  • 1. Data: 2011-06-21 21:56:43
    Temat: Problem z dyskiem zewnętrznym SATA
    Od: solar <s...@o...pl>

    Mam dysk zewnętrzny 2,5" SATA. Ponieważ nie korzystam z niego często,
    zasilanie USB jest najczęściej odłączone i podpinam je, gdy potrzebuję
    czegoś z dysku.
    Zmieniłem płytę główną i system win7 z 32b na 64b. Poprzednia, Foxconn
    P35A, miała eSATA i wszystko działało OK - gdy potrzebowałem dysku,
    podpinałem USB i pojawiał się on w systemie.
    Nowa płyta, Asrock P67 Pro3 też ma eSATA. Jednak teraz podpięcie USB nie
    działa - dysk się nie pojawia. Pojawia się, gdy odłączę SATA, tyle, że
    mam wtedy transmisję po USB. Aby mieć SATA, muszę odpalić system już z
    podpiętym całkowicie dyskiem zewnętrznym.
    W ogóle początkowo miałem problem, bo okazało się, że eSATA to to samo
    SATA, co SATA1 na mobo i podpięcie dysku pod eSATA odcina dysk podpięty
    pod SATA1. W tej chwili SATA1 na mobo mam oczywiście puste i 2HDD oraz
    DVD podpięte pod SATA0,2,3.
    Można coś z tym zdziałać, czy ten model płyty tak ma?

    --
    Solar www.solar.blurp.org GG 1834424
    "Chrześcijanin okrywa się chwałą poprzez zabicie poganina, ponieważ w

  • 2. Data: 2011-06-22 06:23:38
    Temat: Re: Problem z dyskiem zewnętrznym SATA
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Tue, 21 Jun 2011 23:56:43 +0200, solar napisał(a):

> [...]
    > DVD podpięte pod SATA0,2,3.
    > Można coś z tym zdziałać, czy ten model płyty tak ma?

    Włącz w BIOS-ie AHCI.

  • 3. Data: 2011-06-22 16:18:10
    Od: solar <s...@o...pl>

    W dniu 2011-06-22 08:23, Leszek K. pisze:

    > Włącz w BIOS-ie AHCI.

    Niestety, system nie wstaje z AHCI.

    --
    Solar www.solar.blurp.org GG 1834424
    "Kto chce w prawidłowy sposób rozumować, powinien odzwyczaić się od

  • 4. Data: 2011-06-22 16:32:00
    Od: geos <g...@n...invalid>

    solar wrote:

    > Niestety, system nie wstaje z AHCI.

    i prawdopodobnie nie wstanie dopóki nie będzie miał pod ręką
    odpowiedniego sterownika (system był instalowany bez AHCI?).

    jeśli to faktycznie jest przyczyną to: w biosie przełączasz na AHCI
    tylko część portów, a inne zostawiasz jako IDE. do portu zadeklarowanego
    jako IDE podłączasz dysk z systemem. system powinien się uruchomić bo
    jest ciągle podłączony do portu non-AHCI. następnie zacznie
    instalować/domagać się sterownika do znalezionych portów AHCI. ja już to
    zrobi to restartujesz kompa, zmieniasz w biosie wszystko na AHCI,
    bootujesz system. u mnie zadziałało.

    geos

  • 5. Data: 2011-06-22 17:17:28
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-06-22 18:32, geos wrote:

    > i prawdopodobnie nie wstanie dopóki nie będzie miał pod ręką
    > odpowiedniego sterownika (system był instalowany bez AHCI?).

    Generalnie Win7 ma sterowniki do większości układów SATA (podobnie jak
    Vista). jeżeli masz coś bardzo specyficznego - jak napisał przepiśca -
    konieczne są sterowniki.

    W przypadku XP, zawsze konieczne jest instalowanie sterowników do AHCI

> [...]
    > instalować/domagać się sterownika do znalezionych portów AHCI. ja już to
    > zrobi to restartujesz kompa, zmieniasz w biosie wszystko na AHCI,

    Tak to działa (warunek dwa niezależne układy obsługujące SATA). Też
    sprawdzone z mojej strony, może w nieco innym układzie, ale warunek
    podstawowy zostaje ten sam.

    --
    Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

  • 6. Data: 2011-06-22 17:25:39
    Od: solar <s...@o...pl>

    W dniu 2011-06-22 18:32, geos pisze:

> [...]
    > instalować/domagać się sterownika do znalezionych portów AHCI. ja już to
    > zrobi to restartujesz kompa, zmieniasz w biosie wszystko na AHCI,

    System instalowałem bez AHCI - zapomniałem przełączyć.
    Nie widzę możliwości przełączenia części portów na AHCI. Mam po prostu
    Sata Mode ogólne.
    http://www.asrock.com/MB/manual.pl.asp?Model=P67%20P
    ro3 - manual do płyty.

    --
    Solar www.solar.blurp.org GG 1834424
    W czasach rzymskich łotrów wieszano na krzyżach, a teraz jest odwrotnie.

  • 7. Data: 2011-06-22 17:33:23
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-06-22 19:25, solar wrote:

    > System instalowałem bez AHCI - zapomniałem przełączyć.
    > Nie widzę możliwości przełączenia części portów na AHCI. Mam po prostu
> [...]

    Jakakowliek karta z AHCI lub IDE moze pomoc.
    W przypadku AHCI wpinasz karte, instalujesz do niej sterowniki (windows
    pyta). Nastepnie podpinasz HDD systemowe pod karte, w BIOS zmieniasz
    kolejnosc bootowania na nowo podpiętą kartę, bootujesz system,
    instalujesz AHCI (po uprzedniej zmianie w BIOS) dla podstawowych układów
    SATA. Przepinasz ponownie dysk na płytę główną i wszystko działa.

    Tyle, że to dotyczy XP, czy faktycznie używasz W7? jeżeli tak, to jakie
    układy obsługują Twoje SATA?

    pozdr.

    --
    Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

  • 8. Data: 2011-06-22 17:45:58
    Od: geos <g...@n...invalid>

    solar wrote:
    > System instalowałem bez AHCI - zapomniałem przełączyć.
    > Nie widzę możliwości przełączenia części portów na AHCI. Mam po prostu
> [...]

    czy ten punkt FAQ nie odnosi się jakoś do tego problemu?

    http://www.asrock.com/support/faq.asp?id=248

    geos

  • 9. Data: 2011-06-22 18:26:18
    Od: solar <s...@o...pl>

    W dniu 2011-06-22 19:33, Rafał Łukawski pisze:

    > Tyle, że to dotyczy XP, czy faktycznie używasz W7? jeżeli tak, to jakie
    > układy obsługują Twoje SATA?

    Mam Win7 Home 64b.

    Znalazłem coś takiego:
    http://www.tweaks.pl/czytaj,wlaczamy_tryb_ahci_i_ncq
    _dla_dysku_sata,571.html

    Mam Intel(R) 6 series c200 i nigdzie nie mogę znaleźć sterowników AHCI.
    Na płycie do mobo i na stronie Asrocka są jedynie do 5 series:

    AHCI Controllers:
    - Intel(R) Desktop/Workstation/Server Express Chipset SATA AHCI Controller
    - Intel(R) Mobile Express Chipset SATA AHCI Controller
    - Intel(R) 5 Series/3400 Series SATA AHCI Controller
    - Intel(R) 5 Series 4 Port SATA AHCI Controller
    - Intel(R) 5 Series 6 Port SATA AHCI Controller
    - Intel(R) ICH10D/DO SATA AHCI Controller
    - Intel(R) ICH10R SATA AHCI Controller
    - Intel(R) EP80579 SATA AHCI Controller
    - Intel(R) ICH9M-E/M SATA AHCI Controller
    - Intel(R) ICH9R/DO/DH SATA AHCI Controller
    - Intel(R) ICH8M-E/M SATA AHCI Controller
    - Intel(R) ICH8R/DH/DO SATA AHCI Controller
    - Intel(R) ESB2 SATA AHCI Controller
    - Intel(R) ICH7M/MDH SATA AHCI Controller
    - Intel(R) ICH7R/DH SATA AHCI Controller

    --
    Solar www.solar.blurp.org GG 1834424
    "Jak to się dzieje, że w kraju tak religijnym, mimo tylu ślubowań,

  • 10. Data: 2011-06-22 19:06:49
    Od: solar <s...@o...pl>

    W dniu 2011-06-22 19:45, geos pisze:

    > czy ten punkt FAQ nie odnosi się jakoś do tego problemu?
    > http://www.asrock.com/support/faq.asp?id=248

    Może, ale albo źle szukam, albo nie ma już Matrix Storage Console.

    --
    Solar www.solar.blurp.org GG 1834424
    "Kobiety są błędem natury (...). Pełnym urzeczywistnieniem rodzaju