  • 21. Data: 2009-01-26 22:44:36
    Temat: Re: Pomiar mocy/pradu 1 faza.
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > Obawiam się, że nawet jesli mam obciążenie indukcyjne to nie wiem w
    > jakiej jakości mam zasilanie. Dlatego rękodzieło i liczenie cos fi
    > odpada - potrzebuje kombajn robiący trueRMS i całą logikę matematyczną w
    > środku bo zakładam, że projektowali to ludzie o większej wiedzy niż moja.

    MCP3905A mierzy moc czynną. i jest kombajnem
    http://www.alpro.pl/moc/MCP3905A.jpg
    z dwoma wyjściami:
    na licznik elektromagnetyczny lub Hf
    "A digital-to-frequency converter accumulates the
    instantaneous active real power information to produce
    output pulses with a frequency proportional to the
    average real power."
    http://www.alpro.pl/moc/miernik.jpg

    PIC24FJ64 mierzy to Hf, jest interfejsem I2C oraz oblicza sobie (całkuje)
    true RMS dla prądu i napięcia - same moduły.
    Korzysta przy tym z tych samych sygnałów "i" i "u" co MCP3905A.

    Całe obliczenia to sumowanie sampli, dzielenie i mnożenie.

    cos fi = P/(|u|*|i|)

    Przy założeniu, że cos fi jest w ogóle potrzebne. Jeśli nie - to jeszcze
    prościej.

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 22. Data: 2009-01-27 00:28:20
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Sebastian Bialy pisze:

    > Czy są aktualnie "w modzie" układy scalone potrafiące wykonać za mnie
    > całą brudną robotę pomiaru I/U/P/cos w sieci jednofazowej 230V?
    > Chciałbym uniknąć liczenia na piechotę i przetwarzania A/C. Z lenistwa
    > wyobrażam sobie że wpina się to wprost w siec i ma to interfejs I2C :)
    > Znajdze się coś takiego w ilościach detalicznych?

    Polecam na przykład AD1056ARZ, kupowałem ostatnio 4 szt. w Alfine więc
    problemu z zakupami detalicznymi nie mam. Na realizację zamówienia
    czekałem 2 tygodnie i wyszły w całkiem sensownej cenie (11,22 PLN netto
    za sztukę). Teraz układziki czekają grzecznie aż sklecę resztę
    super-duper wypasionej listwy zasilającej kontrolowanej przez LAN.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 23. Data: 2009-01-27 00:36:57
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Sebastian Bialy pisze:

> [...]
    > Znajdze się coś takiego w ilościach detalicznych?

    Polecam na przykład AD1056ARZ, kupowałem ostatnio 4 szt. w Alfine więc
    problemu z zakupami detalicznymi nie ma. Na realizację zamówienia

  • 24. Data: 2009-01-27 01:52:31
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > Polecam na przykład AD1056ARZ, kupowałem ostatnio 4 szt. w Alfine więc
    Chyba AD71056ARZ.
    Toż to prawie to samo co MCP3905A.
    Też nie można z niego wyciągnąć samego I i U.
    To już ciekawszy jest ten ze zintegrowanym sterownikiem 8052
    ADE5166
    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar

  • 25. Data: 2009-01-27 02:11:01
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Sylwester Łazar pisze:

    > Chyba AD71056ARZ.

    Tak, literówka się wdała.

    > Toż to prawie to samo co MCP3905A.
    > Też nie można z niego wyciągnąć samego I i U.

    W moim zastosowaniu chodziło mi tylko o bieżącą moc (impulsy co ileśtam
    Wh) przy prostej optoizolacji - wystarczy 1 sygnał w kierunku do procka.

    > To już ciekawszy jest ten ze zintegrowanym sterownikiem 8052
    > ADE5166

    Hmm, ciekawe czy doczekam czasów, aż '51, ten "wynalazek" z 1980 roku
    wyginie. Bo ciągle wychodzi a to w chipsecie Zigbee, a to przy okazji
    USB2.0...

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 26. Data: 2009-01-27 07:10:17
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > Hmm, ciekawe czy doczekam czasów, aż '51, ten "wynalazek" z 1980 roku
    > wyginie. Bo ciągle wychodzi a to w chipsecie Zigbee, a to przy okazji
    > USB2.0...
    Nie może wyginąć, bo był dobry.
    Kiedyś był CP/M i też stawano na głowie, aby sprzęty były z tym
    kompatybilne.
    Mówiło się, że chodzi o dużą bibliotekę oprogramowania.
    A ja myślę, że chodziło o dużą bazę programistów, którzy je lubią.
    W związku z powyższym nie możemy powiedzieć:
    Czekamy aż wyginą wszyscy 50-latkowie :-)
    Stare- nie znaczy złe.
    Zresztą to jest zupełnie inny mikrokontroler.
    Polepszona szybkość pracy, dodatkowe bloki funkcjonalne, rejestry specjalne
    itp.

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 27. Data: 2009-01-27 14:15:41
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Bialy" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czy są aktualnie "w modzie" układy scalone potrafiące wykonać za mnie
    > całą brudną robotę pomiaru I/U/P/cos w sieci jednofazowej 230V?

    jaki zakres i dokładność Cię interesują i ile jesteś w stanie na to wydać ?

    e.

  • 28. Data: 2009-01-28 18:27:32
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    entroper wrote:
    > jaki zakres i dokładność Cię interesują i ile jesteś w stanie na to wydać ?

    Napięcie 0-230 do jednego volta. Prąd do 10mA. Zakres pradu od 0 do 5A.
    Moce wynikające z powyższch. cos fi zapewne nie gorzej niż 0.02.

    Wydać: jak najmniej.

  • 29. Data: 2009-01-29 14:09:19
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    > Napięcie 0-230 do jednego volta. Prąd do 10mA. Zakres pradu od 0 do 5A.
    > Moce wynikające z powyższch. cos fi zapewne nie gorzej niż 0.02.
    >
    > Wydać: jak najmniej.

    Przy takich wymaganiach już się chyba nie da tanio (bo tak rozumiem "jak
    najmniej"). Wydaje mi się, że gotowce są mimo wszystko za słabe i trzeba to
    urzeźbić samodzielnie, co jest oczywiście wykonalne. Ja całkiem dobre wyniki
    (RMS napięcia bodajże 0.3%, moc ok. 1%) uzyskałem nawet na wewnętrznych
    przetwornikach mikrokontrolera. Ewentualnie po obniżeniu wymagań można
    sklecić interfejs pomiędzy gotowcem a tym co tam potrzebujesz.

    e.

  • 30. Data: 2009-01-29 14:16:34
    Od: Adam Jurkiewicz <imie.nazwisko@p.......k.pl>

    Sebastian Bialy wrote: