    From: Mario <M...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prowadzenie ścieżki do gniazda antenowego
    Date: Wed, 12 Aug 2015 16:23:52 +0200

    W dniu 2015-08-12 o 15:49, Atlantis pisze:

    > No dobrze, ale śniedź na ścieżce pewnie też nie pozostanie bez wpływu na
    > parametry. Cynowanie to zawsze jakieś zabezpieczenie.

    Można zamówić płytki złocone. Można psiknąć cienką warstwą Plasticku.

    > Po zapoznaniu się z rzuconymi tutaj hasłami skłaniam się raczej w
    > kierunku rozwiązania Mircrostrip. Rozumiem, że polega to na tym, że:
    > 1) Robię ścieżkę o określonej szerokości, zależnej od materiału z
    > którego wykonany jest laminat, jego grubości, a także grubości warstwy
    > miedzi.
    > 2) Po drugiej stronie płytki umieszczam duże pole masy.
    > 3) W pobliżu ścieżki sygnałowej nie prowadzę pola masy.
    >
    > Jak daleko od tej ścieżki powinna się znajdować masa po tej stronie
    > płytki?

    Ja z reguły daję nie bliżej niż 3 szerokości linii. Możesz sobie w QUCS
    albo w Kicad wybrać linię koplanarną ekranowaną, dać dużą odległość S
    (między linią a boczą masą) i ustawić szerokość tej linii na taką aby
    dawała 50 Ohm. Będzie to odpowiadać zwykłej linii mikropaskowej.
    Następnie zmniejszać s i patrzeć jak przy niezmiennej szerokości zmienia
    się impedancja linii. Masa w pobliżu nie jest taka zła jak inny obwód w
    pobliżu. Zwłaszcza gdy masz kilka różnych sygnałów i zależy ci na ich
    czystości.

    > W jaki sposób podprowadzić masę do wyprowadzeń GND modułu?

    Ja z reguły daję na górze jakieś pole w kształcie np trójkąta którego
    wierzchołek dochodzi do pinu. Obszar ten kilkoma przelotkami łączę z
    masą na dolnej warstwie

    > Co
    > zrobić z pinami GND gniazdka antenowego? Przylutować je tylko do dużego
    > pola masy,

    Lepiej pole masy połączone z dolną warstwą.

    > czy też powinna być ona w jakiś sposób doprowadzona po
    > stronie ścieżki?

    Jeśli masz jakieś wolne duże pola to możesz je wypełnić masą gęsto
    łączoną z dolną warstwą. Jednak nie może to być ścieżka masy pozbawiona
    przelotek bo będzie działać jak falowód. Nawet jak dasz grubą ścieżkę to
    będzie też odcinkiem linii, tylko o mniejszej impedancji falowej.

    --
    pozdrawiam
    MD