    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: Programowanie AT89Cxx51
    Date: Tue, 14 Feb 2017 08:30:26 +0100

    Wiem, że mikokontrolery oparte na 8051 powoli wychodzą z mody, ale
    obecnie muszę napisać nowy wsad do istniejącego urządzenia. Nie mam
    zamiaru uczyć się assemblera tej rodziny ani bawić się w BASCOM-ie, więc
    skorzystam z C. W czasach świetności tych MCU powszechnie korzystano z
    kompilatora Keil, ja jednak postawię na SDCC - z tego co widzę,
    podobieństwa są dość spore, przynajmniej na pierwszy rzut oka. Proste
    projekty przykładowe się kompilują.

    Mam jednak kilka pytań:
    1) Widzę, że możliwy jest dostęp do pinów GPIO za pomocą konstrukcji w
    rodzaju Px_y, gdzie x oznacza numer portu, a y numer pinu w porcie.
    Można dzięki temu przypisywać wartość bezpośrednio do pinu, (np.
    P0_1=1). Czym jest taka konstrukcja? Można zdefiniować jakąś zmienną
    wskaźnikową, która umożliwi mi dostęp do tak zdefiniowanego pinu?
    Chciałbym przeportować pewną prostą bibliotekę do obsługi przycisków.
    Dobrze by było, gdybym mógł przekazać informację o pinie właśnie w ten
    sposób, jako argument funkcji, a potem trzymać ją w strukturze
    opisującej przycisk.
    2) Czy możliwe jest korzystanie z portów w sposób taki, jak w AVR-ach?
    To znaczy coś w rodzaju P0 |= (1<<2).
    3) Dobrze rozumiem, że te mikrokontrolery nie posiadają żadnych
    rejestrów konfiguracyjnych, jeśli chodzi o kierunek pinu i działają
    podobnie do prostych ekspanderów I2C?