  • 11. Data: 2013-05-27 12:17:49
    Temat: Re: Półmostek H - prośba o wyjaśnienie jednej rzeczy
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Mnie się wydaje, że dwa kondensatory skracają drogę impulsów prądu.
    > Szczególnie wyższych harmonicznych bo droga przez kondensator za mostkiem
    > może zawierać sporo indukcyjności.
    > Mniejsze obwody mniej emitują.

    W związku z powyższym, takie rozwiązanie jest bardziej optymalne.
    A wersja z jednym kondensatorem jest w rzeczywistości też dwukondensatorowa,
    bo jest jeszcze kondensator w zasilaczu (ktoś tu już o tym wspominał).

    Układ z jednym kondensatorem stosuje się przecież bardzo często - wzmacnacze
    mocy m.cz.

    --
    Desoft

  • 12. Data: 2013-05-27 14:24:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >Mnie się wydaje, że dwa kondensatory skracają drogę impulsów prądu.
    >Szczególnie wyższych harmonicznych bo droga przez kondensator za
    >mostkiem może zawierać sporo indukcyjności.
    >Mniejsze obwody mniej emitują.

    Ale na plytce to moze calkiem inaczej wygladac - kondensator na
    schemacie blisko, a po sciezkach daleko.

    Poza tym otwierasz jeden tranzystor, plynie w cewke prad z
    odpowiedniego kondensatora ... ale z innych tez plynie.
    Moze juz troche mniej, ale plynie.

    J.

  • 13. Data: 2013-05-27 14:30:26
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ale na plytce to moze calkiem inaczej wygladac - kondensator na schemacie
    > blisko, a po sciezkach daleko.

    To już sprawa projektanta płytki aby obwody prądów impulsowych były jak
    najmniejsze.

    > Poza tym otwierasz jeden tranzystor, plynie w cewke prad z odpowiedniego
    > kondensatora ... ale z innych tez plynie.
    > Moze juz troche mniej, ale plynie.

    Im wyższa częstotliwość składowej która nas interesuje tym z tych innych
    płynie mniej aż do "wcale (no prawie wcale) nie płynie".
    P.G.

  • 14. Data: 2013-05-27 15:15:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w
    Hello J.F.,

    >Nie - nadal pozostaje w mocy problem niesymetrii przy starcie i
    >możliwego nasycenia transformatora.

    Hm, zauwaz ze w zasilaczach masz jeszcze jeden kondensator, maly
    szeregowy, i problem sie minimalizuje.

    A ze swietlowkami namieszalem:
    http://www.pavouk.org/hw/lamp/en_index.html

    Prawie wszyscy daja jeden kondensator (nawet nie elektrolit), i tylko
    w Maxilux, sinecan i Philips Genie dali dwa.
    Wiekszosc podlacza tez ten jeden do + ... ciekawe czy to ma cos
    wspolnego z diakiem na dolnym tranzystorze.

    No i bardzo ciekawy jest Landlite na koncu.
    Diod nie za duzo ? A wyjscie i tak do +

    J.

  • 15. Data: 2013-05-27 16:28:24
    Temat: Re: P??mostek H - pro?ba o wyja?nienie jednej rzeczy
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-05-27 15:15, J.F pisze:

    > A ze swietlowkami namieszalem:
    > http://www.pavouk.org/hw/lamp/en_index.html
    >
    > Prawie wszyscy daja jeden kondensator (nawet nie elektrolit), i tylko w
    > Maxilux, sinecan i Philips Genie dali dwa.

    Nie do końca tak jest - przyjrzyj się torowi zasilania. Tam, gdzie masz
    dodatkowy dławik - tam masz drugi kondensator - albo blokujący
    zasilanie, albo jako drugi w półmostku.

    > Wiekszosc podlacza tez ten jeden do + ... ciekawe czy to ma cos
    > wspolnego z diakiem na dolnym tranzystorze.

    Na ten temat to się nie wypowiadam.

    > No i bardzo ciekawy jest Landlite na koncu.
    > Diod nie za duzo ? A wyjscie i tak do +

    A o które chodzi? Bo ja widzę tylko o dwie więcej - zabezpieczające
    złącze B-E.

    POzdrawiam

    DD

  • 16. Data: 2013-05-27 16:51:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w

    >Nie do końca tak jest - przyjrzyj się torowi zasilania. Tam, gdzie
    >masz dodatkowy dławik - tam masz drugi kondensator - albo blokujący
    >zasilanie, albo jako drugi w półmostku.

    Po dlawiku wypadaloby faktycznie zablokowac ... ale reguly w tym nie
    widze :-)
    Maxilux ma dwa dodatkowe, Genie jeden - i tu faktycznie koniecznosc,
    zas polaczenia tego Sinecana ciekawe ..

    >Na ten temat to się nie wypowiadam.

    No bo tak jesli pierwszy rusza dolny tranzystor, to faktycznie by
    wypadalo aby kondensator byl do + a nie do masy.

    >A o które chodzi? Bo ja widzę tylko o dwie więcej - zabezpieczające
    >złącze B-E.

    D1 i D2 w mostku. Tylko ze to wcale nie mostek, ale podwajacz i sa
    zawsze spolaryzowane zaporowo, wiec zbedne.
    No chyba ze jakos zabezpieczaja elektrolity przed odwrotna polaryzacja
    przy starcie, gdy akurat jeden juz naladowany, a drugi jeszcze nie ..

    W kazdym badz razie maja tu "srodkowa mase" ale z niej w przetwornicy
    nie korzystaja :-)

    Tak swoja droga to licze sobie ze taki kondensator 3.3uF@320V, to
    energii gromadzi na jakies 15W*10ms ... to dosc solidnie tam napiecie
    pulsuje w niektorych modelach.
    Ale moze tak ma byc, aby PFC przyzwoity wyszedl ..

    J.

  • 17. Data: 2013-05-27 17:10:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Monday, May 27, 2013, 2:24:58 PM, you wrote:

    > Ale na plytce to moze calkiem inaczej wygladac - kondensator na
    > schemacie blisko, a po sciezkach daleko.

    Dlatego ja wolę zamiast kondensatora szeregowego do połączenia dwóch
    elektrolitów stosować dwa kondensatory foliowe połączone szeregowo tuż
    przy tranzystorach a elektrolity daję pojedyncze.

    > Poza tym otwierasz jeden tranzystor, plynie w cewke prad z
    > odpowiedniego kondensatora ... ale z innych tez plynie.
    > Moze juz troche mniej, ale plynie.

    Ale składowa zmienna w zasilaniu się poprawia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2013-05-27 17:14:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Monday, May 27, 2013, 3:15:58 PM, you wrote:

    > Hm, zauwaz ze w zasilaczach masz jeszcze jeden kondensator, maly
    > szeregowy, i problem sie minimalizuje.

    Nic się nie minimalizuje. Ten kondensator potrzebuje kilku okresów do
    naładowania. A do wejścia w nasycenie zbyt "oszczędnie" policzonego
    transformatora wystarczy pół okresu.

> [...]

    > wspolnego z diakiem na dolnym tranzystorze.
    > No i bardzo ciekawy jest Landlite na koncu.

    Diod za dużo ale wystarczy nie montować zwory i masz wersję 220-240V.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 19. Data: 2013-05-27 17:33:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >tuż
    >przy tranzystorach a elektrolity daję pojedyncze.

    I to brzmi rozsadnie, ale inni wola dwa elektrolity.

    Dwa elektrolity na 200V tansze niz jeden na 400V ?
    Jak sie robi na caly swiat to lepsza cena na milion sztuk jednego
    typu niz pol miliona jednego i cwierc drugiego ?

    A moze lepiej ryzykowac przebicie jednego foliowego niz dwoch ?

    J.

  • 20. Data: 2013-05-27 17:49:33
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-05-27 16:51, J.F pisze:

    > Po dlawiku wypadaloby faktycznie zablokowac ... ale reguly w tym nie
    > widze :-)
    > Maxilux ma dwa dodatkowe, Genie jeden - i tu faktycznie koniecznosc,
    > zas polaczenia tego Sinecana ciekawe ..

    Ecotone, Dulux, Immediately.
    A Sinecan? No, fajnie wygląda. Ktoś wolał zbytnio nie oszczędzać ;)
    Nie powiem, już kiedyś miałem wypalone dziury w łapie, ale to elektrolit
    był w zasilaczu - po 3 dniach jeszcze miał dość ładunku, żebym
    zapamiętał. A tylko przetwornica stanęła. To mniejsze są, ale też na
    pewno "chwilę" trzymają.

    > No bo tak jesli pierwszy rusza dolny tranzystor, to faktycznie by
    > wypadalo aby kondensator byl do + a nie do masy.

    Myślę, że masz rację. Mam "wrodzoną" niechęć do indukcyjności i
    zwyczajnie nie chce mi się nad tym zastanawiać :)

> [...]
    > No chyba ze jakos zabezpieczaja elektrolity przed odwrotna polaryzacja
    > przy starcie, gdy akurat jeden juz naladowany, a drugi jeszcze nie ..

    A to RoMan już napisał.
    Ale mnie z kolei zastanawia, że jedni dają FR107 czy BA159, a inni
    1N4007 - nie w mostku, tylko dalej.

    > W kazdym badz razie maja tu "srodkowa mase" ale z niej w przetwornicy
    > nie korzystaja :-)

    To też ciekawe, ale tam jest jeden kondensator do plusa.

> [...]
    > pulsuje w niektorych modelach.
    > Ale moze tak ma byc, aby PFC przyzwoity wyszedl ..

    W sumie byle przetwornica była w stanie zasilić lampę. Sam ma dokładnie
    takie podejrzenia.

    Pozdrawiam

    DD