  • 11. Data: 2014-02-11 17:18:45
    Temat: Re: [SPAM]Pomiar grubości lodu?
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2014-02-11 16:38, k...@g...com pisze:

    > Ręczne tanie widziałem w każdym markecie budowlanym. W stówie można się zmieścić.

    To są dalmierze ultradźwiękowe do pomiaru odległości w powietrzu. Do
    pomiaru grubości lodu potrzeba przynajmniej grubościomierz, i to ze
    specjalną głowicą.

    Poniżej może 5000 takiego zestawu nie ma szansy dostać. Podejrzewam
    jednak, że ciężko będzie znaleźć grubościomierz, który da radę zrobić
    taki pomiar, prawdopodobnie trzeba będzie defektoskop albo betonoskop, a
    takie kosztują 3-5 razy więcej.

    W. bicz

  • 12. Data: 2014-02-11 17:34:25
    Temat: Re: Pomiar grubości lodu?
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 11 lutego 2014 16:54:20 UTC+1 użytkownik Paweł Kasztelan napisał:
> [...]
    htm

    > A możesz podać jakiś link do takiej zabawki?
    >

    > Pozdr. PK.

    Najtańsza wiertarka akumulatorowa, długie wiertło i miarka.

  • 13. Data: 2014-02-11 17:38:06
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 10 lutego 2014 19:54:44 UTC+1 użytkownik wowa napisał:
    > Użytkownik "Paweł Kasztelan" <P...@g...com> napisał w
    >
    > wiadomości news:ld8hc3$9ac$1@node1.news.atman.pl...
    >
    > Wiesz, jestem wyznawcą maksymy "Koniec języka za przewodnika" więc
    >
    > pytam bo czasami można się dowiedzieć że rozwiązanie jest bardzo
    >
    > proste. Ale tutaj to czułem że nie będzie łatwo :)
    >

    > Prosta sprawa. Już Centkiewiczowie opisywali. Do specjalnej stalowej "bomby"
    >
    > jest przywiązana kolorowa szmata. Jeżeli po zrzucie szmatę widać na lodzie

> [...]

    Jeśli lód ma więcej niż 10 centymetrów to można po nim jeździć czołgiem.

  • 14. Data: 2014-02-11 18:54:37
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 11 lutego 2014 15:44:30 UTC+1 użytkownik Wieslaw Bicz napisał:
    > Pomiar grubości lodu można bez problemu robić przy pomocy ultradźwięków,
    >
    > ale jest do tego potrzebna głowica kontaktowa.

    W pełni się z Tobą zgadzam.

    > Pomiar bezpośrednio z powietrza jest trudny, choć nie wykluczony.

    Jest CHOLERNIE TRUDNY!! Weź pod uwagę różnicę impedancji akustycznych
    powietrze<=>lód (Z=Ro*V, gdzie Ro-gęstość ośrodka, V-prędkość propagacji fali). Część
    energii na granicy ośrodków jest odbita spowrotem, część wnika w bardziej "sztywny"
    ośrodek jakim jest lód. No i dalej trzeba trzeba wyłapać odbite echo, które zaś na
    granicy lód<=>powietrze ulega w głównej mierze odbiciu nazat do lodu. Jasne, że
    możesz strzelić na nadajniku piezoelementu kilka okresów +/-100V, ale.. Jak se
    ogarniesz współczynnik sprzężenia elektromechanicznego (zakładam, że wiesz co to
    takiego), to z elementarnych równań wyjdzie Ci, że "ping" powinien mieć moc
    impulsową, że hoho.., nierealną. TGC (Time_Gain_Compensation)+kompresja logarytmiczna
    też tego nie załatwi..
    OK, ja bym się bezkontaktowego pomiaru nie podjął. Ale jeżeli Ty masz lepszego
    pomysła, to zupełnie serio jestem ciekaw.

    ============

    > Podejrzewam, że dzisiaj, po wielu latach doświadczeń moglibyśmy się
    >
    > podjąć zrobienia takiego urządzenia, które mierzy bezkontaktowo.

    Srutututu, gacie z drutu... Nieee, nie sądź że nie doceniam Waszego/Twojego
    doświadczenia w Temacie,ale nie sądź że coś takiego na bazie ultradźwięków porządnie
    zadziała. Może masz jakieś tam jeszcze inne pomysły, inne metody pomiarowe, ale na
    fali akustycznej polegniesz Kolego na pierwszym stopniu wzmocnienia (LNA).

  • 15. Data: 2014-02-11 19:25:13
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 11 lutego 2014 17:18:45 UTC+1 użytkownik Wieslaw Bicz napisał:

> [...]
    >
    > jednak, że ciężko będzie znaleźć grubościomierz, który da radę zrobić
    >
    > taki pomiar, prawdopodobnie trzeba będzie defektoskop albo betonoskop, a

    BZDURY!! Ciutę droższy przetwornik ultradżwiękowy (400kHz), w stówce można się
    zmieścić. Przetwornik A/C pod rozdzielczość 1cm musi zapychać trochę szybciej. A
    niechaj nawet będzie 10MSPS (8-bit wystarczy). Koszt <10$. Analogówa IDENTYCZNA jak w
    czujniku cofania Trabanta, Skarpety i tym podobnym.. Jak się nie znasz, to nie
    doradzaj głupot..

    I nie fandzol o USG, NDT, bo to zupełnie inne wymogi pomiarowe. Tu akurat rozchodzi
    się ino o pomiar odległości. Jak się nie znasz na czymś, to ino słuchaj bardziej
    doświadczonych, a głupot nie fandzol.

  • 16. Data: 2014-02-11 19:48:57
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    ps.com...

    Jeśli lód ma więcej niż 10 centymetrów to można po nim jeździć czołgiem.

    Czołgiem może, tam masa się rozkłada na dużą powierzchnię. Ciężarówką raczej
    nie. Zobacz "Na lodowym szlaku" czy coś w tym rodzaju.
    Wojtek

  • 17. Data: 2014-02-11 19:55:05
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 11 lutego 2014 19:25:13 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:

> [...]
    się ino o pomiar odległości. Jak się nie znasz na czymś, to ino słuchaj bardziej

    ================

    AHA!! Ino nie podpieraj sie tutej argumentem "Ja robię w firmie co się na tym zna i
    ultradźwięki opyla". I Klękajcie przede Mną Narody!!

    Baaa.. , nawet linka na firmę podałeś. Pełen szacun jeśli chodzi o produkty firmy,
    nowatorstwo , i takie tam.. Ale Ty głupot nie pleć...

  • 18. Data: 2014-02-11 21:08:42
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2014-02-11 18:54, s...@g...com pisze:

> [...]
    inne pomysły, inne metody pomiarowe, ale na fali akustycznej polegniesz
    Kolego na pierwszym stopniu wzmocnienia (LNA).

    Ponieważ zajmuję się takimi rzeczami od prawie trzydziestu lat, a
    ultradźwiękami w powietrzu od przynajmniej 15, to mogę z pełną
    odpowiedzialnością powiedzieć, że to się da zrobić, ale jeszcze z 7 lat
    temu nie podjąłbym się.

    Problemy odbicia na granicy gaz/ciało stałe są mi doskonale znane. Nie
    przypadkowo zrobiliśmy urządzenia do testowania płyt pilśniowych, folii,
    itp. pracujące na transmisji, gdzie są dwa takie odbicia.

    Sygnał użyteczny da się odebrać nawet wtedy, kiedy przechodzi przez
    kilka warstw oddzielonych powietrzem.

    W. Bicz

    optel.pl

  • 19. Data: 2014-02-11 21:14:21
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-02-11 17:34, k...@g...com pisze:

    > Najtańsza wiertarka akumulatorowa, długie wiertło i miarka.

    No odpowiedz dałeś na poziomie kogutka444. Klękajcie narody.

  • 20. Data: 2014-02-11 22:08:31
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 11 lutego 2014 21:14:21 UTC+1 użytkownik Paweł Kasztelan napisał:

    > No odpowiedz dałeś na poziomie kogutka444. Klękajcie narody.

    A po co lepsza odpowiedź? Trzeba mieć małe myszki w głowie żeby szukać lepszego
    rozwiązania niż zrobienie dziury i zmierzenie jaka jest głęboka.