  • 21. Data: 2014-02-11 22:32:10
    Temat: Re: [SPAM]Pomiar grubości lodu?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-02-11 21:08, Wieslaw Bicz pisze:

> [...]
    > Kolego na pierwszym stopniu wzmocnienia (LNA).
    > >
    > Ponieważ zajmuję się takimi rzeczami od prawie trzydziestu lat, a
    > ultradźwiękami w powietrzu od przynajmniej 15, to mogę z pełną
    > odpowiedzialnością powiedzieć, że to się da zrobić, ale jeszcze z 7 lat
    > temu nie podjąłbym się.
    >
    > Problemy odbicia na granicy gaz/ciało stałe są mi doskonale znane. Nie
    > przypadkowo zrobiliśmy urządzenia do testowania płyt pilśniowych, folii,
    > itp. pracujące na transmisji, gdzie są dwa takie odbicia.
    >
    > Sygnał użyteczny da się odebrać nawet wtedy, kiedy przechodzi przez

    Wiesławie, pytający tego nie określił, ale czy nie przewidujesz
    problemów przy zaśnieżonym lodzie?
    Ewentualnie przypadki trudniejsze: lód zasypany marznącym deszczem,
    różne frakcje (z różną gęstością) śniegu - trzeba by to chyba mocno
    scałkować i przefiltrować, aby uzyskać jakiś sensowny sygnał.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2014-02-12 13:03:33
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2014-02-11 22:32, Adam pisze:

> [...]
    > różne frakcje (z różną gęstością) śniegu - trzeba by to chyba mocno
    > scałkować i przefiltrować, aby uzyskać jakiś sensowny sygnał.

    Przy zastosowaniu głowicy kontaktowej konieczne byłoby odgarnięcie
    śniegu. Jeśli udałoby się opanować pomiar bezkontaktowy nie powinno być
    trudne mierzenie ze śniegiem i grubości warstwy śniegu.

    W. Bicz

  • 23. Data: 2014-02-12 13:30:14
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 12.02.2014 13:03, Wieslaw Bicz wrote:

    > Przy zastosowaniu głowicy kontaktowej konieczne byłoby odgarnięcie
    > śniegu. Jeśli udałoby się opanować pomiar bezkontaktowy nie powinno być
    > trudne mierzenie ze śniegiem i grubości warstwy śniegu.

    A kontaktowo grubość warstwy śniegu?

    --
    Mirek.

  • 24. Data: 2014-02-12 13:56:00
    Temat: Re: Pomiar grubości lodu?
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-02-11 22:08, k...@g...com pisze:

    > A po co lepsza odpowiedź? Trzeba mieć małe myszki w głowie żeby szukać lepszego
    rozwiązania niż zrobienie dziury i zmierzenie jaka jest głęboka.

    Jak by chodziło o takie rozwiązanie to napisał bym na
    pl.rec.wedkarstwo. A skoro pytałem na elektronice to chyba oczywiste
    że chodziło o jakieś elektroniczne rozwiązanie. Trzeba mieć małe
    myszki w głowie żeby na to nie wpaść.

    Pozdr. PK.

  • 25. Data: 2014-02-12 14:15:40
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 12 lutego 2014 13:56:00 UTC+1 użytkownik Paweł Kasztelan napisał:

> [...]
    >
    > pl.rec.wedkarstwo. A skoro pytałem na elektronice to chyba oczywiste
    >
    > że chodziło o jakieś elektroniczne rozwiązanie. Trzeba mieć małe

    Pozwolisz że niegrzecznie spytam po con Ci takie urządzenie? Zdaję sobie sprawę że to
    może być największa tajemnica. Ale może się wygadasz.

  • 26. Data: 2014-02-12 14:40:05
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-02-12 14:15, k...@g...com pisze:

    rozwiązania niż zrobienie dziury i zmierzenie jaka jest głęboka.

    > Pozwolisz że niegrzecznie spytam po con Ci takie urządzenie? Zdaję sobie sprawę że
    to może być największa tajemnica. Ale może się wygadasz.

    Oczywiście że pozwolę. Zresztą pytasz bardzo grzecznie.
    Samo urządzenie jako takie nie jest mi potrzebne. Pomyślałem że ludzie
    chodzą po lodzie. Spacerowicze, wędkarze itp. i jak dla narciarzy
    buduje się jakieś lokalizatory ułatwiające odnalezienie pod śniegiem z
    lawiny. Tak przydało by się coś dla spacerowiczów lodowych. Coś co
    stawiasz na lód i widzisz 15cm. Idziesz 20m stawiasz i widzisz 10cm.
    Więc wiesz jak się zachować i zależnie od pomiarów jakie uzyskujesz
    powtarzasz pomiary częściej albo chowasz urządzenie do kieszeni.
    A ponieważ wiertarka nie jest zbyt poręczna. A długie wiertła też mają
    swoją cenę. To pomyślałem że w XXI wieku może jest jakiś fajny
    elektroniczny pomiar grubości lodu.
    Bardziej byłem zainteresowany zasadą działania i budową takiej zabawki
    niż jej posiadaniem.
    Choć ten pytający na elektrodzie był kimś związanym z WOPR chyba bo
    pisał o pomiarach na dużej przestrzeni codziennie.

    Pozdr. PK.

  • 27. Data: 2014-02-12 15:20:52
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2014-02-12 13:30, Mirek pisze:

    > A kontaktowo grubość warstwy śniegu?

    To może być trudne jeśli śnieg jest sypki. Problem jest taki, że trzeba
    inne głowice do śniegu, a inne do lodu, a zależnie od tego, jaki śnieg
    parametry głowic trzeba też zmieniać. Śnieg jest akustycznie trudną
    strukturą, bo porowatą. Pomiar z powietrza może być prostszy, bo ciężko
    z nim uzyskać zadowalające sprzężenie.

    W. Bicz

  • 28. Data: 2014-02-12 15:24:04
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2014-02-12 14:40, Paweł Kasztelan pisze:

> [...]
    > Choć ten pytający na elektrodzie był kimś związanym z WOPR chyba bo
    > pisał o pomiarach na dużej przestrzeni codziennie.

    Gdyby ktoś zechciał produkować takie urządzenie w wielkich ilościach to
    jego cena mogłaby być porównywalna z dalmierzami ultradźwiękowymi o
    których już tu wspomniano. Pytanie tylko, czy ilość chętnych byłaby
    wystarczająca, żeby taka produkcja się opłaciła?

    W. Bicz

  • 29. Data: 2014-02-12 15:35:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Kasztelan napisał:

> [...]
    > chodzą po lodzie. Spacerowicze, wędkarze itp. i jak dla narciarzy
    > buduje się jakieś lokalizatory ułatwiające odnalezienie pod śniegiem

    W związku z tymi lokalizatorami dla narciarzy, przypomniała mi się
    anegdotka. Dwóch wędkarzy siedzi na molo, a obok motorówka ciągnie
    wodnego narciarza. Wtem bach, facet wyrżnął o jakiś ukryty pod wodą
    pieniek, zrobił kilka fikołków i zniknął pod powierzchnią. Wędkarz
    skacze do jeziora, nurkuje, i po chwili taszczy gościa na molo.
    Natychmiast robi oddychanie usta-usta, ale rezultaty marne. W tym
    momencie drugi mówi: słuchaj, jakaś dziwna sprawa -- widziałem, że
    miał na nogach narty, a teraz ma łyżwy.

    > Tak przydało by się coś dla spacerowiczów lodowych.

    No właśnie, to może nie jest głupi pomysł.

    > Choć ten pytający na elektrodzie był kimś związanym z WOPR chyba bo
    > pisał o pomiarach na dużej przestrzeni codziennie.

    Ci od globcia twierdzą, że świetnie im się mierzy z satelity dla całej
    Arktyki na raz.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2014-02-12 18:33:56
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Wieslaw Bicz napisał:
> [...]
    > których już tu wspomniano. Pytanie tylko, czy ilość chętnych byłaby
    > wystarczająca, żeby taka produkcja się opłaciła?

    Zależy co rozumiesz pod pojęciem "wielka"? Sądzę że wszelkie służby
    ratownicze, zmuszone do włażenia na lód oraz rybacy podlodowi byliby
    zainteresowani. Do tej pory pewnie korzystają z własnego doświadczenia i
    patrzą na kolor, słuchają skrzypienia, opukują, wiercą otwory sondażowe.
    Jeżeli to by było wiarygodne i niedrogie - to czemu nie?
    Maciek