  • 11. Data: 2004-01-23 21:23:05
    Temat: Re: Polpak peering POL-34
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@p...onet.pl-----USUN-TO>

    On Fri, 23 Jan 2004 20:41:51 +0000 (UTC) I had a dream that kazdy.moze cos.napisac
    <k...@W...gazeta.pl> wrote:
    > No wlasnie - przeciez WP czy inny portal nie pcha ruchu do Polpaku przez
    > TASK, tylko przez lacze bezposrednie, za ktore placi (duzo). Nie chodzi o
    > istnienie styku z POL-34, lecz o mozliwosc nieistnienia (i nieplacenia) za
    > styk z Polpakiem. Ktoz chcialby placic duzo bezposrednio, jesli moglby dostac
    > tanio/darmo posrednio - przez POL-34.

    Nie rozumiesz. Taka WP zarabia dzięki użytkownikom. Jeśli użytkownikowi
    cokolwiek będzie się ładowało sekundę dłużej, to idze na inny portal.
    WP zapłaci dużo za bezpośredni styk z Polpakiem, gdzie jest spora część
    klikaczy, żeby tylko im się wszystko ładnie i szybko ładowało.

    > Bezplatne bramki MANow z innymi ISP zeczywiscie istnieja, ale czy kazdy
    > operator, ktory zglosi sie do POL-34 dostanie bezplatny peering?

    Zdefiniuj słowo "operator".

    > Jak sama nazwa swiadczy, student ciagnacy w akademiku to normalna komercja,
    > poniewaz wyznacznikiem akademickosci jest uczelnia, a nie student. W
    > akademiku nie ma (chyba) ani darmowych telefonow, ani darmowych pokojow, ani
    > darmowych gazet w kiosku, ani darmowych kanapek w bufecie.

    Tak? To zastanów się nad sobą. To, że każdy portal ma styk z siecią
    akademicką, PŁACI za to, jest dwukrotnie korzystne dla sieci
    akademickiej: po pierwsze sieć akademicka zarabia za to, po drugie, sieć
    akademicka musi od swoich peerów kupować mniejsze łącze, bo ruch do tego
    portalu załatwia lokalnie - nie rozumiesz?

    Dzięki takiej polityce POL34 płaci za łącze zagraniczne oraz Polpak.
    Nie sądzę, żeby płacili za jakiegokolwiek innego linka.
    Nie widzisz w tym oszczędności?

    > Inspiracja do podjecia tego tematu byla sytuacja komercyjnych klientow MANow
    > czy POL-34 cierpiacych z powodu zdychania bramek do Polpaku. Trafila sie
    > kolejna ciekawa chwila w historii polskiego Internetu, to siedze i patrze, co
    > z tego wyjdzie i kto ten spor wygra.

    Możesz sobie pisać cokolwiek - i tak niczego nie zmienisz :)

  • 12. Data: 2004-01-23 21:23:50
    Od: Robert Święcki <c...@c...pw.edu.pl>

    Awex napisał w <burvb3$2n8$1@news.polbox.pl>:

    > sa akademiki gdzie nie pobieraja oplaty za net...

    Hm są, np ds pw Riviera, chociaż ceny akademika są deczko duże (400/m-c
    dla studenta), jest tutaj zbudowana sieć przez pw, w nastepnych dwóch
    akadmikach sieci już są budowane (kilka nastepnych stoi w kolejce), i tam
    też nie będzie się płaciło, na razie jest to ok 30zł/semstr lub rok na
    utrzymanie sieci lokalnej (pajęczyny)

    Na razie nie podejmowano szerzej tematu (przynajmniej nic mi o tym nie
    wiadomo) odpłatności dostepu studentów do sieci. Na różnych uczelniach
    jest to różnie rowiązane, o ile wiem we wrocławiu, trójmieście, lublinie
    i kilku innych miastach siec udostępnia operator man-a, w krakowie,
    warszawie uczelnie.

    Rzeczywiście problem istnieje.. ktoś wczesniej napisał, że akademickie to
    uczelnia i nic więcej, no więc akademiki w myśl prawa (przynajmniej
    wewenętrznego mojej - PW) to też uczelnia..., znów słyszałem głosy
    (pogłoski raczej), że stanowsko KBN-u jest jasne, student w akademiku nie
    powinien korzystać z dotowanego przez nich netu, ale jak na razie wszyscy
    to olewają.

    Oczywiście pytanie jest tego typu, czy..

    - studenci bardzo degradują many, pol34 i styki z innymi operatorami? (wg
    mnie są widoczni ale nie przesadzajmy w drugą stronę).
    - czy jeżeli jest jak powyżej to co da ich odłączenie? Kilka tysięcy zł
    (więcej pewnie nie) dla jakiegoś operatora za łącze, które uczelnia
    będzie musiała kupić (czy ze składki czy ze swoich środków).

    Moim skromnym zdaniem studenciaki w akadmkach robią więcej dla rozwoju
    informatyki w polsce niż cała kadra na uczelniach, przykładów jest wiele,
    a KBN sponsoruje część opłat za net właśnie w jakimś celu, może właśnie
    to jest także ten cel.

    Tak czy inaczej trzeba dojśc z KBN, MENiSem, operatorami man-ów i pol34 do
    jakiegoś porozumienia.

    PS: Jestem pracownikiem Centralnego Ośrodka Informatyki Politechniki
    Warszawskiej, członkiem zespołu utrzymania sieci i usług, także studentem
    EiTI PW, w wolnych chwilach zajmuję się administracją sieci w DS PW
    Riviera, a także urządzeń na styku akademiki-COI.

    --
    Pozdrowienia, Robert!

    NEVER EVER mess with a PCB jumper you don't understand, even if it's
    labelled "SEX AND FREE BEER" (C)1992 Dave Haynie - Amiga developer

  • 13. Data: 2004-01-23 21:26:18
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@p...onet.pl-----USUN-TO>

    On Fri, 23 Jan 2004 20:07:07 +0000 (UTC) I had a dream that kazdy.moze cos.napisac
    <k...@W...gazeta.pl> wrote:
    > Na krotka mete MANy/POL straca czesc klientow komercyjnych (tych, ktorym
    > kulawy dostep do Polpaku bedzie przeszkadzal). A pozniej ktoras ze stron
    > zacznie widziec, ze traci znaczenie i pieniadze i ktos komus zacznie placic.
    > Albo zostanie zawarty jakis inny, nikogo nie satysfakcjonujacy kompromis.

    Po prostu w Polsce byłaby masa AS mających styk z TPSA i edukacją.
    Zresztą taka sytuacja jest teraz :)

    Mamy taki chory internet, że łącze zagraniczne o atmana, gts etc jest
    tańsze niż tranzyt do tepsy ;)

  • 14. Data: 2004-01-23 21:35:08
    Od: Wojciech Myszka <m...@n...eu.org>

    On Fri, 23 Jan 2004 20:07:07 +0000 (UTC), "kazdy.moze cos.napisac"
    <k...@W...gazeta.pl> wrote:

    >Na krotka mete MANy/POL straca czesc klientow komercyjnych (tych, ktorym
    [...]
    To znaczy co się stanie takiego strasznego? Według mnie nic...

    >(wreszcie jakies proste pytanie) Wiecej Internetu w kazdej postaci, wiecej

    To znaczy wiecej tego Internetu kiedy? Gdy będą darmowe bramki, czy
    gdy beda bramki w pelni komercyjne? Bo tego jakoś nie łapię... Czy
    może wtedy gdy tych bramek nie będzie?

    PS A tak generalnie: to czemu jest taka nierównowaga tego ruchu?
    Już ktoś to ustalił?
    --
    Wojtek ---(___C'>

  • 15. Data: 2004-01-23 22:03:10
    Od: "kazdy.moze cos.napisac" <k...@W...gazeta.pl>

    Grzegorz Janoszka <G...@p...onet.pl-----USUN-TO> napisał(a):

> [...]
    > WP zapłaci dużo za bezpośredni styk z Polpakiem, gdzie jest spora część
    > klikaczy, żeby tylko im się wszystko ładnie i szybko ładowało.

    Przepraszam, ale widze, ze zupelnie sie nie zrozumielismy, a na dodatek chyba
    mamy takie samo zdanie, wiec dyskusja sie nie klei. Przypomne: zaczelo sie od
    tezy, ze Polpak nie zdecyduje sie na utrzymanie bezplatnych bramek z
    MANami/POL-34 bo to wprost wbrew jego interesom. Ja ta teze podtrzymuje, ty
    jej przeciez nie zaprzeczasz - zgadzam sie, ze porzadny ISP ma zarowno lacze
    do Polpaku obslugujace ruch do Polpaku i lacza do MANow/POL-34 obslugujace
    ruch akademicki.

    > Zdefiniuj słowo "operator".

    Mialem na mysli ISP - firme, ktora zapewnia dostep do Internetu innym.

> [...]
    > akademicka musi od swoich peerów kupować mniejsze łącze, bo ruch do tego
    > portalu załatwia lokalnie - nie rozumiesz?

    Tu tez sie zgadzamy - jesli ktos komus placi, to ten drugi ma dobrze:)

    > Dzięki takiej polityce POL34 płaci za łącze zagraniczne oraz Polpak.
    > Nie sądzę, żeby płacili za jakiegokolwiek innego linka.
    > Nie widzisz w tym oszczędności?

    Widze, popieram. Tyle, ze dzisiejsze dyskusje o Peeringu pomiedzy Pozmanem i
    Polpakiem dotycza sytuacji, w krotej Pozman NIE placi za Polpak.
    Zamieniajac "nie placi" na "placi" usunales wiekszasc sensu z naszej dyskusji.

    MANow

    > Możesz sobie pisać cokolwiek - i tak niczego nie zmienisz :)

    Ach, wytrwala praca wiele zmienic mozna. W przypadku tego watku chcialem
    jedynie poznac opinie o sprawie placenia badz nie za dostep do czyjejs sieci.

    no i znow wyszedl mi anonim - przepraszam

  • 16. Data: 2004-01-23 22:15:57
    Od: "kazdy.moze cos.napisac" <k...@W...gazeta.pl>

    Grzegorz Janoszka <G...@p...onet.pl-----USUN-TO> napisał(a):

    > Mamy taki chory internet, że łącze zagraniczne o atmana, gts etc jest
    > tańsze niż tranzyt do tepsy ;)

    To jest sytuacja dosc nowa - dwa lata temu lacze zagraniczne ponizej 1000
    USD/M bylo laczem tanim, dzis mozna trafic ponizej 200 USD/M. Dwa lata temu
    oferta Polpaku byla na poziomie 600 USD/M, a dzis 500 USD/M i wszyscy
    narzekaja.

  • 17. Data: 2004-01-23 22:29:59
    Od: Krzysztof Ceglinski <k...@i...com.pl>

    kazdy.moze cos.napisac wrote:

    > To jest sytuacja dosc nowa

    No nie wiem czy to ma jakiekolwiek znaczenie pomijajac to ze cos co trwa
    ~kwartal w swiecie internetu nie jest zbyt dlugim czasem.

> [...]
    > USD/M bylo laczem tanim, dzis mozna trafic ponizej 200 USD/M. Dwa lata temu
    > oferta Polpaku byla na poziomie 600 USD/M, a dzis 500 USD/M i wszyscy

    To nie ma znaczenia Telia jest w tym kraju na tyle dlugo ze TP powinno
    zaoferowac taka usluge zeby nikomu jako sluszne ekonomicznie nie
    wychodzilo kombinatorstwo w stylu puszcze ruch do TP via Telia bo to
    jest >4x taniej. Jednak jak wszyscy wiemy TP woli zamiast tego wycinac
    taki ruch na laczu miedzynarodowym i nadal utrzymywac swoja wysoka
    cene.... To ze 2 lata temu ceny byly takie a nie inne nie ma juz dzis
    prawie zadnego znaczenia (wszystkim ceny spadly tylko TP ma cenniki z
    przed kilku lat i ma gleboko innych ISP).

    pozdrawiam,
    --
    Krzysztof Ceglinski

  • 18. Data: 2004-01-23 22:37:31
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@p...rybnik.pl>

    > Ach, wytrwala praca wiele zmienic mozna. W przypadku tego watku chcialem
    > jedynie poznac opinie o sprawie placenia badz nie za dostep do czyjejs
    sieci.

    SASK - czyli śląska część pol34 wychodzi z dosc słusznego założenia, że
    jeżeli ktoś chce peering i jest porównywalny wielkoscią to dostanie go za
    darmo, jezeli znacząco mniejszy - musi płacić.
    W tym kontekscie, kazdy MAN powinien płacić TPSA (ble co ja też pisze, fuj
    :)

    A co do cen w SASK, to 10Mbit operatorskiego kosztuje 10kzl, tak więc akurat
    tutaj cennik jest w miarę rozsądny (to juz apropos rozsądnej ceny za 1Mbit
    ktora była poruszana w kilku wątkach).

    Marcin

  • 19. Data: 2004-01-23 22:42:05
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@p...rybnik.pl>

> [...]
    > darmo, jezeli znacząco mniejszy - musi płacić.
    > W tym kontekscie, kazdy MAN powinien płacić TPSA (ble co ja też pisze, fuj

    acha, ale gdyby tak wszystki MANy zebrały się do kupy i wystąpiły jako grupa
    wielkoscią juz nie tak straszliwie odbiegająca od TPSA to powinna powstać
    jedna wspólna bramka 1Gbit bezpłatna dla obu stron.

    Marcin

  • 20. Data: 2004-01-24 14:29:42
    Od: "Michal Gawrylczyk" <m...@g...pl>

    [...]

    > Bezplatne bramki MANow z innymi ISP zeczywiscie istnieja, ale czy
    > kazdy operator, ktory zglosi sie do POL-34 dostanie bezplatny peering?

    Bezplatne peeringi operatorow z MANami istnieja ale zauwaz, ze w
    takiej sytuacji MAN podsyla tylko wlasne prefixy i nie ma mozliwosci
    tranzytu przez niego ruchu operatora do sieci TPSA czy jakiejkolwiek
    innej.
    Podobnie robia operatorzy - podsylaja na ogol do MANa prefixy swoje
    i swoich klientow. Ze wzgledow oczywistych zaden operator nie dopusci
    do tego, zeby ktorys peer wpuscil w jego szkielet ruch do TPSA, czy
    operatora upstream.

    Michal