-
71. Data: 2012-01-17 10:51:25
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2012-01-16 23:18, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
>>> Abs na śniegu nie zawsze. Czasem lepiej blokować koła. Ale niech każdy
>>> wybierze, to co jemu pasuje... ja napewno wiem, co sprawdza się dla mnie
>>> - typowo rozwiązany abs jest zbędny.
>>
>> Jak często na normalnej drodze masz tyle śniegu, że gdyby koła się
>> zablokowały to miało by to jakiś wpływ na hamowanie? A jak często jednak
>> jakaś przyczepność choć miejscowa jest, tak że gdyby koła się nie
>> zblokowały to dało by się jakoś zahamować.
>
> To czy blokowac czy nie, zależy od wielu czynników... bez abs'u wybór
> należy do mnie. Chce, to zablokuke koła. Niechcę ,to pozwolę się im
> kręcić - wyczucie granicy uślizgu jest możliwe, a gdy się już jest
> wprawnym to hamuje się bardzo skutecznie.
Nie wnikam w Twoje umiejętności, może takie posiadasz choć uważam, to za
zupełnie nie możliwe.
Ty masz do dyspozycji jeden pedał hamulca który kontroluje wszystkie 4
koła równocześnie. ABS kontroluje każde koło niezależnie. Do tego
wyczuwa poślizg natychmiast, Ty nie masz na to najmniejszych szans.
Dodatkowo ABS może hamować nawet jednym kołem jeżeli ma przyczepność a
pozostałe 3 odpuszczać. Co w efekcie daje jakieś tam hamowanie. Ty
odpuszczasz wszystko więc nie hamujesz albo doprowadzasz do uślizgu więc
nie hamujesz. Twoja efektywność jest dużo gorsza niż współczesnego ABS'u.
Pozdrawiam,
A.
-
72. Data: 2012-01-17 10:55:17
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2012-01-16 23:31, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
> On 2012-01-16 15:37, Arek wrote:
>> W dniu 2012-01-16 13:45, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
>>> On 2012-01-16 13:25, Arek wrote:
>>>> W dniu 2012-01-16 13:09, Bydlę pisze:
>>>>> On 2012-01-16 11:41:44 +0100, Piotr Klimek
>>>>> <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>
>>>>> said:
>>>>>
>>>>>> Jak zachowac sie w sytuacji gdy na osniezonej drodze osiedlowej zdazy
>>>>>> sie zbyt
>>>>>> szybko wejsc w zakret i okazuje sie, ze przod wyjezdza w strone
>>>>>> zewnetrznego
>>>>>> kraweznika?
>>>>>
>>>>> Są tylko dwie metody: odjąć gazu by ozdyskać sterowność lub wręcz
>>>>> przeciwnie - próbować po żużlowemu. ;-)
>>>>
>>>> A jak można spróbować po żużlowemu mając ABS. Ja wiem, że
>>>> specjaliści na
>>>> pms'ie potrafią zahamować bez ABS'u na śniegu i lodzie nie
>>>> przekraczając
>>>> 4m. Ale mówimy o normalnych przypadkach.
>>>
>>> Pacz pan... bez ABS a jedzie ;-) Zwróć uwagę na ostatni zakręt -
>>> hamowanie bokiem - ABS w tej sytuacji możesz sobie.... :-)
>>>
>>> http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpa
ge&v=TJjfGJGGqPc#t=592s
>>>
>>
>> No tak, bo takie sytuacje to standard na naszych drogach. Umiejętności
>> zresztą również w końcu co drugi to Kubica.
>
> Ja jedynie twierdzę, że nie można ufać zbytnio abs'owi a mieć świadomość
> innych możliwości "ratowania" się...
A ja twierdzę, że piszesz rzeczy strasznie szkodliwe, bo ktoś to może
przeczytać i wziąć na poważnie.
W sytuacji awaryjnej ktoś kto nie ma specjalnych i wytrenowanych
umiejętności, lepiej niech nie kombinuje co zrobił by pms'owy kubica,
tylko ciśnie hebel do końca i ewentualnie próbuje kierować jeżeli ma
sterowność. Bo nie ma lepszego i prostszego rozwiązania.
A.
-
73. Data: 2012-01-17 10:56:33
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2012-01-16 19:00, Bydlę pisze:
> On 2012-01-16 16:38:53 +0100, Arek <a...@a...pl> said:
>
>> W dniu 2012-01-16 16:35, Bydlę pisze:
>>> On 2012-01-16 15:36:33 +0100, Arek <a...@a...pl> said:
>>>
>>>> W dniu 2012-01-16 14:02, Bydlę pisze:
>>>>> On 2012-01-16 13:25:19 +0100, Arek <a...@a...pl> said:
>>>>>
>>>>>> W dniu 2012-01-16 13:09, Bydlę pisze:
>>>>>>> On 2012-01-16 11:41:44 +0100, Piotr Klimek
>>>>>>> <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>
>>>>>>> said:
>>>>>>>
>>>>>>>> Jak zachowac sie w sytuacji gdy na osniezonej drodze osiedlowej
>>>>>>>> zdazy
>>>>>>>> sie zbyt
>>>>>>>> szybko wejsc w zakret i okazuje sie, ze przod wyjezdza w strone
>>>>>>>> zewnetrznego
>>>>>>>> kraweznika?
>>>>>>>
>>>>>>> Są tylko dwie metody: odjąć gazu by ozdyskać sterowność lub wręcz
>>>>>>> przeciwnie - próbować po żużlowemu. ;-)
>>>>>>
>>>>>> A jak można spróbować po żużlowemu mając ABS.
>>>>>
>>>>> To jest pytanie?
>>>
>>> Czyli nie wiesz czy to było pytanie?
>>>
>>> Hint:
>>> "A jak, można spróbować po żużlowemu mając ABS."
>>> "A jak można spróbować po żużlowemu mając ABS?"
>>>
>>>
>>> Oczywiście jeśli nie rozumiesz różnicy między tymi zdaniami, to nie
>>> trudź się odpowiadaniem...
>>
>> W wyciętym przez Ciebie cytacie była odpowiedź. Wystarczyło przeczytać.
>
> Czyli wciąż nie rozumiesz i nie ogarniasz.
> Kul.
Gdybyś nie skupiał się tylko na jednym znaku tylko na całej wypowiedzi
to może byś zrozumiał. Z drugiej strony gdybyś rozumiał, to nie czepiał
byś się kwestii nieistotnych.
A.
-
74. Data: 2012-01-17 11:00:04
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2012-01-16 17:44, BartekK pisze:
> W dniu 2012-01-16 15:56, Arek pisze:
>> W dniu 2012-01-16 14:07, BartekK pisze:
>> [...]
>>> - próbować odzyskać przyczepność, choćby kosztem wyprostowania kół
>>> choćby na chwilę, a potem płynnie skręcać do momentu tracenia
>>> przyczepności. W najgorszym wypadku zamiast wyrżnąć na wprost w
>>> krawężnik - otrzesz się o niego bokiem, ale już skręcając, więc straty
>>> mniejsze, bo główna energia nie w tym kierunku.
>>
>> Znaczy się lepiej jest walnąć bokiem koła niż przodem?
> lepiej jest "przetrzeć" się bokiem, poruszając się już po łuku, niż
> walnąć z pełnym impetem na wprost, w dodatku ze skręconymi kołami. Koła
> jako felgi/opony może i więcej ucierpią, ale za to cała reszta mniej.
> Chodzi o to, by energia kinetyczna pojazdu nie wytraciła się w prostym
> uderzeniu, a jedynie odbiła. Spróbuj walnąć kantem dłoni o biurko "na
> wprost" oraz pod kątem powiedzmy 45', co bardziej boli?
Skoro jest tak ślisko i prędkość tak duża, że walnięcie przodem będzie z
pełnym impetem, to skąd założenie, że bokiem tylko się przetrzesz? Bo
aby móc poruszać się łukiem to musisz złapać całkiem niezłą przyczepność
i to jeszcze w kierunku w którym złapać ją ciężej. Dość ciekawe.
A.
-
75. Data: 2012-01-17 11:02:22
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:22ggymn4jj0g$.8jzl9u46ewuh$.dlg@40tude.net...
> Glupia sprawa ... ale tak.
>
> No moze nie calkiem, tym niemniej przy odpowiednio malej predkosci dziala
> rewelacyjnie.
tylko, ze przy tej samej odpowiednio małej prędkości fizyka pozwoli na
normalne zatrzymanie samochodu, bądz zmiane kierunku.
Jeśli nie pozowli, to i ręczny nie pomoże, bo co jak co, ale wprowadzenie
samochodu w poślizg w takiej sytuacji napewno nie poprawi sytuacji, a może
ją tylko pogorszyc, bo czy lepiej hamować na granicy przyczepności, czy w
całkowitym poślizgu?
Ewentualnie wyjaśnij mi jakie prawa fizyki spowodują, ze samochód w poślizgu
zachamuje/zmieni kierunek lepiej niż taki, który będzie poruszał sie na
granicy poślizgu.
Wszelkie 'wyciąganie' samochodu dodając gazu tak samo zadziała jak ręczny -
czyli jeśli zadziała, tzn że inna metoda też zadziała, a skoro tak to po co
ryzykować i tracić czas na jakieś dziwne manewry zamiast poświęcić go na
próbe odzyskania przyczepności i po prostu zahamowanie bądz zmiane kierunku?
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka + Lisica
Sprzedam P307 1,6HDI 2006 110KM
Volvo FL618 '97 250KM
Używane, czyste, sprawne i dobre plastikowe kosze na śmieci - 120L - 40zł
-
76. Data: 2012-01-17 11:03:19
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2012-01-17 08:30, Piotr Klimek pisze:
> Dnia (Mon, 16 Jan 2012 20:08:08 +0100) ktos podajacy sie za Kuba (aka cita)
> wyklawiaturowal co nastepuje:
>
>>
>> Użytkownik "Piotr Klimek"<usenet@USUN_TOklimek.net.pl> napisał w wiadomości
>> news:slrn.pl.jh7vn3.1ak.usenet@piko.homelinux.net...
>>>
>>> W hatchbacku FWD z recznym dzialacym na tyl prawdopodobnie pomoglbym sobie
>>> recznym zeby ustawic auto przodem w odpowiedniej linii i operowal gazem na
>>> granicy poslizgu aby zmiescic sie pomiedzy kraweznikami.
>>
>> a myślisz, ze zaciągnięcie ręcznego i obrócenie auta o jakiś kąt znosi prawa
>> fizyki i spowoduje, ze auto przestanie ślizgać sie w kierunku w któej
>> ślizgał sie do tej pory?
>
> Z mojego niewielkiego doswiadczenia wynika, ze pomaga. Wzorow Ci nie
> podam.
Skoro hamowanie boczne jest bardziej efektywne od wzdłużnego to po
cholerę robią te wszystkie systemy stabilizacji toru jazdy. Przecież
wystarczy obrócić samochód o 90stopni i utrzymać w tej pozycji i tyle
żyć uratowanych.
A.
-
77. Data: 2012-01-17 11:03:34
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "Agent" <w...@o...eu> napisał w wiadomości
news:jf337c$efn$1@inews.gazeta.pl...
>
> Jeśli zmieni kierunek ślizgania to może już nie będzie musiał być w
> poślizgu aby uniknąć kolizji.
a jakie to dziwne i nadzwyczajne siły zmienią wektor ślizgania sie
samochodu, który JEST już w poślizgu?
Najpierw trzeba ratować sie odzyskując przyczepność, a nie powiększająć
poślizg.
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka + Lisica
Sprzedam P307 1,6HDI 2006 110KM
Volvo FL618 '97 250KM
Używane, czyste, sprawne i dobre plastikowe kosze na śmieci - 120L - 40zł
-
78. Data: 2012-01-17 11:05:45
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2012-01-17 00:48, J.F. pisze:
> Dnia Mon, 16 Jan 2012 20:08:08 +0100, Kuba (aka cita) napisał(a):
>> Użytkownik "Piotr Klimek"<usenet@USUN_TOklimek.net.pl> napisał w wiadomości
>>> W hatchbacku FWD z recznym dzialacym na tyl prawdopodobnie pomoglbym sobie
>>> recznym zeby ustawic auto przodem w odpowiedniej linii i operowal gazem na
>>> granicy poslizgu aby zmiescic sie pomiedzy kraweznikami.
>>
>> a myślisz, ze zaciągnięcie ręcznego i obrócenie auta o jakiś kąt znosi prawa
>> fizyki i spowoduje, ze auto przestanie ślizgać sie w kierunku w któej
>> ślizgał sie do tej pory?
>
> Glupia sprawa ... ale tak.
>
> No moze nie calkiem, tym niemniej przy odpowiednio malej predkosci dziala
> rewelacyjnie.
Przy odpowiednio malej pewnie tak, choć zaręczam, że hamowanie wzdłużne
przy odpowiednio małej prędkości zachowa się również dobrze o ile nie
lepiej. Pomijam zupełnie kwestię, że przy hamowaniu bokiem, nie mamy
żadnego systemu pomagającego. Więc zdani jesteśmy tylko i wyłącznie na
przypadek. Ale skoro to działa rewelacyjnie...
A.
-
79. Data: 2012-01-17 11:08:49
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "Piotr Klimek" <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> napisał w wiadomości
news:slrn.pl.jha8st.1ak.usenet@piko.homelinux.net...
>
> Z mojego niewielkiego doswiadczenia wynika, ze pomaga. Wzorow Ci nie
> podam.
a ja Ci powiem, ze z mojego prawie 20 letniego doświadczenia w wielu
zabawach w ślizganie sie oraz sytuacjach awarynych na drodze wynika, ze
jeśli kiedykolwiek pomógł Ci ręczny w uniknięciu zderzenia, to zaręczam Ci,
ze każdy inny sposob też by pomógł, a próba odzyskania przyczepności
zwiększając nacisk na odpowiednią oś dałaby zdecydowanie lepszy efekt.
Jeśli to nie pomoże, to ręczny też nie.
Twoje doświadczenie wynika z, krótko mówiąc, złudzenia i gdybyania co by
było gdyby.
Jeśli samochód jest już w poślizgu to hamulec ręczny w dużym przybliżeniu
nie zmieni wektora działających na samochód sił, do momentu kiedy nie
odzyskasz przyczepności, a jesli go odzyskasz, to jest tylko dowód na to, ze
inne metody, mniej ryzykowne dałyby lepszy i bardziej kontrolowany efekt.
Pomyśl - skoro nie potrafiłeś zapanować nad początkiem jakiegoś poślizgu
przednich kół bo nie starczyło Ci umiejętności, to dlaczego sądzisz, ze
jestes w stanie kontrolować dodatkowy poślizg kół tylnych i nagle opanujesz
(czyt. będziesz świadomie kontrolował) ślizganie sie 4 kół?
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka + Lisica
Sprzedam P307 1,6HDI 2006 110KM
Volvo FL618 '97 250KM
Używane, czyste, sprawne i dobre plastikowe kosze na śmieci - 120L - 40zł
-
80. Data: 2012-01-17 11:42:28
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: "news-gazeta" <n...@g...pl>
> Jeśli samochód jest już w poślizgu to hamulec ręczny w dużym przybliżeniu
> nie zmieni wektora działających na samochód sił, do momentu kiedy nie
> odzyskasz przyczepności, a jesli go odzyskasz, to jest tylko dowód na to,
> ze inne metody, mniej ryzykowne dałyby lepszy i bardziej kontrolowany
> efekt.
Mylisz się bardzo.
To własnie hamulec ręczny (na tylne koła) w dużym stopniu powoduje
odzyskanie przyczepności na przednich kołach.
Pozdrawiam - Darek.