia CVT.
Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>
Dnia Tue, 19 Apr 2011 15:30:18 +0200, J.F. napisał(a):
> No i akurat w silnikach DC nie ma problemu z utrzymaniem momentu -
Oj jest jest.
> moment zalezy od pradu, prad od grubosci drutu.
Zalezy od (U-SEM)/R oraz SEM=k*n*FI, gdzie FI to strumien wzbudzenia a n
predkosc obrotowa Ze wzrostem predkosci obrotowej SEM szybko rosnie i w
pewnym momencie nie da sie podtrzymac pradu twornika na wymaganym
poziomie i moment leci na leb. Zeby tego uniknac konieczne jest
zmniejszanie wzbudzenia, a z tym sensownie da sie poradzic w silnikach
obcowzbudnych oraz AC.
> Ale zapewnienie wysokiego momentu moze byc trudne - wymaga duzo miedzi i
> stali w silniku. Lepsza przekladnia.
Ale rozroznijmy przekladnie od skrzyni biegow. Silniki z kontrola
wzbudzenia moga nie potrzebowac skrzyni biegow.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
-
15. Data: 2011-04-19 21:07:17
Temat: Re: Przekladnia CVT.
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Tue, 19 Apr 2011 21:44:30 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote:
>Dnia Tue, 19 Apr 2011 15:30:18 +0200, J.F. napisał(a):
>> No i akurat w silnikach DC nie ma problemu z utrzymaniem momentu -
>Oj jest jest.
>> moment zalezy od pradu, prad od grubosci drutu.
>Zalezy od (U-SEM)/R oraz SEM=k*n*FI, gdzie FI to strumien wzbudzenia a n
>predkosc obrotowa Ze wzrostem predkosci obrotowej SEM szybko rosnie i w
>pewnym momencie nie da sie podtrzymac pradu twornika na wymaganym
>poziomie i moment leci na leb. Zeby tego uniknac konieczne jest
>zmniejszanie wzbudzenia, a z tym sensownie da sie poradzic w silnikach
>obcowzbudnych oraz AC.
Albo po prostu dysponowac odpowiednim napieciem zasilania.
Trzecia mozliwosc to podzielenie uzwojenia wirnika na czesci i
przelaczanie szeregowo-rownolegle. Nie stosowana .. ale czemu nie ?
(do pewnego stopnia stosowana w silnikach AC - przelaczanie
trojkat-gwiazda)
Zmniejszania wzbudzania nie lubie. Stal pozwala na te ~1.5T i trzeba
tyle dac, bo inaczej sprawnosc spada.
>> Ale zapewnienie wysokiego momentu moze byc trudne - wymaga duzo miedzi i
>> stali w silniku. Lepsza przekladnia.
>Ale rozroznijmy przekladnie od skrzyni biegow. Silniki z kontrola
>wzbudzenia moga nie potrzebowac skrzyni biegow.
Zalezy od wymogow - te ze stalym wzbudzeniem tez moga nie potrzebowac
:-)
J.
-
16. Data: 2011-04-19 21:18:58
Temat: Re: Przekladnia CVT.
Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>
Dnia Tue, 19 Apr 2011 23:07:17 +0200, J.F. napisał(a):
> On Tue, 19 Apr 2011 21:44:30 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote:
>>Dnia Tue, 19 Apr 2011 15:30:18 +0200, J.F. napisał(a):
>>> No i akurat w silnikach DC nie ma problemu z utrzymaniem momentu -
>>Oj jest jest.
>>> moment zalezy od pradu, prad od grubosci drutu.
>>Zalezy od (U-SEM)/R oraz SEM=k*n*FI, gdzie FI to strumien wzbudzenia a n
>>predkosc obrotowa Ze wzrostem predkosci obrotowej SEM szybko rosnie i w
>>pewnym momencie nie da sie podtrzymac pradu twornika na wymaganym
>>poziomie i moment leci na leb. Zeby tego uniknac konieczne jest
>>zmniejszanie wzbudzenia, a z tym sensownie da sie poradzic w silnikach
>>obcowzbudnych oraz AC.
>
> Albo po prostu dysponowac odpowiednim napieciem zasilania.
A skad?
> mozliwosc to podzielenie uzwojenia wirnika na czesci i przelaczanie
> szeregowo-rownolegle. Nie stosowana .. ale czemu nie ?
W pewnym sensie stosowana. Taka EU07 ma przelaczanie szeregowo-rownolegle
calych silnikow OIDP.
>
> (do pewnego stopnia stosowana w silnikach AC - przelaczanie
> trojkat-gwiazda)
Cel tego przelaczania jest zupelnie inny niz poprawianie charakterystyki.
> Zmniejszania wzbudzania nie lubie. Stal pozwala na te ~1.5T i trzeba
> tyle dac, bo inaczej sprawnosc spada.
E tam. Spadaja straty na prady wirowe i histereze.
>
>>> Ale zapewnienie wysokiego momentu moze byc trudne - wymaga duzo miedzi
>>> i stali w silniku. Lepsza przekladnia.
>>Ale rozroznijmy przekladnie od skrzyni biegow. Silniki z kontrola
>>wzbudzenia moga nie potrzebowac skrzyni biegow.
>
> Zalezy od wymogow - te ze stalym wzbudzeniem tez moga nie potrzebowac
> :-)
Tylko jezeli masz bardzo male wymagania albo wstawisz bezsensownie
przerosniety i drogi oraz ciezki silnik.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski