  • 1. Data: 2011-06-08 21:53:27
    Temat: Polsat/TVN w 16:9
    Od: quasi <s...@s...spamem.pogania>

    Do tej pory korzystałem z telewizora kineskopowego o proporcjach 4:3. Od
    niedawna korzystam z telewizora o proporcjach 16:9 i dopiero teraz
    zacząłem dostrzegać pewne rzeczy.

    Sporo stacji nadaje jeszcze w 4:3, ale to pół biedy bo telewizor sam
    dokleja pasy po bokach, a proporcje obrazu są zachowane. Bardziej
    wkurające są np. Viasaty czy Discovery lub Animal Planet, które nadają w
    letterboksie mimo tego, że większość programów mają w 16:9. Oczywście
    mog sobię rozciągnąć obraz zarówno w poziomie i w pionie, ale wymaga to
    manewrowania pilotem zarówno od kablówki jak i od telewizora (za dużo
    kombinacji), a po przełączeniu na inny kanał trzeba z powrotem przestawiać.

    W mojej kablówce Polsat i TVN są transmitowane w 4:3 z letterboksem np.
    na polsacie wydarzenia są w 4:3 a większość filmów i seriali w
    letterboksie. Podobnie jest na TVNie gdzie fakty są w 4:3, a reszta
    programów w letterboksie. Na telewizorze objawia się to tym, że mamy
    czarne pasy z góry i dołu oraz po bokach co mi nie odpowiada bo duża
    powierzchnia ekranu jest niewykorzystana. Do tej pory myślałem, że ten
    letterboks to 16:9, a pasy są doklejane przez telewizor.

    Gdzie (nie licząć wersji w HD) Polsat i TVN są nadawane panoramicznie?
    Według kingofsat na hotbirdzie Polsat z transpondera 11158.00 jest
    nadawany w 16:9 co wydaje mi się nieprawdą, natomiast TVN z transpondera
    11393.44 normalnie w 4:3, co zgadza się z tym co mam w kablówce.

    Wiem, że TVN niedługo ma przejść na 16:9 więc problem powinien sam się
    rozwiązać. Natomiast nie wiem co z Polsatem?

    Mam jeszcze jedno pytanie: w jakiej rozdzielczości są nadawane Filmbox
    HD, TVP HD, Polsat Sport HD oraz MTVN HD? 720p czy 1080p? Pytam bo w tej
    mojej kablówce są te kanały jako dodatkowy pakiet za 15zł, a jak
    podłączyłem dekoder do telewizora po hdmi to widzę, że sygnał z dekodera
    jest tylko 1280x720@50 (nie jest to wina mojego kabla, bo jak podłączam
    nim laptopa to normalnie leci 1920x1080@60).

  • 2. Data: 2011-06-09 06:44:17
    Temat: Re: Polsat/TVN w 16:9
    Od: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>

    Użytkownik quasi napisał:
    > natomiast TVN z transpondera 11393.44 normalnie w 4:3, co zgadza się
    > z tym co mam w kablówce.

    Nadaje w 4:3 tak jak w analogu. Co ciekawe, opóźnienie w odbiorze między
    sygnałem z nadajnika naziemnego i z satelity jest minimalne, kiedyś
    miałem wrażenie, że naziemnie (w analogu) retransmitują sygnał z
    satelity ;-)

  • 3. Data: 2011-06-09 07:39:52
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > kiedyś miałem wrażenie, że naziemnie (w analogu)
    > retransmitują sygnał z satelity ;-)

    A nie jest tak? Z tego co wiem tylko TVP rozsyła do
    regionalnych ośrodków sygnał światełkiem. TVN i Polsat
    retransmituje sygnał z satelity, aczkolwiek mają własne
    kanały dosyłowe, nie jest to ten sam sygnał który odbieramy
    z platform cyfrowych. Chyba że coś się zmieniło...

  • 4. Data: 2011-06-09 08:58:45
    Od: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>

    Użytkownik Robert_J napisał:
> [...]
    > satelity, aczkolwiek mają własne kanały dosyłowe, nie jest to ten sam
    > sygnał który odbieramy z platform cyfrowych. Chyba że coś się zmieniło...

    Np. w przypadku TVP, sygnał naziemny analogowy leci w 4:3 a z satelity
    (platforma Cyfry+) jest coraz więcej w 16:9. Nawet znaczek TVP1 jest
    nieco w innym miejscu, bo z naziemnego mieści się w obrazie 4:3 a z
    satelity po obcięciu boków do 4:3 lekko wychodzi poza ekran. Więc raczej
    to nie ten sam sygnał. Z naziemnym cyfrowym na razie nie mogę porównać :-(

  • 5. Data: 2011-06-09 16:27:32
    Od: crazy <c...@g...pl>

    W dniu 2011-06-09 10:58, Bartłomiej Zieliński pisze:

> [...]
    > to nie ten sam sygnał. Z naziemnym cyfrowym na razie nie mogę porównać :-(

    Zależy też od nadajnika, tu światełko, tam satelita.
    Duże ośrodki nadawcze to przeważnie światłowód, mniejsze nadajniki
    pobierają z satelity.
    Potężne opady deszczu, grube chmury, które uwalają łączność Ziemia -
    satelita i z nadajnika naziemnego emitowana "czerń". ;)

    Polsat, TVN - jeśli sygnał do nadajnika jest pobierany z satelity do z
    transponderów, które wszyscy dobrze znamy i tez z nich korzystamy.

    Jeśli TVP jest pobierane z satelity to są dwie możliwości, Hot Bird i
    transpondery Cyfry lub Astra.

    W przypadku DVB-T to światłowód, wszyscy i wszędzie.

  • 6. Data: 2011-06-09 16:30:00
    Od: crazy <c...@g...pl>

    W dniu 2011-06-08 23:53, quasi pisze:

> [...]
    > nadawany w 16:9 co wydaje mi się nieprawdą, natomiast TVN z transpondera
    > 11393.44 normalnie w 4:3, co zgadza się z tym co mam w kablówce.

    Nigdzie.
    Polsat i TVN do nadajników naziemnych (DVB-T) jest dostarczany w
    formacie 16/9 ale ta wersja idzie tylko po światłowodzie na potrzeby
    tych nadajników.

    > Wiem, że TVN niedługo ma przejść na 16:9 więc problem powinien sam się
    > rozwiązać. Natomiast nie wiem co z Polsatem?

    TVN zapowiada na 15 czerwca, tego roku, czyli w przyszłym tygodniu.
    Polsat... czort go wie.

  • 7. Data: 2011-06-10 20:14:10
    Od: "mulczas" <m...@o...pl>

    Użytkownik "crazy" <c...@g...pl> napisał w wiadomości

    > W przypadku DVB-T to światłowód, wszyscy i wszędzie.

    Serio serio? Można gdzieś o tym poczytać?
    Tak się zastanawiam - na przykład na Ślężę, gdzie powinien ruszyć "lada
    dzień" DVB-T - będą ciągnąć kabel? A moża już jest? Skąd on jest ciągnięty,
    z Wro?

  • 8. Data: 2011-06-10 20:21:31
    Od: pawell32 <p...@n...pl>

    W dniu 10.06.2011 22:14, mulczas pisze:

> [...]
    > Tak się zastanawiam - na przykład na Ślężę, gdzie powinien ruszyć "lada
    > dzień" DVB-T - będą ciągnąć kabel? A moża już jest? Skąd on jest

    jest cały czas, tylko dvb-t nie działa. może w tym roku uruchomią

  • 9. Data: 2011-06-11 08:48:09
    Od: "blur" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "quasi" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Do tej pory korzystałem z telewizora kineskopowego o proporcjach 4:3. Od
    >niedawna korzystam z telewizora o proporcjach 16:9 i dopiero teraz zacząłem
    >dostrzegać pewne rzeczy.

    a niech mi ktoś wytłumaczy jak to jest, mam tuner SAT SD i telewizor LCD,
    lecą wiadomości - obraz z studia jest na całym ekranie 16:9 a z terenu 4:3
    ale co ciekawe błękitny paseczek wiadomości jest na cały ekran !!! tak samo
    jest w teleexprsie