  • 1. Data: 2010-07-15 10:46:32
    Temat: Problem z zapisaniem ustawień BIOS
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    Witam,

    Płyta Asus P4C800-E Deluxe ma problem z zapisaniem
    ustawień BIOS- po włączeniu gada "CMOS checksum
    error", proponuje wejście do setupu lub załadowanie
    domyślnych wartości i start.

    Przy wyborze drugiej opcji system się odpala i wszystko
    działa OK do restartu. Natomiast próba wejścia w setup
    i zapisania czegokolwiek (czy to wartości domyślnych,
    czy nawet tylko zmienionej daty) powoduje zgaśnięcie
    obrazu, pojedyncze mrugnięcie diod na klawiaturze
    i zamarznięcie- nie pomaga restart guzikiem ani
    wyłącznikiem zasilania na płycie, dopiero zabranie
    zasilania zasilaczowi przywraca stan jak na początku.

    Bateria OK (profilaktycznie wymieniona, choć objawy
    raczej na nią nie wskazują), reset zworką wykonany.
    Zasilacz sprawny, z inną płytą działa bez zastrzeżeń.

    Wygląda to na jakiś problem z zapisem do pamięci
    ustawień BIOS- może uwalona kość? Czy ustawienia
    trzymane są w samym chipie z BIOSem (mogę podmienić
    z drugiej płyty, wpierw profilatycznie próbując
    aktualizacji), czy też gdzie indziej?

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 2. Data: 2010-07-15 11:17:24
    Temat: Re: Problem z zapisaniem ustawień BIOS
    Od: Adam Paluch <a...@-...com.pl>

    W dniu 2010-07-15 12:46, Dominik & Co pisze:
> [...]
    > trzymane są w samym chipie z BIOSem (mogę podmienić
    > z drugiej płyty, wpierw profilatycznie próbując

    sprawdz czy na plycie nie ma zworki blokujacej mozliwosc zapisu

    --
    Adam

  • 3. Data: 2010-07-15 11:36:47
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    Adam Paluch rzecze:

    > sprawdz czy na plycie nie ma zworki blokujacej mozliwosc zapisu

    Podaj choć jedną płytę z taką "zworką blokującą możliwość zapisu"
    ustawień BIOS. Tak z ciekawości.

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 4. Data: 2010-07-15 12:54:22
    Od: Olek <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2010-07-15 13:17, Adam Paluch wrote:

    > sprawdz czy na plycie nie ma zworki blokujacej mozliwosc zapisu

    no popatrz widziałem już najbardziej wymyślne płyty, ale z taką zworką
    jeszcze nie widziałem... czy możesz podać przyklad takiej płyty?
    zapewne chodziło Ci o zworkę resetującą ustawienia BIOS, a przy takowej
    włączonej kompa nawet nie uruchomisz :)

  • 5. Data: 2010-07-15 13:02:57
    Od: Olek <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2010-07-15 12:46, Dominik & Co wrote:

> [...]
    > trzymane są w samym chipie z BIOSem (mogę podmienić
    > z drugiej płyty, wpierw profilatycznie próbując

    mi to właśnie wygląda na uwaloną kość...
    ustawienia są trzymane w pamięci CMOS, a ta jest na 90% zintegrowana z
    "kością BIOS'u" - tak mi się wydaje

  • 6. Data: 2010-07-15 13:20:16
    Od: Adam Paluch <a...@-...com.pl>

    W dniu 2010-07-15 13:36, Dominik & Co pisze:
    > Adam Paluch rzecze:

    > Podaj choć jedną płytę z taką "zworką blokującą możliwość zapisu"
    > ustawień BIOS. Tak z ciekawości.

    Asus IC-7

    --
    Adam

  • 7. Data: 2010-07-15 14:02:56
    Od: simon <s...@p...onet.pl>

    Olek pisze:

    > mi to właśnie wygląda na uwaloną kość...
    > ustawienia są trzymane w pamięci CMOS, a ta jest na 90% zintegrowana z
    > "kością BIOS'u" - tak mi się wydaje
    Nigdy w życiu chciałoby się rzec :)
    W 99% płyt głównych część ustawień jest zapamięta w pamięci CMOS (tej
    którą resetuje sie zresztą zworką) zwykle to oddzielny układ scalony
    zintegrowany z zegarem RTC.
    Resztę ustawień, takich jak DMI, zapisuję sie również w wydzielonych
    obszarach pamięci EEPROM (kości BIOSU) .

    --
    Pozdro
    simon

  • 8. Data: 2010-07-15 16:13:47
    Od: Olek <a...@d...pl>

    W dniu 2010-07-15 16:02, simon pisze:

> [...]
    > zintegrowany z zegarem RTC.
    > Resztę ustawień, takich jak DMI, zapisuję sie również w wydzielonych
    > obszarach pamięci EEPROM (kości BIOSU) .

    :) dzięki za sprostowanie :)

  • 9. Data: 2010-07-15 17:08:33
    Od: "maX" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Olek" <alexhawk@usuntentekst_onet.pl> napisał w wiadomości

    > no popatrz widziałem już najbardziej wymyślne płyty, ale z taką zworką
    > jeszcze nie widziałem... czy możesz podać przyklad takiej płyty?

    Może chodzi o blokade flashowania biosu? To sie czasem spotyka, jest to
    realizowane albo zworką, albo opcją w biosie.

    > zapewne chodziło Ci o zworkę resetującą ustawienia BIOS, a przy takowej
    > włączonej kompa nawet nie uruchomisz :)

    Czasem są oddzielne zworki do kasowania CMOS i do kasowania hasła w biosie.

  • 10. Data: 2010-07-15 17:08:47
    Od: "maX" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Dominik & Co" <d...@c...invalid> napisał w
    wiadomości news:i1moui$b1a$1@news.onet.pl...

    > Natomiast próba wejścia w setup
    > i zapisania czegokolwiek (czy to wartości domyślnych,
    > czy nawet tylko zmienionej daty)

    A jak zmienisz datę nie w biosie a pod windows (data zmieniona pod windows
    powinna zapisać się w płycie głównej)? Lub pod dosem? Tez jest tak samo?