  • 1. Data: 2009-09-09 08:59:09
    Temat: Próbne DVB-T z Kołowa?
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    Czy ktoś wie, czy z Kołowa obecnie robi się próby z emisją DVB-T?
    Jeśli tak, to w jakich okresach?
    jagr

  • 2. Data: 2009-09-09 10:53:37
    Temat: Re: Próbne DVB-T z Kołowa?
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > Czy ktoś wie, czy z Kołowa obecnie robi się próby z emisją DVB-T?
    > Jeśli tak, to w jakich okresach?

    O próbach nic nie wiem ale z przecieków mam info, że podczas niedawnych
    wyłączeń emisji TV i FM z tego obiektu, nie tylko wyłączano po to aby
    malowac maszt.
    Podobno montowano także nowy system duplekserów (sumatorów) aby póxniej bez
    problemu od ręki włączyć przywieziony nadajnik DVB-T do głównego systemu
    antenowego bez przerywania emisji.
    Skoro są takie modernizacje to pewnie coś jest na rzeczy i DVB-T ruszy
    (cytuję źródło: "może nawet w październiku").
    Może coś testują ale ja skanuję sporadycznie ostatnio więc nawet jeśli coś
    było to nie miałem okazji wyłapać.
    Szczecin (oraz ogólnie rejon zachodniopomorskiego) jak też okolice Jeleniej
    Góry są w II etapie.
    Niewątpliwie wpływają na to naciski Niemiec, dotyczące zwłaszcza kaału 12 z
    Kolowa, który to kanał (TVP1) pozbawił Meklemburgii-Przedpomorza radia
    cyfrowego T-DAB. Oni sobie zaplanowali że właśnie w tym kanale zbudują
    pierwszą sieć krajową, powyłączali (a mało ich mieli) nadajniki na ich
    kanale E12 i zbudowali prawie w całym kraju T-DAB na kanale 12.
    A Meklemburgia-Przedpomorze nie mogła bo my mamy międzynarodową rezerwacje
    na kanał 12 do 17 czerwca 2015 roku.
    Proponowali nam podobno zamianę na ich koszt na kanał UHF z ich puli ale się
    (słusznie) nie zgodziliśmy.
    VHF-III dociera znacznie dalej i lepiej w trudne tereny leśne i morenowe w
    jakie obfituje zwłaszcza półniocna i półnicno-wschodnia część obszaru
    pokrycia TVP1 z Kołowa.
    Od kilku lat mamy z kolei ekipy władzy, które bardzo chcą pokazać gorliwosć
    neofity w zadowalaniu starych krajów UE, stąd może właśnie zachodnie tereny
    są przeznaczone na pierwszy ogień.
    Nie tylko zresztą partykularne interesy na to wpływają ale i dobra
    współpraca z zachdonimi krajami celem koordynacji kanałów pod DVB-T (robią
    to bo to w ich interesie - na niektóych naszych zwolnionych kanałach oni coś
    będa uruchamiać i zresztą będzie to działać w drugą stronę).
    Kołowo, jako ośrodek dużej mocy ale bardzo blisko granicy, na pewno bruździ
    Niemcom.
    Tak samo bruździ (co sami nawet na jednej z ich prezentacji znalazlem w
    necie) RTON Nowa Karczma z emisją na kanale 11.
    Dużej mocy tam nie ma ale marginesy ochrone obowiazują i coś bardzo im nie
    na rękę ten kanal 11 w Nowej karczmie skoro podali go jako modelowy przykład
    "trudnosci nadgranicznych" (prezentacja była po niemiecku i na ich użytek
    wewnętrzny).
    Zatem my - mieszkańcy zachodniopomorskiego, terenu zaniedbanego przez władzę
    (bo nie pasuje do hasła "ściana wschodnia" a zarazem daleko odbiega
    infrastrukturą od Wielkopolski czy Śląska) może coś zyskamy właśnie na tym
    że Niemcy naciskają.
    vari

  • 3. Data: 2009-09-09 12:15:36
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    Użytkownik "vari" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    A czy jeśli już ruszymy, to w jednej wstążce znajdą się wszystkie emisje,
    czy wstążek będzie kilka?
    A chodzi mi o to, czy po ruszeniu systemu od razu będzie wszystko, co
    nadają, czy niekoniecznie?
    Jakie to jest kodowanie? Bo nic z tego nie wiem.

  • 4. Data: 2009-09-09 16:58:16
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > nadają, czy niekoniecznie?
    > Jakie to jest kodowanie? Bo nic z tego nie wiem.

    Ja nie wiem co będzie bo słyszę tylko plotki.
    Pewnie ruszy tylko MUX1 na razie bo jak wiadomo sprawy papierokowe innych
    multipleksów leżą i nie zanosi się by się coś działo.
    Bedzie wiec TVP1, TVP2, TVP Info, Polsat, TV4, TV Puls i TVN.
    Czyli to samo co mam w analogu prócz TV4 które nadaje "pierdziawką" z
    centrum Szczecina i do mnie 70km na północ nie dociera.
    Ale jeśli ty mieszkasz w samym Szczecinie to uruchomienie DVB-T nic dla
    Ciebie na razie nie zmieni.
    No chyba że źle odbierasz niektóre programy.
    vari

  • 5. Data: 2009-09-10 07:34:16
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

> [...]
    > Ciebie na razie nie zmieni.
    > No chyba że źle odbierasz niektóre programy.

    Mieszkam w śródmieściu, parter, studnia, TV na pokojowej nie dochodzi, ale
    radio dochodzi.
    Nie wolno stawiać anten na dachu, bo jest kabel UPC.
    Mam pakiet najniższy analog kilka programów. I to mi właściwie wytarczy.
    Ale chodzi mi o polepszenie jakości tego, co mam.
    Zastanawiam się, czy na pokojowej bym odebrał cyfrę naziemną, jak włączą
    DVB-T.
    I czy jakość byłaby zadowalająca.
    Bo może wziąć z UPC dekoder cyfrowy i pakiet select (i bez HD). Nie wiem, co
    zrobić.
    Obecnie na analogu TVP1 jest z kabla czasami obraz żyleta. Lepszego nie
    potrzebuję.
    Na innych programach jest różnie. Gdyby cała cyfra z UPC była też takiej
    jakości jak teraz mam TVP1,
    to bym się na nią zdecydował. Koledzy straszą mnie, że niektóre programy na
    cyfrze
    są jakości beznadziejnej i przypominają słabą analogową. Czy to prawda?

  • 6. Data: 2009-09-10 11:25:38
    Od: "jerzyn" <p...@o...eu>

    Użytkownik "jagr" <j...@W...pl> napisał w wiadomości
    > radio dochodzi.
    > Nie wolno stawiać anten na dachu, bo jest kabel UPC.
    Trochę to dziwne, to od ciebie zależy co będziesz oglądał i z jakiej anteny
    i nikt nie ma prawa ci cos narzucać .Podstawowe prawa człowieka się kłaniają
    .

  • 7. Data: 2009-09-13 18:29:54
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Trochę to dziwne, to od ciebie zależy co będziesz oglądał i z jakiej anteny
    > i nikt nie ma prawa ci cos narzucać .Podstawowe prawa człowieka się kłaniają
    > .

    Nikt przecież nic nie narzuca, można oglądać co się chce tylko nie wolno
    stawiać anteny na nie swoim dachu...
    Prawa człowieka również nie pozwalają parkować na trawniku żeby mieć
    widok na samochód.

  • 8. Data: 2009-09-13 19:41:12
    Od: "jerzyn" <p...@o...eu>

    Użytkownik "Padre" <P...@n...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > stawiać anteny na nie swoim dachu...
    > Prawa człowieka również nie pozwalają parkować na trawniku żeby mieć widok

    Mieszkasz i masz jakieś prawa i to nie będzie tylko historyczny "kołchoźnik"
    w domu ,czyli głośnik z jednym programem .No chyba ze jesteś sublokatorem w
    jakimś wynajętym mieszkaniu i wtedy za dużo nie podskoczysz.Z tym
    trawnikiem to mało przekonywujący przykład ;_))

  • 9. Data: 2009-09-14 06:23:04
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > stawiać anteny na nie swoim dachu...
    > Prawa człowieka również nie pozwalają parkować na trawniku żeby mieć widok

    Mojej Matce w 1995 roku w nowowybudowanym domu wpuszczono sygnal kablówki w
    instalację AZART.
    To znaczy wybudowano instalację AZART (piony szły z góry na dół przez "duże"
    pokoje i nie można było nikogo odłączyć, nie odłączajac reszty pionu a poza
    tym trzeba by wejść do kogoś do mieszkania), ale anteny zbiorczej nie
    ustawiono. Podłączono kablówkę do tych kabli AZART (byly to już dobrej
    jakosci kable mogące pracować nawet na UHF).
    I najśmieszniejsce.... Nikomu nie dawali nawet umowy do podpisania.
    Przysłano (dane osobowe się kłaniają) książeczki oplat z ..... kablówki !
    Każdemu !
    W razie odmowy opłat straszono odłączeniem (i kablówka i administracja).
    Administracja zabroniła montażu ŻADNYCH anten na dachu a pokojowe nie
    działały poprawnie.
    Przypomnę, że to byl rok 1995. To były czasy bezprawia i arogancji władz
    (tak jakby dziś było inaczej...).
    Dopiero gdy wielu zorientowało się, że np mieszkają na 4 - oststnim piętrze
    i po pierwsze nie wpuszcza nikogo do domu gdyby ktoś chciał odłączyć
    pozostałych, to po drugie sam przestał płacić.
    No bo umowy nie było a bezumownego korzystania nikt nie udowodni (a jak by
    próbował skoro to wymuszenie).
    No i po roku bojkotu i oglądania (bo zawsze sie jakis u dołu trafił co
    płacił) - opracowano coś takiego jak "plan socjalny" który zostanie
    wpuszczny przez filtr w kable AZART a kablówka wybuduje obok drugą
    instalację.
    Ponadto administracja płaciła kablówce za ten pakiet socjalny dla
    mieszkańców i opłata za niego wynosiła (pamiętam) 1 PLN w książeczce opłat
    czynszowych pod pozcją "antena zbiorcza". Kwota szbko wzrosła ale i tak
    płacilo się Spółdzielni a nie kablówce.
    Nie wiem jak to było dalej bo się wyprowadziłem ale podobno co co mieli
    pełne umowy także mieli opłatę za "pakiet socjalny" niejako przymusowo i z
    tym walczyli.
    Na koniec napiszę że na ulicy działały dwie kablówki a wpuszczona na osiedle
    byla tylko ta "jedynie sluszna" i długo leciała z bloku do bloku
    przewieszkami z pourywanymi często ekranami tak, że wieczorem we wszystkich
    telewizorach pojawiały się zakłócenia i któryś przesterowany wzmacniacz
    robił pasżytniczą detekję i modulację Radiem Moskwa.
    Po drugiej stronie ulicy stały budynki innej spółdzielni i tam były w
    budynkach obie kablówki do wyboru a dodatkowo działały stare AZARTy (były
    anteny).
    vari

  • 10. Data: 2009-09-14 13:55:18
    Od: "PWK" <p...@i...pl>

    > Mojej Matce w 1995 roku w nowowybudowanym domu wpuszczono sygnal kablówki
    > w instalację AZART.
    > [ciach]
    > vari
    Rok 1991, 1992 Poznań, Rataje.
    Do sieci Azart wpuszczane są (na kanałach 3, 5, 7 i 11) (dla potrzeb TVP
    zajęty był kanał 1 i 9) wpuszczono 4 programy satelitarne.
    Pro7, RTL, Eurosport i MTV. Oczywiscie sytuacja z umową i płatnościami jak u
    varie'go, czyli mieli wszyscy, nie wszyscy płacili.
    Mieli nawet ci, którzy mieszkali w domkach jednorodzinnych koło osiedla,
    ponieważ sieć była tak dziurawa, że wymagała solidnych wzmacniaczy, a i tak
    więcej wychodziło z kabli niż nimi szło.
    Później, bodajże od 1995 roku wybudowano sieć kablową (to była absolutna
    nowość, bo budowali ją gwiaździście, a nie równolegle) i montowali filtry
    dla tych, którzy zadeklarowali pakiet mini (czyli taki socjalny). Stary
    AZART zaorano.
    Wszystko było super, do czasu, kiedy kablówka (w zasadzie jedyna słuszna w
    PO, czyli INEA) postanowiła powyłączać częśc kanałów satelitarnych, a część
    trafiła do cyfry (dvb-c) i można sobie je kupić. Na dodatek bodajże w 2008
    roku wyłączono retransmisję w pasmie 87,5 - 108 MHz programów radiowych
    poprzez sieć kablową (Azartu nie ma). Zostawiono jedynie słuszne programy
    radiowe publiczne i radio z Torunia. To z kolei spowodowało, że coraz więcej
    anten fm zaczęło pojawiać się na balkonach, niestety pokojowa nie wiele co
    odbiera. Jak na razie adminstracja nie robi nakazu zdejmowania tychze, nie
    czepiają się nawet jak ktoś sobie satelitkę ustawi, o ile z balkonu widzi
    HB, czy Astrę.
    Nie ukrywam, że oprócz kablówki chciałbym mieć w bloku dobry azart w
    dostępnymi wszystkimi kanałami naziemnymi, wszystkimi stacjami radiowymi i
    jeszcze z sygnałem z HB i Astry. Ale to jest nie realne. Przynajmniej nie w
    bloku.
    Pozdr pwk