-
1. Data: 2011-10-13 06:14:02
Temat: Predkosciomierz
Od: "Tornad" <w...@a...com>
Duzo jezdze wiec do glowy rozne pomysly czasem sie przytegola. Jednym z nich
jest projekt czy propozycja dla producentow samochodow, modyfikacji
predkosciomierza na nazwijmy go naturalny, bezpieczny czy nawet madry.
Dotychczas stosownane skale predkosci na "zegarach" samochodowych sa liniowe.
Tzn. jednakowym przyrostom predkosci samochodu odpowiadaja takie same
przyrosty wychylenia wskazowki predkosciomierza.
A moim zdaniem powinno byc inaczej.
Oto krotkie uzasadnienie.
Energia kinetyczna samochodu, jak kazdego ciala bedacego w ruchu, jest rowna
E = mv^2/2. W przypadku jazdy np. z predkoscia 40 km/h i jednostkowej masie
samochodu np 1 tona, energia ta jest rowna 800 jednostek. Gdy jedziemy z
predkoscia dwukrotnie wieksza, czyli 80 km/h, energia kinetyczna tego auta
bedzie rowna juz 3200 jednostek czyli bedzie czterokrotnie wieksza.
Mlody kierowca, szczegolnie ten po zreformowanej szkole, czesto nie ma o tym
podstawowym prawie fizycznym praktycznego pojecia. On nie zdaje sobie sprawy z
tego, ze gdy walnie w drzewo czy inny samochod z predkoscia 80 km/h lub
wieksza to moze nie przezyc.
Ta prosta zaleznosc fizyczna powinna byc na skali predkosciomierza. Mozna to
zrobic w ten sposob, ze wskazowka bedzie sie wychylac proporcjonalnie do
kwadratu predkosci samochodu a nie jak dotychczas liniowo.
Jak taka skala bedzie wygladac Czytelnik musi sobie wyobrazic bo jak dotad
onet nie umozliwia wykonania nawet prostych rysunkow. Zatem skala dla malych
predkosci bedzie na tym liczniku zageszczona i w miare wzrostu predkosci np o
kazde 10 km/h odcinki lukow na skali beda mialy co raz to wieksze dlugosci. Na
srodku dlugosci skali bedzie predkosc powiedzmy 80-90 km/h a dalej w co raz to
dluzszych odstepach 100, 110, 120 i 130 km/h.
Na obwodzie tej skali moga byc naniesione kolorowe paski np do predkosci 60
km/h kolor bialy, od 60 do 100 kolor szary lub zolty, a powyzej 100 kolor
czarny lub czerwony.
Dzieki temu kierowca bedzie wiedzial, ze jadac z mala predkoscia, w przypadku
kolizji bedzie mial stluczke, przy kolorze szarym czy zoltym powazny wypadek a
przy przekroczeniu predkosci 100 moze wypadku nie przezyc.
Taka skala uswiadamiajaca stopien zagrozenia w przypadku kolizji, powinna
zmusic a przynajmniej swiadomie zachecic do bezpieczniejszej jazdy.
I co Wy na to?
Pzdr.
Tornad
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
2. Data: 2011-10-13 08:02:42
Temat: Re: Predkosciomierz
Od: Ramok <c...@c...com>
W dniu 13.10.2011 06:14, Tornad napisał(a)/has written:
> Dotychczas stosownane skale predkosci na "zegarach" samochodowych sa liniowe.
> Tzn. jednakowym przyrostom predkosci samochodu odpowiadaja takie same
> przyrosty wychylenia wskazowki predkosciomierza.
Nie są, a przynajmniej nie wszystkie...
Pozdrawiam!
/Ramok
-
3. Data: 2011-10-13 08:56:34
Temat: Re: Predkosciomierz
Od: "PaweL" <l...@i...pl>
Wiele samochodów ma nieliniową skalę. Im szybciej tym gęściej na tarczy.
-
4. Data: 2011-10-13 09:14:56
Temat: Re: Predkosciomierz
Od: Jacek <n...@g...com>
IMO niewielu kierowców czuje prawa fizyki.
Jak jadę 120 km/h i 10 metrów za mną jedzie jakiś nowy Einstein z
zamiarem wyprzedzania, to chyba o czymś świadczy.
Pomysł dobry, ale czy takie zagęszczenie skali zadziała na wyobraźnię?
Kiedyś był pomysł, aby światła stopu nie świeciły ciągle, tylko migały z
częstotliwością proporcjonalną do siły hamowania. Ewentualnie, żeby
zamiast dwóch świateł była linijka LED zapalająca się na tym dłuższyszym
odcinku, im mocniej kierownik depta na pedał.
Jacek
-
5. Data: 2011-10-13 11:14:26
Temat: Re: Predkosciomierz
Od: kamil <k...@s...com>
On 13/10/2011 05:14, Tornad wrote:
> Na obwodzie tej skali moga byc naniesione kolorowe paski np do predkosci 60
> km/h kolor bialy, od 60 do 100 kolor szary lub zolty, a powyzej 100 kolor
> czarny lub czerwony.
> Dzieki temu kierowca bedzie wiedzial, ze jadac z mala predkoscia, w przypadku
> kolizji bedzie mial stluczke, przy kolorze szarym czy zoltym powazny wypadek a
> przy przekroczeniu predkosci 100 moze wypadku nie przezyc.
> Taka skala uswiadamiajaca stopien zagrozenia w przypadku kolizji, powinna
> zmusic a przynajmniej swiadomie zachecic do bezpieczniejszej jazdy.
> I co Wy na to?
Pójdźmy dalej - niech będą kolory różowy (dla blondynek z tipsami) oraz
czarny z mrugającymi czaszkami po przekroczeniu 200km/h.
Zależność prędkości i powagi wypadku jest mocno dyskusyjna, zależy od
samochodu, warunków i tego, w co się wali. Niejeden zmarł po uderzeniu
70km/h w drzewo, a inny szczęściarz przeżył waląc w coś 160. Na jakiej
podstawie to wyskalujesz? 90 to alarm pomarańczowy, 91 już poważny?
--
Pozdrawiam,
Kamil
http://bynajmniej.net
-
6. Data: 2011-10-13 11:35:46
Temat: Re: Predkosciomierz
Od: "szerszen" <s...@t...pl>
Użytkownik "Jacek" <n...@g...com> napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:j7635f$mem$...@n...task.gda.pl...
> Kiedyś był pomysł, aby światła stopu nie świeciły ciągle, tylko migały z
> częstotliwością proporcjonalną do siły hamowania.
z tego co widuję wprowadzony w niektórych nowych samochodach, może
niekoniecznie w postaci migania stopów, ale przy gwałtownym hamowaniu
automatycznie załączają się awaryjne
-
7. Data: 2011-10-13 11:44:19
Temat: Re: Predkosciomierz
Od: p0li <p...@a...WYTNIJ.pl>
T->Dnia 2011-10-13 06:14:02 niejaki Tornad napisał:
> I co Wy na to?
> Pzdr.
> Tornad
cos podobnego bylo w starych citroenach - pod skala predkosciomierza byla
druga z dlugoscia drogi hamowania - aha - predkosciomierz byl bebnowy
a to o czym piszesz czesciowo jest trealizowane jako nakladka na nawigacie
z win.ce na pokladzie
np ten watek http://www.my-navia.pl/viewtopic.php?p=317770#317770
i podobne
w takiej nakladce wraz ze wzrostem predkosci zmienia sie podswietlenie
wskazowki/tarczy/cyfr od zielonego przez zolte do czerwonego
--
P0zdrawiam
p0li
hydro rulez ;)
prawdziwy facet nie da odebrać sobie szarlotki
-
8. Data: 2011-10-13 11:53:09
Temat: Re: Predkosciomierz
Od: Albercik <n...@g...pl>
W dniu 13.10.2011 06:14, Tornad pisze:
> Jak taka skala bedzie wygladac Czytelnik musi sobie wyobrazic bo jak dotad
> onet nie umozliwia wykonania nawet prostych rysunkow. Zatem skala dla malych
> predkosci bedzie na tym liczniku zageszczona i w miare wzrostu predkosci np o
> kazde 10 km/h odcinki lukow na skali beda mialy co raz to wieksze dlugosci. Na
> srodku dlugosci skali bedzie predkosc powiedzmy 80-90 km/h a dalej w co raz to
> dluzszych odstepach 100, 110, 120 i 130 km/h.
Wyobrażam sobie jak to by miało wyglądać, ale sama wyobraźnia mi nie
wystarcza do zobrazowania jaki wycinek tarczy będzie zajmowała prędkość
dajmy na to od 0 do 30km/h jeżeli cała tarcza(~300st) będzie wyskalowana
do ~250km/h? Nie chce mi się liczyć, nie mam czasu teraz.
Obawiam się że prędkość w niskim zakresie może stać się mało czytelna
przy nieco szybszych samochodach - braknie tarczy.
-
9. Data: 2011-10-13 11:55:58
Temat: Re: Predkosciomierz
Od: masti <g...@t...hell>
Dnia pięknego Thu, 13 Oct 2011 10:14:26 +0100 osobnik zwany kamil
wystukał:
> On 13/10/2011 05:14, Tornad wrote:
>
>> Na obwodzie tej skali moga byc naniesione kolorowe paski np do
>> predkosci 60
>> km/h kolor bialy, od 60 do 100 kolor szary lub zolty, a powyzej 100
>> kolor czarny lub czerwony.
>> Dzieki temu kierowca bedzie wiedzial, ze jadac z mala predkoscia, w
>> przypadku
>> kolizji bedzie mial stluczke, przy kolorze szarym czy zoltym powazny
>> wypadek a przy przekroczeniu predkosci 100 moze wypadku nie przezyc.
>> Taka skala uswiadamiajaca stopien zagrozenia w przypadku kolizji,
>> powinna zmusic a przynajmniej swiadomie zachecic do bezpieczniejszej
>> jazdy.
>> I co Wy na to?
>
>
> Pójdźmy dalej - niech będą kolory różowy (dla blondynek z tipsami) oraz
> czarny z mrugającymi czaszkami po przekroczeniu 200km/h.
>
>
a tak naprawdę to dziwię się, że jeszcze nie upowszechniły się deski
rozdzielcze z wyswietlaczem programowalnym. Jaki biznes by powstł przy
tworzeniu skórek na prędkościomierze, czy możliwością dostosowywania ich
do gustów uzytkowników.
--
Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett
-
10. Data: 2011-10-13 11:59:47
Temat: Re: Predkosciomierz
Od: Albercik <n...@g...pl>
W dniu 13.10.2011 11:53, Albercik pisze:
> W dniu 13.10.2011 06:14, Tornad pisze:
>> Jak taka skala bedzie wygladac Czytelnik musi sobie wyobrazic bo jak
>> dotad
>> onet nie umozliwia wykonania nawet prostych rysunkow. Zatem skala dla
>> malych
>> predkosci bedzie na tym liczniku zageszczona i w miare wzrostu
>> predkosci np o
>> kazde 10 km/h odcinki lukow na skali beda mialy co raz to wieksze
>> dlugosci. Na
>> srodku dlugosci skali bedzie predkosc powiedzmy 80-90 km/h a dalej w
>> co raz to
>> dluzszych odstepach 100, 110, 120 i 130 km/h.
>
> Wyobrażam sobie jak to by miało wyglądać, ale sama wyobraźnia mi nie
> wystarcza do zobrazowania jaki wycinek tarczy będzie zajmowała prędkość
> dajmy na to od 0 do 30km/h jeżeli cała tarcza(~300st) będzie wyskalowana
> do ~250km/h? Nie chce mi się liczyć, nie mam czasu teraz.
> Obawiam się że prędkość w niskim zakresie może stać się mało czytelna
> przy nieco szybszych samochodach - braknie tarczy.
>
I jeszcze jedno,
Dlaczego tarcze są wyskalowane tak jak są?
Otóż podczas prawidłowej pracy/eksploatacji wszelkie wskazówki powinny
znajdować się w okolicy połowy skali. Wtedy jedno szybkie spojrzenie na
tablicę wystarczy na ocenę stanu pojazdu. Dlatego też wskazówki np
temperatury płynu chłodzącego nie są wyskalowane liniowo. Bardzo często
wskazówka prędkościomierza jest w pozycji pionowej w okolicy 100km/h, w
tej samej pozycji jest wskazówka obrotomierza gdy jedziemy na najwyższym
biegu tą prędkością. Są to wartości względnie optymalne i ekonomiczne.
Nie mówię że tak jest zawsze, ale często.