  • 1. Data: 2010-06-07 20:50:21
    Temat: Problem z HPA i gigabyte - ucięta końcówka dysku
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    mam dosc wkurzający problem który powtarza mi się co jakiś czas ale niestety
    nie znalazłem jego sensownego rozwiązania. walkaround tak ale nie
    rozwiązanie.

    Pacjent
    komputer na płycie gigabyte GA-M55plus-S3G i dysk 160gb 1 partycja
    Ok 2 lat bezawaryjnej pracy.

    diagnoza:
    ustawione hpa odcinające koncowke dysku
    sektory dla usera 312579695
    native max 312581808
    co daje roznice 2113 sektorow
    uszkodzony mft mirror

    co stwierdzilem/sprawdzilem
    -usuniecie hpa komenda nhpa w mhdd sie nie powiodlo (wynik fail)
    -dysk fizycznie w pelni sprawny, bez oznak pogarszania sie jego kondycji
    -sprzętowo działa wszystko ok
    -płyta gigabyte posiada XpressT BIOS rescue ktory sprawia problem z hpa
    (problem znany ale nie znalazlem rozwiazania).
    -poprzednie przypadki (plyta gigabyte + problem z hpa) przy probie usuniecia
    hpa na innej plycie glownej zachowywaly sie tak: hpa zostawalo usuniete bez
    problemu, po wlozeniu ponownie dysku do starej plyty problem pojawial sie
    ponownie. dopiero uwalenie partycji pomagało - ale tylko dlatego ze
    zakladana byla z uwzglednieniem hpa - samego hpa sie nie udalo mi pozbyc).
    -Z racji istnienia hpa ktory odcina koncowke mft mija sie z celem
    jakakolwiek forma naprawy bo sie wypierdaczy ponownie.
    -hpa jest zakladane i chronione przez plyte glowna
    -nowe biosy AFAIR nie rozwiazywaly problemu (w poprzednich przypadkach)

    Co potrzebuję?
    wiedzieć jak usunąć trwale problem z hpa na plycie glownej gigabyte - czyli
    jak uwalic w ogole ta funkcje Technologia XpressT BIOS rescue aby nie
    funkcjonowala w ogole
    lub
    jak przywrocic pierwotny stan czyli ze plyta nie zaklada hpa
    LUb
    jak zmusic plyte do niepilnowania hpa

    co ciekawego zdazylem sie dowiedziec zaslyszen lub zaczytac?
    - funkcja ta powinna zadzialac normalnie tylko na czystym nowym dysku
    -ewidentnie jedno z drugim jest powiazane (hpa z uszkodzeniem mft) pomimo ze
    z obliczen zajety obszar to ok 1mb a fdisk xpkowy i tak zostawia zawsze 8mb
    na koncu wolnego miejsca

    uzyte narzedzia
    memtest do pamieci coby miec pewnsoc
    mhdd do sprawdzenia dysku i nhpa(sugerowanie hdat jest bezcelowe - tak samo
    nie radzi sobie z tym bo plyta blokuje dostep do hpa)
    testdisk do oceny mft i stanu partycji

    ma ktos jakies sugestie? sprawa klasycznie...pilna choc bede robil zapewne
    obejscie ze swiadomoscia ze nie ottzymam pomocy na czas (ale choc na
    przyszlosc bedzie).

    --
    -
    pozdrawiający