eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPredkosciomierz › Predkosciomierz
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.m10r2.
    onet.pl!niusy.onet.pl
    From: "Tornad" <w...@a...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Predkosciomierz
    Date: Thu, 13 Oct 2011 06:14:02 +0200
    Organization: Onet.pl
    Lines: 41
    Sender: n...@n...onet.pl
    Message-ID: <2...@n...onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: newsgate.m10r2.onet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: newsgate.onet.pl 1318479242 27586 213.180.150.14 (13 Oct 2011 04:14:02 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 13 Oct 2011 04:14:02 +0000 (UTC)
    Content-Disposition: inline
    X-Mailer: http://niusy.onet.pl
    X-Forwarded-For: 98.116.204.146, 10.174.28.56
    X-User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/4.0;
    SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729;
    Media Center PC 6.0; InfoPath.2; .NET4.0C)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2406090
    [ ukryj nagłówki ]

    Duzo jezdze wiec do glowy rozne pomysly czasem sie przytegola. Jednym z nich
    jest projekt czy propozycja dla producentow samochodow, modyfikacji
    predkosciomierza na nazwijmy go naturalny, bezpieczny czy nawet madry.

    Dotychczas stosownane skale predkosci na "zegarach" samochodowych sa liniowe.
    Tzn. jednakowym przyrostom predkosci samochodu odpowiadaja takie same
    przyrosty wychylenia wskazowki predkosciomierza.
    A moim zdaniem powinno byc inaczej.
    Oto krotkie uzasadnienie.
    Energia kinetyczna samochodu, jak kazdego ciala bedacego w ruchu, jest rowna
    E = mv^2/2. W przypadku jazdy np. z predkoscia 40 km/h i jednostkowej masie
    samochodu np 1 tona, energia ta jest rowna 800 jednostek. Gdy jedziemy z
    predkoscia dwukrotnie wieksza, czyli 80 km/h, energia kinetyczna tego auta
    bedzie rowna juz 3200 jednostek czyli bedzie czterokrotnie wieksza.
    Mlody kierowca, szczegolnie ten po zreformowanej szkole, czesto nie ma o tym
    podstawowym prawie fizycznym praktycznego pojecia. On nie zdaje sobie sprawy z
    tego, ze gdy walnie w drzewo czy inny samochod z predkoscia 80 km/h lub
    wieksza to moze nie przezyc.
    Ta prosta zaleznosc fizyczna powinna byc na skali predkosciomierza. Mozna to
    zrobic w ten sposob, ze wskazowka bedzie sie wychylac proporcjonalnie do
    kwadratu predkosci samochodu a nie jak dotychczas liniowo.
    Jak taka skala bedzie wygladac Czytelnik musi sobie wyobrazic bo jak dotad
    onet nie umozliwia wykonania nawet prostych rysunkow. Zatem skala dla malych
    predkosci bedzie na tym liczniku zageszczona i w miare wzrostu predkosci np o
    kazde 10 km/h odcinki lukow na skali beda mialy co raz to wieksze dlugosci. Na
    srodku dlugosci skali bedzie predkosc powiedzmy 80-90 km/h a dalej w co raz to
    dluzszych odstepach 100, 110, 120 i 130 km/h.
    Na obwodzie tej skali moga byc naniesione kolorowe paski np do predkosci 60
    km/h kolor bialy, od 60 do 100 kolor szary lub zolty, a powyzej 100 kolor
    czarny lub czerwony.
    Dzieki temu kierowca bedzie wiedzial, ze jadac z mala predkoscia, w przypadku
    kolizji bedzie mial stluczke, przy kolorze szarym czy zoltym powazny wypadek a
    przy przekroczeniu predkosci 100 moze wypadku nie przezyc.
    Taka skala uswiadamiajaca stopien zagrozenia w przypadku kolizji, powinna
    zmusic a przynajmniej swiadomie zachecic do bezpieczniejszej jazdy.
    I co Wy na to?
    Pzdr.
    Tornad

    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: