  • 1. Data: 2012-03-26 14:06:11
    Temat: Proszę o komentarz do sytuacji na skrzyżowaniu
    Od: bubuTP <d...@g...com>

    Witam!

    Proszę o komentarz do sytuacji, do której często dochodzi na jednym ze skrzyżowań w
    moim mieście. Na załączonym obrazku:

    http://212.85.102.91/ml/jag.jpg

    widać pojazdy stojące w korku, kierujący pojazdem zielonym postanawia skręcić w prawo
    żeby ominąć dalszy korek. Oprócz tego pojazd żółty również będzie skręcał, o ile
    pojazdy stojące w korku mu to umożliwią. Natomiast kierujący samochodem niebieskim
    (niebędącym autobusem) postanawia ominąć korek przejeżdżając przez zatoczkę
    autobusową i skręcając w prawo.

    Pytanie brzmi, czy w ogóle taki manewr pojazdu niebieskiego jest dozwolony? Jeśli
    tak, to czy kierujący pojazdem zielonym ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa (jako że
    pojazd niebieski znajduje się z prawej strony), czy może pojazd niebieski należy
    traktować jako włączający się do ruchu? Dodatkowo, jak ma się pierwszeństwo przejazdu
    pomiędzy pojazdami zółtym i niebieskim?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam.

  • 2. Data: 2012-03-26 14:14:36
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Mon, 26 Mar 2012 05:06:11 -0700 (PDT), bubuTP <d...@g...com>
    wrote:

    >Witam!
    >
    >Proszę o komentarz do sytuacji, do której często dochodzi na jednym ze skrzyżowań w
    moim mieście. Na załączonym obrazku:

    >http://212.85.102.91/ml/jag.jpg

    Pas ruchu pojazdu niebieskiego się kończy i "niebieski" kierowca
    powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdowi "zielonemu".
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 3. Data: 2012-03-26 14:19:14
    Od: bubuTP <d...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 26 marca 2012, 14:14:36 UTC+2 użytkownik Jarek Andrzejewski
    napisał:

> [...]
    >
    > Pas ruchu pojazdu niebieskiego się kończy i "niebieski" kierowca
    > powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdowi "zielonemu".

    Tylko czy to jest pas ruchu, jeśli stoi tam znak "przystanek autobusowy" i nie ma
    innych znaków poziomych poza liniami?

    A jak z pojazdem zółtym?

  • 4. Data: 2012-03-26 14:29:12
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W dniu 2012-03-26 14:06, bubuTP pisze:

    > Oprócz tego pojazd żółty również będzie skręcał, o ile pojazdy stojące w korku mu
    to umożliwią.
    Co to znaczy "o ile mu umożliwią"?
    Wjazd na skrzyżowanie, jak nie ma tam ani za nim miejsca, żeby jechać
    dalej jest zabroniony, więc MUSZA mu umożliwić.
    Jacek

  • 5. Data: 2012-03-26 14:36:08
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Mon, 26 Mar 2012 05:19:14 -0700 (PDT), bubuTP <d...@g...com>
    wrote:

    w moim mieście. Na załączonym obrazku:

    >Tylko czy to jest pas ruchu, jeśli stoi tam znak "przystanek autobusowy" i nie ma
    innych znaków poziomych poza liniami?

    spełnia definicję IMHO i jest wyznaczony. To, że jest tam przystanek
    nic tu nie zmienia (przekonaj mnie, że jest inaczej wskazując jakiś
    przepis)

    >A jak z pojazdem zółtym?

    Normalnie, ustępuje pierwszeństwa jadącym z przeciwka prosto i
    skręcającym w prawo.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 6. Data: 2012-03-26 14:40:41
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Monday, 26 March 2012 14:19:14 UTC+2, bubuTP wrote:

    skrzyżowań w moim mieście. Na załączonym obrazku:

    > Tylko czy to jest pas ruchu, jeśli stoi tam znak "przystanek autobusowy" i nie ma
    innych znaków poziomych poza liniami?

    > A jak z pojazdem zółtym?

    To czy jest tam pas ruchu, to zależy gdzie się kończy nawierzchnia przystanku, która
    musi być inna od ulicy.

    Zielony nie ma prawa tak skręcić, bo w lewo skręcać można tylko z lewego skrajnego
    pasa, chyba że jest dodatkowe oznakowanie. Tak czy siak zielony musi ustąpić
    niebieskiemu, a żółty wszystkim.

    AdamK

  • 7. Data: 2012-03-26 14:42:19
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Monday, 26 March 2012 14:40:41 UTC+2, Adam Klobukowski wrote:

> [...]
    pasa, chyba że jest dodatkowe oznakowanie. Tak czy siak zielony musi ustąpić

    Tfu, przepraszam, jeżeli tam jest pas ruchu i się on kończy, to niebieski musi innym
    ustąpić.

    AdamK

  • 8. Data: 2012-03-26 15:09:32
    Od: "Robert_J" <d...@g...pl>

    > Pytanie brzmi, czy w ogóle taki manewr pojazdu
    > niebieskiego jest dozwolony?

    Tak naprawdę nie ma chyba przepisu zabraniającego przejechać
    przez przystanek autobusowy.

> [...]
    > traktować jako włączający się do ruchu? Dodatkowo, jak ma
    > się pierwszeństwo przejazdu > pomiędzy pojazdami zółtym i

    Jeśli układ pasów jest taki jak podajesz to na 99% linia
    wydzielająca przystanek jest linią P-1 o podwójnej
    szerokości. Czyli przekraczając ją pojazd włącza się do
    ruchu i, co za tym idzie, musi ustąpić pierwszeństwa
    wszystkim którzy już w ruchu się znajdują. Ergo: niebieski
    dojedzie do końca, zatrzyma się, przepuści wszystkich i
    przejedzie ostatni :-).

  • 9. Data: 2012-03-26 15:33:28
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Mon, 26 Mar 2012 05:06:11 -0700 osobnik zwany bubuTP
    wystukał:

    > Pytanie brzmi, czy w ogóle taki manewr pojazdu niebieskiego jest
    > dozwolony?

    oczywiście, chyba, że byłoby to oznakowane jako buspas, a tu nie jest

> [...]
    > ustąpić pierwszeństwa (jako że pojazd niebieski znajduje się z prawej
    > strony), czy może pojazd niebieski należy traktować jako włączający się

    ani jedno ani drugie. Niebieskiemu kończy się pas więc musi go zmienić
    ustepując pierwszeństwa zielonemu, który już tam jest

    > Dodatkowo, jak ma się pierwszeństwo przejazdu pomiędzy
    > pojazdami zółtym i niebieskim?

    żółty skręca w lewo więc ustępuje

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 10. Data: 2012-03-26 15:54:31
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 26 Mar 2012 05:06:11 -0700 (PDT), bubuTP

    > Pytanie brzmi, czy w ogóle taki manewr pojazdu niebieskiego jest dozwolony?

    Jakie linie oddzielają te dwa pasy? Na rysunku są nijakie...

    > Jeśli tak, to czy kierujący pojazdem zielonym ma obowiązek ustąpić
    > pierwszeństwa (jako że pojazd niebieski znajduje się z prawej strony),

    Nie.

    > Dodatkowo, jak ma się pierwszeństwo przejazdu
    > pomiędzy pojazdami zółtym i niebieskim?

    Żółty musi ustąpić zgodnie z Art. 25.

    --
    Pozdor Myjk