  • 11. Data: 2009-06-11 17:55:13
    Temat: Re: Problem lekko OT, ale w WinAVR ;-)
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 11.06.2009 06:03, Grzegorz Kurczyk pisze:
    > Witam Kolegów.
    >
    > Tak sobie kombinuję. Jest struktura:
    >
    > typedef struct {
    > uchar x;
    > uchar y;
    > uchar w;
    > uchar h;
    > } tRect;
    >

    > i przykładowa funkcja:
    > void Rysuj(tRect r) {
    > Prostokat(r.x, r.y, r.x+r.w, r.y+r.h);
    > }

    Poza tym co radzi ci Zbych jesli zalezy ci na efektywnosci to przekazuj
    strukture tRect przez wskazanie:
    void Rysuj(tRect &t);
    Inaczej kompilator musi utworzyc kopie obiektu tRect i ta kopie dopiero
    przekazac do funkcji.

  • 12. Data: 2009-06-11 18:28:34
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > W C++ moze to byc faktycznie kosztowne.

    W C tez powinno byc kosztowne. Bo skad kompilator ma wiedziec, ze Rysuj
    nie modyfikuje struktury tRect? Mozna go wspomoc poprzez const, ale IMHO
    wskazanie ma pare zalet o ktorych za chwile.

    > W pozostalych sytuacjach trzeba by spojrzec w kod wynikowy co lepiej
    > kompilatorowi wyszlo.
    >
    > A wracajac do meritum .. wychodzi na to ze najlepiej byloby odwrocic
    > sprawe - zrobic funcje z 4 parametrami, a nad nia ewentualnie
    > nadbudowac wersje ze struktura.
    > I nie korzystac z niej bez potrzeby :-)

    Niekoniecznie. 4 parametry to w idealnym przypadku 4 8-bitowe rejestry.
    Zazwyczaj wiaze sie to z ich wczesniejszym odlozeniem na stosie i potem
    ponownym pobraniem. Przy przekazaniu przez wskazanie mamy tylko dwa
    8-bitowe rejestry wskazujace na strukture, co wiaze sie zmniejszym
    nakladem na przekazanie parametrow. W procedurze czesto jest to
    optymalizowane jako LD Rx,Z+y, lub podobne.
    OT: to co chce zrobic autor wydaje sie lepiej zrealizowac w C++. BTW, w
    moim repozytorium SVN jest przyklad sterownika do S65 z cala biblioteka
    prymitywow w C++.

  • 13. Data: 2009-06-11 18:51:39
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Zbych pisze:

    > Moja rada - nie zaglądać. Ja co zajrzę to rzucam mięsem (a bo to brak
    > optymalizacji przy adresowaniu tablic struktur, albo przy pobieraniu
    > wielu stałych z flasha, albo przy alokacji ramki na stosie przy
    > przekazywaniu parametrów itd.)

    A ja ostatnio sporo dziubię na ARMa w gcc i przeglądając listing
    asemblerowy co chwila dziwię się, jak to optymalizator ładnie
    wykoncypował, że sam bym lepiej w asemblerze nie napisał. Tak że jedyna
    rada - zmienić platformę.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 14. Data: 2009-06-11 19:01:00
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Adam Dybkowski pisze:

> [...]
    > asemblerowy co chwila dziwię się, jak to optymalizator ładnie
    > wykoncypował, że sam bym lepiej w asemblerze nie napisał. Tak że jedyna

    To pokaż mi jeszcze ARMa, który po zatrzymaniu zegara pobiera < 1uA.

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 15. Data: 2009-06-11 19:02:15
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    T.M.F. pisze:

    > Cos Zbych przesadza.

    Nie przesadza, wystarczy sprawdzić.

  • 16. Data: 2009-06-11 20:16:11
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Zbych pisze:

    > To pokaż mi jeszcze ARMa, który po zatrzymaniu zegara pobiera < 1uA.

    A cóż to za wymaganie? 1uA to pobiera dobry RTC a nie mikrokontroler.

    AVRy mają prąd upływu do 1uA na każdy pin I/O (patrzę w PDFa pierwszej z
    brzegu ATmegi 128) plus dodatkowo typowo 5uA (max. 10uA) w najgłębszym
    power-down i to przy wyłączonym watchdogu. Oprócz tego każdy obciążony
    pull-up zjada nieco prądu (typowa rezystancja to 20-50 kOhm). Daleko
    stąd raczej do magicznego 1uA.

    Jak chcesz oszczędzać prąd to bierz się raczej za rodzinę MSP430 a nie AVRy.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 17. Data: 2009-06-12 00:53:28
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Nie musi wiedziec. Ma wrzucic cala na stos, co powinno pojsc dosc
    > szybko.

    Tak sie nie da. Jesli tRect jest gdzies dalej wykorzystywany to
    kompilator musi utworzyc jego kopie, zeby zagwarantowac, ze Rysuj jej
    nie zmodyfikuje - to wynika ze standardu. Oczywiscie optymalizator moze
    zauwazyc, ze nasze tRect jest dalej niewykorzystywane i z tego etapu
    zrezygnowac - no ale to juz zaklada, ze optymalizator jest dosc
    sensowny. W tym przypadku zapewne sobie poradzi. Jesli przekazesz adres
    struktury bedzie to zawsze dzialac jak nalezy.

    > Sa to pewne zalozenia i wymagaja odpowiedniego procka.
    > W wielu moze wyjsc odwrotnie.

    Ale mowimy konkretnie o AVR i AVR-gcc.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 18. Data: 2009-06-12 00:56:53
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 11.06.2009 10:16, Grzegorz Kurczyk pisze:
> [...]
    >
    > void ProgressBar(char x, char y, char w, char h, char value) {
    > }
    >
    > przy wywołaniu:
    > ProgressBar(0, 90, 128, 5, y);
    >
    > otrzymujemy w kodzie wynikowym:
    > 37e2: 0b 2d mov r16, r11
    > 37e4: 25 e0 ldi r18, 0x05 ; 5
    > 37e6: 40 e8 ldi r20, 0x80 ; 128
    > 37e8: 6a e5 ldi r22, 0x5A ; 90
    > 37ea: 80 e0 ldi r24, 0x00 ; 0
    > 37ec: 0e 94 b4 17 call 0x2f68 ; 0x2f68 <ProgressBar>
    >

    > I to co mnie "wkurza", to czemu łachudra przekazuje parametry w
    > rejestrach r16, r18, r20, r22, r24 niejako promując typ char do int ?

    Jakiej wersji gcc uzywasz? Ja tu nigdzie nie widze promocji do int bo
    starsze czesci tych rejestrow nie zawieraja zera.

    > Oczywiście w tym przypadku nie ma to większego znaczenia, ale przy
    > większej ilości parametrów przekazywanych do funkcji i/lub większej
    > ilości zmiennych lokalnych funkcji, zaczyna się kombinacja ze stosem lub
    > z dolnymi rejestrami. Kompilator w pewnym sensie "szatkuje" sobie obszar
    > rejestrów doprowadzając do sytuacji, że w pewnym momencie brakuje np
    > czterech kolejnych rejestrów do zapamiętania lokalnej zmiennej typu long
    > choć pojedynczych wolnych rejestrów jest wystarczająca ilość.

    Sprawdz jak to sie zachowa przy wiekszej ilosci parametrow. Zapewne
    kompilator bedzie oszczedniej gospodarowal rejestrami. Zauwaz, ze w
    twoim przykladzie nie ma takiej potrzeby, a wygenerowany kod jest tak
    samo efektywny.

  • 19. Data: 2009-06-12 00:58:36
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > asemblerowy co chwila dziwię się, jak to optymalizator ładnie
    > wykoncypował, że sam bym lepiej w asemblerze nie napisał. Tak że jedyna

    Cos Zbych przesadza. Tak sobie patrze w swoje programy i tez na AVR gcc
    ladnie optymalizuje. Czasami pobieznie patrzac na kod wydaje sie, ze
    mozna by cos zrobic lepiej, ale przy dokladniejszym spojrzeniu okazuje
    sie, ze jednak nie.

  • 20. Data: 2009-06-12 03:35:18
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > power-down i to przy wyłączonym watchdogu. Oprócz tego każdy obciążony
    > pull-up zjada nieco prądu (typowa rezystancja to 20-50 kOhm). Daleko

    Zobacz np. ATMega48PA/88PA/168PA/328PA. W uspieniu prad 0,8 mikroA. Przy
    normalnym dzialaniu z zegarem 20MHz prad 2-3mA. ARMy sie do tego nawet
    nie zblizaja.