  • 1. Data: 2013-04-22 17:14:06
    Temat: Programowanie OS
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Pytanie z ciekawości? Jak się programuje systemy operacyjne jak Linux,
    ReacTOS czy Hurd? Można skompilować wszystko (najczęściej jest to w C) i
    uruchomić pod wirtualnym komputerem. Ale jak wygląda testowanie? Chyba nie
    da się działać tak jak ze zwykłymi projektami, czyli otworzyc projekt pod
    Code:Blocks czy nawet Visual Studio i debugować?

  • 2. Data: 2013-04-22 18:39:41
    Temat: Re: Programowanie OS
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Monday, 22 April 2013 17:14:06 UTC+2, Borneq wrote:
> [...]
    > da się działać tak jak ze zwykłymi projektami, czyli otworzyc projekt pod
    > Code:Blocks czy nawet Visual Studio i debugować?

    OSy debuguje się 'z zewnątrz'. W starszych czasach (przed upowszechnieniem
    wirtualizacji) oznaczało to drugą maszynę połączoną np. portem COM), dziś też czasami
    się tak robi, ale w epoce wirtualizacji nie potrzeba drugiego komputera.

    AdamK

  • 3. Data: 2013-04-22 19:43:15
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Adam Klobukowski" <a...@g...com> napisał w
    wiadomości news:d21a0114-04aa-402d-89be-f5c7d081c4f4@googlegrou
    ps.com...
> [...]
    > wirtualizacji) > oznaczało to drugą maszynę połączoną np. portem COM),
    > dziś też czasami się tak robi, ale > w epoce wirtualizacji nie potrzeba

    A jak "podłąca się debugger" ? Najpierw po poprawkach trzeba przekompilowac
    ogromny projekt, załadowac do maszny wirtualnej, zbootować badany system.
    Natomiast debugger będzie na hoscie, jak ma debugować cos co dzieje się w
    maszynie wirtualnej?
    Chciałem sklonować dziś Linuxa na swój komputer, aby mieć duży projekt aby
    poznać Gita. Bardzo długo zaczął ściągać, choć szybko skompresował, ale gdy
    przyszedłem to mój katalog lokalny był pusty, coś się nie udało. Czy Git
    trzyma skompresowane dane w .git czy też po ściągnięciu dekompresuje? Może
    skończyło mi siemiejsce na dysku. A także zastanawiam się, że Windows nie
    rozróżnia wielkości liter w nazwach plików natomiast Linux może mieć różne
    pliki o nazwach różniących się tylko wielkością

  • 4. Data: 2013-04-22 21:35:57
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 22/04/2013 18:43, Borneq wrote:

> [...]
    > zbootować badany system. Natomiast debugger będzie na hoscie, jak ma
    > debugować cos co dzieje się w maszynie wirtualnej?

    VMWare ma swój debugger, inne hypervisory pewnie też.

  • 5. Data: 2013-04-22 22:54:10
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    > uruchomić pod wirtualnym komputerem. Ale jak wygląda testowanie? Chyba nie

    pewnie mozna robic tak jak przy pisaniu na telefony tj
    kompiluje sie na jednym kompie przerzuca kablem i
    uruchamia na drugim - co do debuggera to ja jakos
    obywam sie bez debuggera i nie brakuje mi go (bledy z kosmosu mi sie po prostu nigdy
    nie zdarzają - jak
    cos jest zle to zawsze pare ostatnich linijek ktore uruchamiam - o ile czasem
    przydaloby sie jakas
    bardziej zaawansowane inwestygacja w runtime, np
    rysowanie wykresu jak zmienia sie wartosc danej
    zmiennej w czasie - to chyba wole sam sobie to
    napisac

  • 6. Data: 2013-04-23 00:35:22
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia Mon, 22 Apr 2013 17:14:06 +0200 po głębokim namyśle Borneq rzekł:

> [...]
    > nie da się działać tak jak ze zwykłymi projektami, czyli otworzyc
    > projekt pod Code:Blocks czy nawet Visual Studio i debugować?

    W praktyce mówisz o jajku, ewentualnie /sbin/init. Nie wiem jak dzisiaj,
    ale kiedyś były do tego prymitywne narziędzi typu netconsole, która
    wysyłała logi po sieci gdyby wyświetlanie padło, kdump czyli odpalanie
    w miejscu drugiego systemu gdy pierwszy padł zachowując pamięć do analizy,
    spinlock debugging i inne systemy debugowania kodu - tak naprawdę nie
    różnią jakoś bardzo o typowych asercji i rzucania wyjątków - i drobne
    inne mechanizmy w rodzaju sysrq, które pod krótką ścieżką od klawiatury
    pozwala zrzucić stany wszystkich kontekstów i parę innych rzeczy,
    a pod innymi kombinacjami można dodać dowolną akcję do wykonania.

    Dzisiaj jest wiele oskryptowanych metod dostępu do guest machine. Tak
    naprawdę wcześniej debugger był mało użyteczny - wszystkie krytyczne
    elementy, krytyczne w tym sensie że błędy w nich zawieszają maszynę,
    i tak nie są debugowalne debuggerem bo nie można ich zatrzymać.

    --
    Edek

  • 7. Data: 2013-04-23 09:10:19
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    > bardziej zaawansowane inwestygacja w runtime, np
    > rysowanie wykresu jak zmienia sie wartosc danej
    > zmiennej w czasie - to chyba wole sam sobie to
    > napisac

    w ten sposob moge podgladac jak zmienia sie
    wartosc dowolnej zmiennej w runtime, a koszt
    tego to mw wywolanie "wykres(x)" albo
    wykres(x, 500); gdzie 500 to zakres w pionowej
    osi

    np tutaj ilustracje jak zmieniaja sie katy w
    moim algorytmie do zmiany kata wiezyczki

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/42887985/wykresy
    _.png

    widac ze w stosunku do liniowego obrotu jest pewne
    wygladzenie aczkolwiek chyba nie ma dokladnej symetrii (plus to ze przyspieszenia sa
    chyba za duze w stosunku do ilosci klatek, ale nieststy
    to wina ciagle niskich efpeesów kompów

  • 8. Data: 2013-04-23 09:18:47
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    moglbym niby zagescic pele fizyki i mechanika
    dzialalaby gesiciej ale boje sie ze jak widzialbym
    co ktorys stan to moze umknelobymi troche błedów -
    jak dla mnie jednak raczej (przynajmniej te
    logiczne) efpeesy chyba powinny byc wieksze,
    nawet 500 ramek na sekunde

  • 9. Data: 2013-04-23 14:10:47
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    firr kenobi <p...@g...com> wrote:

    > co do debuggera to ja jakos obywam sie bez debuggera i nie
    > brakuje mi go (bledy z kosmosu mi sie po prostu nigdy nie
    > zdarzają

    fir i jego ogromne projekty...

    --
    "Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
    dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."

  • 10. Data: 2013-04-23 14:25:06
    Od: Stregor <s...@g...com>

    W dniu 2013-04-23 14:10, Adam Wysocki pisze:

    > fir i jego ogromne projekty...

    I te rozmowy sam ze sobą ;) Pewnie chciał z kimś inteligentnym pogadać z
    rana :D

    --
    Pozdrawiam,
    Stregor