  • 1. Data: 2015-06-07 18:47:29
    Temat: Przechowywanie starego sprzętu mobilnego
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam na myśli głównie laptopy, ale myślę że można zadać dokładnie to samo
    pytanie odnośnie kilku innych kategorii sprzętu mobilnego.

    Mam dwa paroletnie laptopy, które w ostatnich latach się trochę
    zestarzały i musiały zostać zastąpione czymś nowszym. Jeden z nich przez
    jakiś czas był wykorzystywany w zastosowaniach "warsztatowych", ale i z
    tym dałem sobie spokój, bo przecież we współczesnym IDE już nie da się
    wygodniej popracować.

    Sprzęt jest sprawny i dobrze zachowany, więc nie chcę go oddawać do
    utylizacji. A nóż jeszcze się przyda...

    Jak wygląda "procedura" przygotowania takiego laptopa do magazynowania,
    które może potencjalnie trwać latami?
    Oczywiście powinienem wyjąć baterię, ale czy powinna być naładowana do
    jakiejś konkretnej wartości?
    Co zrobić z bateryjką podtrzymującą BIOS/zegar? Może spokojnie zostać w
    środku?

  • 2. Data: 2015-06-07 21:42:44
    Temat: Re: Przechowywanie starego sprzętu mobilnego
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 07.06.2015 18:47, Atlantis wrote:
> [...]
    > jakiejś konkretnej wartości?
    > Co zrobić z bateryjką podtrzymującą BIOS/zegar? Może spokojnie zostać w

    Podstawowe pytanie brzmi - po co chcesz to przechowywać? Zapas trwały na
    wypadek wojny? Allegro będzie najlepszym miejscem, nic nie wyjmuj, zrób
    ładne zdjęcia, nie przechowuj więcej niż 3 dni po zakończeniu aukcji. Z
    trzymania rzeczy które "może się przydadzą" robi się tylko w domu
    śmietnik. Jak masz tam jakiegoś starego IBM z RS232 i LPT to ja chętnie
    przechowam ;)

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2015-06-07 22:21:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-06-07 o 21:42, Jakub Rakus pisze:

    > Jak masz tam jakiegoś starego IBM z RS232 i LPT to ja chętnie
    > przechowam ;)

    Jeden z tych laptopów to włanie stary IBM z LPT i RS232. Chwilowo nie
    potrzebuję go stale w "warsztacie" bo przerzuciłem się na rozwiązania
    oparte o USB. Nie jest jednak wykluczone, że za jakiś czas jeszcze mi
    się przyda i wolałbym mu zapewnić w miarę dobrze warunki "leżakowania". :)

    Drugi z tych komputerów to stary, dobry Eee PC 901. Mam do niego spory
    sentyment, a na Allegro dostanę za niego jakieś grosze. IMO nie warto
    sprzedawać, a też się może kiedyś jeszcze przydać z uwagi na swoją
    poręczność.

  • 4. Data: 2015-06-08 12:36:32
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    Baterii "oczywiście" nie trzeba wyjmować, tylko naładować do pełna i
    urządzenie wyłączyć. Raz na kwartał sprawdzić i doładować. Bateryjka może
    zostać.

> [...]
    > jakiejś konkretnej wartości?
    > Co zrobić z bateryjką podtrzymującą BIOS/zegar? Może spokojnie zostać w

    ---
    Ta wiadomosc zostala sprawdzona na obecnosc wirusow przez oprogramowanie antywirusowe
    Avast.

  • 5. Data: 2015-06-08 16:52:08
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 07.06.2015 22:21, Atlantis wrote:

> [...]
    > oparte o USB. Nie jest jednak wykluczone, że za jakiś czas jeszcze mi
    > się przyda i wolałbym mu zapewnić w miarę dobrze warunki "leżakowania". :)

    Tak offtopicowo zapytam jaki model dokładnie? Bo właśnie się rozglądam
    za takim sprzętem, żeby zamienić kobylastego peceta na lapka, do obsługi
    "starodawnych" programatorów. Widziałem jakieś R51 z 1.5GHz prockiem,
    daję to radę?

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2015-06-09 09:40:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-06-08 o 16:52, Jakub Rakus pisze:

> [...]
    > za takim sprzętem, żeby zamienić kobylastego peceta na lapka, do obsługi
    > "starodawnych" programatorów. Widziałem jakieś R51 z 1.5GHz prockiem,

    To dużo starszy sprzęt. ThinkPad T23. Jeszcze parę lat temu dało się go
    znośnie używać do prostych prac biurowych, przeglądania WWW i pisania
    maili. Potem strony internetowe zaczęły się zamieniać w coraz cięższe
    aplikacje mobilne, a przeglądarki w maszyny wirtualne, z czym P3 nie
    mógł już sobie za bardzo poradzić. :) ThinkPad był więc jeszcze przez
    jakiś czas wykorzystywany w prostszych zastosowaniach warsztatowych -
    jakiś terminal do UART-a, programowanie mikrokontrolerów itp.

  • 7. Data: 2015-06-09 12:49:59
    Od: "Piotr" <a...@s...pl>

> [...]
    > jakiś czas wykorzystywany w prostszych zastosowaniach warsztatowych -
    > jakiś terminal do UART-a, programowanie mikrokontrolerów itp.

    Przelicytuję :) używam czasem IBM 600X (pracuje pod Win2000,
    wyświetla mi proste prezentacje PowerPointowe) na wyjazdach.
    Ze 3 lata temu padła wewnętrzna mała bateryjka podtrzymująca
    dane BIOS. Zakup - kilka złotych, wymiana własnoręczna 10minut.
    Bateria główna padła już baaaardzo dawno, zawsze używałem
    z zasilaczem.

    Ze swoim nic nie rób "konserwującego". Po prostu odłóż na półkę.
    Będziesz potrzebował używać, to sięgniesz. Procesy starzeniowe
    mało mu straszne są.

  • 8. Data: 2015-06-09 15:58:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-06-09 o 12:49, Piotr pisze:

> [...]
    > dane BIOS. Zakup - kilka złotych, wymiana własnoręczna 10minut.
    > Bateria główna padła już baaaardzo dawno, zawsze używałem

    Właśnie mi przypomniałeś, że gdzieś w szafie leży u mnie także ThinkPad
    560x. Kupiony lata temu, celem robienia notatek na uczelni i
    przeglądania WWW (to były czasy, kiedy Pentium 200MHz jeszcze sobie z
    tym radził). Zaletą komputera była solidność i względnie mały rozmiar,
    jak na urządzenie z końca lat dziewięćdziesiątych.
    Bateria tak samo nigdy w nim nie działała. Wyciągnąłem z niej ogniwa i
    elektronikę, zostawiając tylko plastikową obudowę w roli "zaślepki".
    Urządzenie było naprawdę solidne, a w dodatku nie musiałem się obawiać,
    że jakiś upadek nadwyręży studencki budżet. ;)

    > Ze swoim nic nie rób "konserwującego". Po prostu odłóż na półkę.
    > Będziesz potrzebował używać, to sięgniesz. Procesy starzeniowe
    > mało mu straszne są.

    Czyli o akumulator albo bateryjkę backupową nie muszę się martwić?
    Perspektywa rozlania elektrolitu, zapłonu albo stopienia nie jest jakoś
    bardzo prawdopodobna?

  • 9. Data: 2015-06-09 19:46:03
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2015-06-08 o 12:36, wt pisze:
    > Baterii "oczywiście" nie trzeba wyjmować, tylko naładować do pełna i
    > urządzenie wyłączyć. Raz na kwartał sprawdzić i doładować. Bateryjka może
    > zostać.

    Oj chyba nie masz racji.
    Wiele źródeł podaje że optymalnie jest przechowywać baterie naładowane
    w 40%
    Oto jedno z nich:
    http://edu.warsztatyfotograficzne.pl/dluzsze-zycie-a
    kumulator-czyli-wszystko-o-zasilaniu-aparatow-152-ar
    tykuly/

    Komputer dobrze by było zafoliować razem z woreczkami pochłaniającymi
    wilgoć. Takimi z butów czy sprzętu elektronicznego. Woreczki dobrze
    przedtem wyprażyć w piekarniku aby nie zawierały wilgoci.

    Jeśli znajdziesz odpowiednio duże i chcesz :)
    to użyj worków próżniowych.
    https://www.google.pl/search?q=worki+pr%C3%B3%C5%BCn
    iowe&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=YCR3Ve_6BIXv
    UKecgpAC&ved=0CFEQsAQ&biw=1280&bih=903#imgrc=_

    Biorąc pod uwagę jakie ceny osiągają komputery to może się okazać że
    po 20 latach to lepsza polisa inwestycyjna niż jakieś tam akcje czy
    obligacje.

    Pozdr.PK.

  • 10. Data: 2015-06-10 00:14:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 09 Jun 2015 19:46:03 +0200, Paweł
    Kasztelan<P...@g...com> wrote:
    > Oj chyba nie masz racji.
    > Wiele źródeł podaje że optymalnie jest przechowywać baterie nał=
    > adowane
    > w 40%
    > Oto jedno z nich:

    Na przekór tym źródłom od wielu lat przechowuje lipole/liony
    naładowane do pełna, używając je 2-3 razy w roku. Po 4 latach nie
    zauważyłem jakiś specjalnych utrat pojemności.

    --
    Marek