    From: "4CX250" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Problem z drukarką kto pomoże?
    Date: Tue, 1 Mar 2011 20:08:49 +0100

    Mam drukarkę HP LJ4 L w której pojawił się dziwny problem. Opis jest dość
    długawy... Sorry.

    Drukarka pobiera papier z kasety i zaczyna drukować. Podczas wydruku
    słychać jednak co chwilę powtarzające się klapnięcie elektromagnesu i wtedy
    kiedy występuje ten stuk, półkole wciągające papier jest zwalnianie i
    wykonuje ruch obrotowy powodując wciągnięcie kolejnej kartki. Dzieje się to
    w połowie wydruku poprzedniej powodując zacięcie papieru. Nie ważne czy
    drukuję jedną stronę testową HP czy jedną stronę dokumentu czy więcej stron.
    Zawsze to samo.
    Aby było ciekawiej to tak się dzieje tylko z papierem pobieranym
    automatycznie z podajnika.
    W sytuacji gdy podam ręcznie papier z przodu to drukuje OK i nawet jak jest
    papier w kasecie to go nie ruszy za wcześnie. Drukarka drukując na papierze
    podanym ręcznie z przodu nie klapie juz tym elektromagnesem więc i półkole
    stoi w miejscu.
    Pomyślałem że pewnie zasyfił się jakiś czujnik więc rozebrałem drukarkę do
    rosołu i gruntownie ją wyczyściłem.
    W drukarce jest kilka czujników opto. Według kolejności zadziałania podczas
    wydruku: Pierwszy informujący o obecnym papierze w kasecie, drugi
    informujący że kartka została pobrana z kasety lub podana ręcznie, trzeci
    tuż za bębnem światłoczułym informujący że kartka jest we wnętrzu drukarki
    i czwarty w zasadzie tylko informujący że została otwarta tylna klapa
    dostępu do bębna fiksującego z tyłu drukarki.
    Każdy czujnik przedmuchałem silnym 6bar sprężonym powietrzem. Każdy z
    czujników sprawdziłem pod kątem prawidłowego działania. Na wszystkie
    drukarka reaguje na postoju prawidłowo sygnalizując odpowiedni stan każdego
    z nich.
    Po kilku rozebraniach i złożeniach i kolejnych próbach przedmuchania
    niestety nadal jest to samo. Najpierw pomyślałem że to może jednak ten
    czujnik za bębnem świruje. Wymieniłem go na nowy i dodatkowo przelutowałem
    wszystkie elementy wokół wszystkich czujników.
    Nadal to samo. Nic się nie zmieniło.
    Analizując działanie drukarki doszedłem do wniosku że ten czujnik z przodu
    może być jednak winowajcą.. Ma on podwójne zadanie gdyż reaguje na kartkę
    podawaną ręcznie lub wciąganą automatycznie z kasety.
    Czujnik ten działa na zasadzie 0-1-0 podczas przesuwania się papieru.
    Wpychając kartkę ręcznie drukarka uruchamia na chwilę mechanizm po to aby ją
    uchwycić. Normalnie ten czujnik ma stan 0.
    Wepchnięcie kartki powoduje że dźwignia tego czujnika lekko się kładzie
    odsłaniając barierę opto-czujnika. Mamy stan 1. Mechanizm zaczyna się kręcić
    wciągając kartkę. Wciągana kartka po przesunięciu się o kolejne kilkunaście
    milimetrów powoduje całkowicie położenie się tej dźwigni przesłony czujnika
    i na powrót mamy stan 0. W tym momencie mechanizm pobierający zatrzymuje
    się. Drukarka czeka z kartką "w zębach" aż do czasu odebrania danych do
    wydruku. Czujnik ten leży tak ze stanem 0 aż do chwili gdy drukarka
    wydrukuje kartkę. Na końcu kartki jest znowu przejście 0-1-0.
    A jak to działa gdy drukarka sama pobiera papier z kasety? Niby tak samo,
    ale dzieje się to chyba szybciej. Papier pobrany z kasety przechodzi w
    identyczny sposób przez ten czujnik czyli 0-1-0. Ale coś go tym razem
    zakłóca i drukarka "myśli" że nie pobrała papieru wiec podejmuje kolejną
    próbę.
    Więc albo coś ten czujnik zakłóca (spadek napięcia czy co???) albo ten
    czujnik jest po prostu nadal brudny, albo działa już nie tak pewnie jak nowy
    i działa jeszcze tylko z powolnym podawaniem ręcznym kartki.

    Może jest tu specjalista od tej drukarki i wie o co jej chodzi? Narazie nie
    mogę jej kolejny raz rozkręcić bo jest potrzebna w wydrukach.
    Póki co pozostaje mi podawać papier ręcznie z przodu albo wkładać do kasety
    pojedynczo kartki.

    Marek