  • 11. Data: 2016-09-06 18:34:35
    Temat: Re: Projektowanie - źródło napięcia pull-up
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 06/09/2016 08:25, Atlantis wrote:
    > Mam jedno, szybkie pytanie. Chciałbym wiedzieć, czy dopuszczalna jest
    > sytuacja, kiedy jakiś układ jest zasilany z własnego stabilizatora 3,3V
    > ale rezystory podciągające na niektórych liniach danych są podłączone do
    > 3,3V branych z zupełnie innego źródła.
    >
    > Załóżmy np. że mam moduł współpracujący z Raspberry Pi, zasilany z
    > własnego stabilizatora LDO 3,3V. Czy w celu uproszczenia projektu płytki
    > mogę podciągnąć linie danych do 3,3V z przetwornicy wbudowanej w RPi?

    Nie lepiej skonfigurowac GPIO zeby używał wewnętrzny pull-up?

    c.

  • 12. Data: 2016-09-06 18:36:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-09-06 o 15:48, Piotr Gałka pisze:

    > Jeśli 10k+ to bym nie widział problemu, Jak mniej to można się zastanawiać.

    Właśnie 10k. Gdyby było mniej, to w jakiej sytuacji i z jakich powodów
    mogłyby występować problemy?

    > Po co te podciągające?

    Wymuszenie stanu wysokiego na liniach RESET oraz CS układu ENC28J60.

  • 13. Data: 2016-09-06 18:41:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-09-06 o 18:34, Cezar pisze:

    > Nie lepiej skonfigurowac GPIO zeby używał wewnętrzny pull-up?

    Nie w tym przypadku:
    1) Linia RESET układu ENC28J60 nie jest podłączona do żadnego GPIO.
    Reset można wywołać programowo, przez wpisanie odpowiedniej wartości do
    rejestru i z tego rozwiązania korzystają wszystkie sterowniki, z którymi
    się spotkałem. Trzeba jednak wymusić na tej linii stan wysoki, żeby
    układ się nie restartował.
    2) Z tego co pamiętam, zalecane jest stosowanie zewnętrznego rezystora
    podciągającego na liniach CS interfejsu SPI. Chyba, że w przypadku
    Raspberry Pi ta zasada nie obowiązuje?

  • 14. Data: 2016-09-06 22:47:39
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-09-06 o 18:41, Atlantis pisze:

> [...]
    > rejestru i z tego rozwiązania korzystają wszystkie sterowniki, z którymi
    > się spotkałem. Trzeba jednak wymusić na tej linii stan wysoki, żeby

    To nie powinno robić problemów - przedłuży tylko stan resetu enc jeżeli
    zasilanie malinki będzie wolniejsze. Jeżeli szybsze... to zawsze możesz
    sprawę załatwić małym kondensatorem do masy na samej nodze enc. Z tym,
    żeby nie był za duży, żeby poradzić sobie ze stanami krótkotrwałych
    zaników zasilania. Czasem się daje równolegle do takiego opornika diodę
    rozładowującą (katoda do zasilania, w tym przypadku szybciej
    spadajacego), ale generalnie wystarcza odpowiedni dobór pojemności, a
    może w ogóle nie trzeba jej będzie dawać.

    > 2) Z tego co pamiętam, zalecane jest stosowanie zewnętrznego rezystora
    > podciągającego na liniach CS interfejsu SPI. Chyba, że w przypadku
    > Raspberry Pi ta zasada nie obowiązuje?

    CS jest wystawiany zapewne przez RPi, czyli raczej lepiej żeby był
    podciągany do jego zasilania właśnie, o ile rozpatrujemy kwestię
    polaryzacji. Co innego jeżeli mamy względnie długą linię i chodzi nam o
    zakłócenia - wtedy lepiej dać pull-upa do zasilania enc. Moim zdaniem
    jeżeli masz przykłady wskazujace na konfigurację RPi plus ENC zasilane
    jak u Ciebie, to powinno być OK o ile nie masz długiej ścieżki CS.

    Pozdrawiam

    DD

  • 15. Data: 2016-09-07 10:06:57
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Właśnie 10k. Gdyby było mniej, to w jakiej sytuacji i z jakich powodów
    > mogłyby występować problemy?

    Napisałem 10k bo to jest według mnie z zapasem. Przypuszczam, że przy 1k też
    można się nie przejmować, ale głowy nie dam.
    Źródłem problemów mogą być elementy pasożytnicze w scalaku, które tworzą
    jakiś tyrystor i przy wysterowaniu ze źródła powyżej zasilania i po
    przekroczeniu jakiegoś prądu (ileś mA) się on włącza zwierając zasilanie
    scalaka i pozostaje włączony do momentu wyłączenia zasilania.
    Temat latch-up.

    > Wymuszenie stanu wysokiego na liniach RESET oraz CS układu ENC28J60.

    Nie chodziło mi o funkcję, ale o powód braku wysterowania od góry.
    Podwieszenie nie wymusi stanu 1 jeśli linia jest połączona do nie zasilonego
    scalaka w którym byłyby diody zabezpieczające. Podwieszenie wymusi około
    0,7V i tyle. Będzie też próbowało przez tę diodę zabezpieczającą zasilić ten
    nie zasilony scalak, ale na ile to się uda zależy od wydajności podwieszenia
    i zapotrzebowania scalaka (i wszystkiego, co do jego VCC jest podłączone) na
    prąd.
    P.G.