  • 1. Data: 2015-08-11 09:59:02
    Temat: Prowadzenie ścieżki do gniazda antenowego
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jeszcze jedno pytanie odnośnie stosowania modułów radiowych (433MHz,
    868MHz, 2.4Ghz, GSM, Bluetooth itp.).

    Niekiedy taki moduł ma wyprowadzone złącze antenowe - wtedy po prostu
    korzystamy z odpowiedniej przelotki (np. na SMA) i przykręcamy
    zewnętrzną antenę. Mnie jednak interesuje kwestia modułów, w przypadku
    których wyjście antenowe wyprowadzone jest na lutowany pad, a
    odpowiednią ścieżkę do gniazdka trzeba poprowadzić samodzielnie.

    Załóżmy, że mamy następującą sytuację:
    1) Laminat o znanej grubości, wykonany ze znanego materiału. Płytka
    jednostronna lub dwustronna - w tym drugim przypadku cała, lub prawie
    cała powierzchnia miedzi po drugiej stronie płytki będzie wykorzystana
    na masę. Miedź po wytrawieniu cynowana stopem Lichtenberga.
    2) Gniazdko antenowe umieszczone tak blisko modułu, jak to tylko
    możliwe. Pomiędzy nimi poprowadzona zostaje prosta ścieżka - tak krótka,
    jak to tylko możliwe.

    Teraz kilka pytań:
    1) Jak duże znaczenie mają pojemności montażowe? Czy na przykład
    powinienem wyciąć trochę miedzi w pobliżu ścieżki, aby dystans między
    nią a znajdującym się obok polem masy był większy, niż ten wynikający z
    przyjętego parametru "isolate" (zwykle 12 milsów)? Czy po drugiej
    stronie płytki w tym miejscu może być "wylane" pole masy? Czy też
    wspólnie ze ścieżką utworzy ono kondensator o pojemności na tyle dużej,
    by działać dla sygnału w.cz. jak zwarcie?
    2) W dokumentacji modułu SIM300D podano informację, że ścieżka antenowa
    powinna mieć impedancję 50 omów. W jaki sposób prowadzić ścieżkę i pole
    masy, żeby ten warunek był spełniony? Czy w przypadku niewielkiej
    odległości pomiędzy modułem i anteną ma to w ogóle jakieś praktyczne
    znaczenie? Czy też ewentualne straty będą porównywalne do tych
    wprowadzanych przez przelotkę, stosowaną w modułach wyposażonych we
    własne złącze antenowe?
    3) Takie moduły mają zwykle jakiś wbudowany filtr dolnoprzepustowy, czy
    trzeba go wybudować samemu? Pytam, bo zwykle widzę w różnych projektach
    gniazdko podłączone bezpośrednio do wyjścia ANT, ale nie jest to żadną
    regułą...
    4) Czy w jakiś sposób sprawdza się SWR takich instalacji?

    Pytam o to wszystko głównie dlatego, że widzę, iż moduły GSM w stylu
    SIM900D są całkiem popularne w konstrukcjach amatorskich. Czy ich
    autorzy w ogóle przejmują się wymienionymi wyżej kwestiami? Albo
    inaczej: warto się nimi przejmować? W przypadku modułów RF (np. RFM12
    albo RFM69) ludzie nieraz podpinają do pola lutowniczego ANT kawałek
    drutu, pełniący funkcję anteny...

  • 2. Data: 2015-08-11 16:55:14
    Temat: Re: Prowadzenie ścieżki do gniazda antenowego
    Od: Paweł Sujkowski <s...@n...com>

    Częstotliwość 2,4 GHz to już nie w kij dmuchał i szkoda zepsuć sobie
    projekt przez niewiele dające uproszczenia. Z drutem może działać a może
    nie. Najlepiej zaprojektować linię o założonej impedancji falowej
    pomiędzy wejściem modułu a gniazdem antenowym. Popularnym aktualnie i
    mającym swoje zalety rozwiązaniem jest "coplanar waveguide". Prostym
    rozwiązaniem jest linia mikropaskowa (microstrip). Jest od groma
    kalkulatorów on-line czy prostych programów które podadzą wymiary
    ścieżek w tych topologiach dla założonej impedancji i parametrów
    podłoża. Nawet chyba w KiCAD-ie jest kalkulator. Zwróć uwagę na jedną
    kwestię. Jak zastosujesz typowy, dość gruby FR4 to szerokość ścieżki
    będzie znaczna. Do takich zabaw potrzeba cieniutkich laminatów albo
    laminatów o wyższym Er.
    Na gotowo takie cuda bada się wektorowym analizatorem obwodów (VNA).
    Czasami w przypadku pomiarów układów wytworzonych bezpośrednio na
    podłożu (bez złącz) trzeba nawet na tym samym podłożu stworzyć swój
    własny kit kalibracyjny dla VNA pozwalający znaleźć odniesienie dla tych
    konkretnych warunków. W takim jak twój wypadku pewnie się można bez tego
    obejść jak zastosujesz zaprojektowaną linię o określonych w założeniach
    parametrach. O laminacie jednostronnym zapomnij, w przypadku coplanar
    waveguide zapomnij też o samodzielnym robieniu płytki - metalizowane
    precyzyjne przelotki są fragmentem falowodu. Można próbować mikrostrip
    robic samemu ale ważne tam też są przelotki o małej indukcyjności.
    Powodzenia.

    Paweł

  • 3. Data: 2015-08-11 18:17:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-11 o 16:55, Paweł Sujkowski pisze:

> [...]
    > ścieżek w tych topologiach dla założonej impedancji i parametrów
    > podłoża. Nawet chyba w KiCAD-ie jest kalkulator.

    Hmm... Możesz polecić jakieś sprawdzone narzędzi i materiały do
    poczytania? Najlepiej takiej, które skupiają się także na stronie
    praktyczne, a nie tylko teorii. Jakich danych będę potrzebował? Da się
    na ten przykład jakoś z grubsza określić parametry użytego laminatu?

    > zapomnij też o samodzielnym robieniu płytki - metalizowane precyzyjne
    > przelotki są fragmentem falowodu. Można próbować mikrostrip robic
    > samemu ale ważne tam też są przelotki o małej indukcyjności.

    Ta zasada odnosi się do 2,4 GHz, czy pisałeś bardziej ogólnie. Przy
    jakiej częstotliwości samodzielnie zaprojektowana i wykonana płytka
    (termotransfer i cynowanie Lichtenbergiem) jeszcze się sprawdzi? Moduł
    na 433 MHz jeszcze się załapie, czy to już jednak za dużo?
    W każdym razie będę pamiętał, żeby w przypadku modułów pracujących na
    wyższych częstotliwościach (GSM, WiFi, Bluetooth) unikać samodzielnie
    wykonanych płytek, tudzież stosować moduły ze zintegrowaną anteną lub
    wyprowadzonym złączem antenowym.

  • 4. Data: 2015-08-11 18:21:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-11 o 16:55, Paweł Sujkowski pisze:

    > precyzyjne przelotki są fragmentem falowodu. Można próbować mikrostrip
    > robic samemu ale ważne tam też są przelotki o małej indukcyjności.

    W poprzedniej wiadomości zapomniałem zapytać o taką przelotkę - zwykły
    fragment drutu (włożony w otwór i przylutowany z obydwu stron) będzie
    ok? A może jeden z popularnych nitów do metalizacji otworów?

  • 5. Data: 2015-08-11 18:41:07
    Od: s...@g...com

    użytkownik Atlantis napisał:
    > Jeszcze jedno pytanie odnośnie stosowania modułów radiowych (433MHz,
    > 868MHz, 2.4Ghz, GSM, Bluetooth itp.).

    W notach aplikacyjnych jak nie od tego, to od innych
    modułów masz cały layout.

    Jak nie w notach modułów, to w notach anten smd.

  • 6. Data: 2015-08-11 20:16:30
    Od: Paweł Sujkowski <s...@n...com>

> [...]
    > praktyczne, a nie tylko teorii. Jakich danych będę potrzebował? Da się
    > na ten przykład jakoś z grubsza określić parametry użytego laminatu?

    Proponuje na przykład kalkulator z programu QUCS czy wywodzącego się z
    tego samego projektu QUCS Studio. Co do poczytania to ciężko mi wybrać,
    jest tego masa i najlepiej szukać. Tyle że aby to krytycznie móc ocenić
    potrzeba troszkę doświadczenia. Ja bym szukał po hasłach (podałem
    angielskie terminy). Jakiś wstęp do tematu był w książce J.
    Dobrowolskiego "Technika wielkich częstotliwości".
    Parametry laminatu to można zmierzyć, ale przy takim pojedynczym
    projekcie to nie ma sensu - lepiej postarać się o firmowy laminat od
    konkretnego producenta i wtedy wszystkie parametry są w karcie
    katalogowej. Jak nie, przyjąć że to standardowy FR-4 i tylko operować
    jego geometrią a parametry przyjąć dla ogólnego przypadku - błąd jakiś
    będzie ale każdy laminat i tak ma rozrzut w stosunku do katalogu.

> [...]
    > (termotransfer i cynowanie Lichtenbergiem) jeszcze się sprawdzi? Moduł
    > na 433 MHz jeszcze się załapie, czy to już jednak za dużo?

    A tam zasada. Cynowania bym unikał. Tu jednak naskórkowość daje znać, po
    co produkować straty.

> [...]
    > wyższych częstotliwościach (GSM, WiFi, Bluetooth) unikać samodzielnie
    > wykonanych płytek, tudzież stosować moduły ze zintegrowaną anteną lub

    To nie tak że to jakieś kamienne księgi są. Jak nie masz zaplecza
    pomiarowego, to warto eliminować możliwości błędów w jak największej
    ilości miejsc. I temu służą fabryczne płytki. Dobry producent ma
    zdefiniowane tolerancje i parametry i na tym tyle o ile można polegać. A
    w domu rozrzut jest jednak znaczny. Co nie znaczy że się nie da zrobić.

    > W poprzedniej wiadomości zapomniałem zapytać o taką przelotkę - zwykły
    > fragment drutu (włożony w otwór i przylutowany z obydwu stron) będzie
    > ok? A może jeden z popularnych nitów do metalizacji otworów?

    Że też ci się chce bawić ręcznie. Zobacz ile przy CPW jest tych
    przelotek i jakie mają wymiary. Podam trochę ekstremalny dla tej
    dyskusji przykład, ale powinien uzmysłowić tobie o co chodzi i jak taka
    linia wygląda w praktyce. Poszukaj noty aplikacyjnej firmy Southwest
    Microwave "Optimizing Test Boards for 50 GHz End Launch Connectors".

    A poza wszystkim sugestia aby oprzeć się na nocie aplikacyjnej
    producenta konkretnego lub analogicznego modułu jest bardzo trafna.
    Pozdrawiam.

    Paweł

  • 7. Data: 2015-08-11 21:25:29
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-08-11 o 20:16, Paweł Sujkowski pisze:

    > Proponuje na przykład kalkulator z programu QUCS czy wywodzącego się z
    > tego samego projektu QUCS Studio.

    Wygląda na to, że kalkulator linii w Kicadzie jest ten sam co w QUCS :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2015-08-12 15:49:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-11 o 20:16, Paweł Sujkowski pisze:

    > A tam zasada. Cynowania bym unikał. Tu jednak naskórkowość daje znać, po
    > co produkować straty.

    No dobrze, ale śniedź na ścieżce pewnie też nie pozostanie bez wpływu na
    parametry. Cynowanie to zawsze jakieś zabezpieczenie.

> [...]
    > linia wygląda w praktyce. Poszukaj noty aplikacyjnej firmy Southwest
    > Microwave "Optimizing Test Boards for 50 GHz End Launch Connectors".

    Po zapoznaniu się z rzuconymi tutaj hasłami skłaniam się raczej w
    kierunku rozwiązania Mircrostrip. Rozumiem, że polega to na tym, że:
    1) Robię ścieżkę o określonej szerokości, zależnej od materiału z
    którego wykonany jest laminat, jego grubości, a także grubości warstwy
    miedzi.
    2) Po drugiej stronie płytki umieszczam duże pole masy.
    3) W pobliżu ścieżki sygnałowej nie prowadzę pola masy.

    Jak daleko od tej ścieżki powinna się znajdować masa po tej stronie
    płytki? W jaki sposób podprowadzić masę do wyprowadzeń GND modułu? Co
    zrobić z pinami GND gniazdka antenowego? Przylutować je tylko do dużego
    pola masy, czy też powinna być ona w jakiś sposób doprowadzona po
    stronie ścieżki?

  • 9. Data: 2015-08-12 16:23:52
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-08-12 o 15:49, Atlantis pisze:

    > No dobrze, ale śniedź na ścieżce pewnie też nie pozostanie bez wpływu na
    > parametry. Cynowanie to zawsze jakieś zabezpieczenie.

    Można zamówić płytki złocone. Można psiknąć cienką warstwą Plasticku.

> [...]
    > 3) W pobliżu ścieżki sygnałowej nie prowadzę pola masy.
    >
    > Jak daleko od tej ścieżki powinna się znajdować masa po tej stronie

    Ja z reguły daję nie bliżej niż 3 szerokości linii. Możesz sobie w QUCS
    albo w Kicad wybrać linię koplanarną ekranowaną, dać dużą odległość S
    (między linią a boczą masą) i ustawić szerokość tej linii na taką aby
    dawała 50 Ohm. Będzie to odpowiadać zwykłej linii mikropaskowej.
    Następnie zmniejszać s i patrzeć jak przy niezmiennej szerokości zmienia
    się impedancja linii. Masa w pobliżu nie jest taka zła jak inny obwód w
    pobliżu. Zwłaszcza gdy masz kilka różnych sygnałów i zależy ci na ich
    czystości.

    > W jaki sposób podprowadzić masę do wyprowadzeń GND modułu?

    Ja z reguły daję na górze jakieś pole w kształcie np trójkąta którego
    wierzchołek dochodzi do pinu. Obszar ten kilkoma przelotkami łączę z
    masą na dolnej warstwie

    > Co
    > zrobić z pinami GND gniazdka antenowego? Przylutować je tylko do dużego
    > pola masy,

    Lepiej pole masy połączone z dolną warstwą.

    > czy też powinna być ona w jakiś sposób doprowadzona po
    > stronie ścieżki?

    Jeśli masz jakieś wolne duże pola to możesz je wypełnić masą gęsto
    łączoną z dolną warstwą. Jednak nie może to być ścieżka masy pozbawiona
    przelotek bo będzie działać jak falowód. Nawet jak dasz grubą ścieżkę to
    będzie też odcinkiem linii, tylko o mniejszej impedancji falowej.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2015-09-12 13:24:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam jeszcze jedno pytanie, związane z tym tematem.
    Załóżmy, że nie będę stosował żadnych dużych gniazd w rodzaju SMA
    wlutowane w płytkę drukowaną. Zamiast tego użyję jakiegoś małego
    gniazdka w rodzaju Murata MM9329-2700 (takie, jak w modułach GSM SIM300Z
    u niektórych wersjach ESP8266). Gniazdko byłoby przylutowane możliwie
    najbliżej wyjścia antenowego RFM69. Dalej sygnał szedłby już porządnym
    kablem 50 omów, do gniazda antenowego przykręconego do obudowy.

    Czy w takim wypadku wpływ samej ścieżki będzie już na tyle pomijalny,
    żeby niczego nie trzeba było obliczać? W końcu taka ścieżka i tak
    najpewniej stanie się w całości częścią pola lutowniczego...