eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaPojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 15

  • 1. Data: 2022-05-08 20:14:12
    Temat: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
    napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
    przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
    nie mam zastrzeżeń.

    Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
    zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
    sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
    utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
    szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
    sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
    prądu w układzie to 8A.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz


  • 2. Data: 2022-05-08 20:44:45
    Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 8 May 2022 20:14:12 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):

    > Czy takie rozwiązania mają
    > sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze?

    Herbata od mieszania nie zrobi się słodsza. Z przetwornicą energii ci
    nie przybędzie tylko ubędzie.
    --
    Jacek
    I hate haters.


  • 3. Data: 2022-05-08 21:44:37
    Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 8 maja 2022 o 20:44:46 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):
    > Dnia Sun, 8 May 2022 20:14:12 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):
    >
    > > Czy takie rozwiązania mają
    > > sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze?
    > Herbata od mieszania nie zrobi się słodsza. Z przetwornicą energii ci
    > nie przybędzie tylko ubędzie.

    Jak w ogóle nie zamieszasz to słodka nie będzie, dopiero na końcu.
    Przecież pisał, że zgodzi się na krótszą jazdę w zamian za to, że nie będzie spadać
    przyśpieszenie i prędkość maksymalna.


  • 4. Data: 2022-05-08 21:50:53
    Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 8 maja 2022 o 20:14:13 UTC+2 Mateusz Bogusz napisał(a):
    > Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
    > napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
    > przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
    > nie mam zastrzeżeń.
    >
    > Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
    > zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
    > sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
    > utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
    > szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
    > sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
    > prądu w układzie to 8A.

    Używamy kolejowe (tzn. mają normy) przetwornice meanwell.
    Dają 12V na wyjściu - może być mało, dla nas też byłyby lepsze 13,8V, ale działają.
    100W i 150W - czylu max. 8A/12A mają zakresy wejść bodajże 16-33V oraz 33-50(?)V -
    jeżdżą albo na starszych tramwajach z aku 36V i ok. 40V ładowania albo na nowszych z
    aku 24V i ok. 28V ładowania.
    Takie 60W mają wejścia 9-36V albo 18-72V.
    Są całkiem sprawne, chyba ponad 90%.
    Kosztują 200-400zł w zaleności od mocy i są nieduże, bez aktwnego chłodzenia.


  • 5. Data: 2022-05-08 22:12:25
    Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 08/05/2022 19:14, Mateusz Bogusz wrote:
    > Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
    > napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
    > przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
    > nie mam zastrzeżeń.
    >
    > Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
    > zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
    > sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
    > utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
    > szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
    > sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
    > prądu w układzie to 8A.
    >

    Po prostu zrób odcinanie zasilania przy spadku napięcia ponizej 12.5V :-)

    A tak na powaznie to wez pod uwagę że ładowanie akumulatorów połączonych
    szeregowo jest bardziej kłopotliwe.

    Najlepsze by było buck-boost jeśli głębokie rozładowanie Ci nie przeszkadza.

    c.


  • 6. Data: 2022-05-08 23:16:09
    Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 8 maja 2022 o 22:12:27 UTC+2 Cezar napisał(a):
    > On 08/05/2022 19:14, Mateusz Bogusz wrote:
    > > Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
    > > napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
    > > przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
    > > nie mam zastrzeżeń.
    > >
    > > Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
    > > zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
    > > sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
    > > utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
    > > szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
    > > sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
    > > prądu w układzie to 8A.
    > >
    > Po prostu zrób odcinanie zasilania przy spadku napięcia ponizej 12.5V :-)
    >
    > A tak na powaznie to wez pod uwagę że ładowanie akumulatorów połączonych
    > szeregowo jest bardziej kłopotliwe.
    >
    > Najlepsze by było buck-boost jeśli głębokie rozładowanie Ci nie przeszkadza.
    >
    > c.
    W przeciętnym samochodzie jest sześć akumulatorów połączonych szeregowo. W
    ciężarówkach 12 akumulatorów połączonych szeregowo. I jakoś to jeździ i daje się
    ładować.


  • 7. Data: 2022-05-09 00:07:48
    Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 08/05/2022 22:16, Zenek Kapelinder wrote:
    > niedziela, 8 maja 2022 o 22:12:27 UTC+2 Cezar napisał(a):
    >> On 08/05/2022 19:14, Mateusz Bogusz wrote:
    >>> Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
    >>> napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
    >>> przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
    >>> nie mam zastrzeżeń.
    >>>
    >>> Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
    >>> zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
    >>> sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
    >>> utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
    >>> szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
    >>> sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
    >>> prądu w układzie to 8A.
    >>>
    >> Po prostu zrób odcinanie zasilania przy spadku napięcia ponizej 12.5V :-)
    >>
    >> A tak na powaznie to wez pod uwagę że ładowanie akumulatorów połączonych
    >> szeregowo jest bardziej kłopotliwe.
    >>
    >> Najlepsze by było buck-boost jeśli głębokie rozładowanie Ci nie przeszkadza.
    >>
    >> c.
    > W przeciętnym samochodzie jest sześć akumulatorów połączonych szeregowo. W
    ciężarówkach 12 akumulatorów połączonych szeregowo. I jakoś to jeździ i daje się
    ładować.

    To fakt. Jego akumulatory AGM też takie są. Chodziło mi o to że ten
    pojazd jest już przystosowany do ładowania 12V i trzeba by było ten
    układ ładowania przerabiać...

    c.


  • 8. Data: 2022-05-09 09:38:26
    Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.05.2022 o 20:14, Mateusz Bogusz pisze:
    > Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
    > napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
    > przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
    > nie mam zastrzeżeń.
    >
    > Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
    > zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
    > sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
    > utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
    > szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
    > sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
    > prądu w układzie to 8A.
    >
    Pomysł trochę głupi bo będziesz drenował te akumulatory do napięcia 10V
    lub niżej, co przełoży się na ich trwałość. Na dodatek przy tak już
    niskim napięciu akumulator ma 5% pojemności i w zasadzie można uznać że
    jest w 100% rozładowany więc z obciążeniem da Ci kilka minut działania
    przy niskim napięciu. Oczywiście dałbym przetwornicę step up bo najmniej
    przeróbek jest wtedy. Wadą jest, że ona się grzeje bardziej od step down.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>


  • 9. Data: 2022-05-09 19:45:36
    Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 08.05.2022 21:50, Dawid Rutkowski wrote:
    > Używamy kolejowe (tzn. mają normy) przetwornice meanwell.
    > Dają 12V na wyjściu - może być mało, dla nas też byłyby lepsze 13,8V, ale działają.

    Przy okazji - Meanwell znam i stosuje np. w oświetleniu szafkowym czy
    gdy padnie w jakimś kupnym urządzeniu i trzeba wymienić. Ale czy taki
    zasilacz za 200zł różni się od czegoś takiego z allegro?

    -
    https://allegro.pl/oferta/przetwornica-dc-dc-150w-10
    a-12-35v-step-up-9634153746

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz



  • 10. Data: 2022-05-09 19:47:58
    Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 09.05.2022 09:38, LordBluzg(R)?? wrote:
    > Pomysł trochę głupi bo będziesz drenował te akumulatory do napięcia 10V
    > lub niżej, co przełoży się na ich trwałość.

    Już po zadaniu pytania o tym pomyślałem. Musiałbym dać jakieś
    zabezpieczenie odcinające, a to z kolei sprawi że o ile wolno ale rusza
    teraz pod górkę i pobór po ruszeniu się zmniejszy, a napięcie na akku
    wzrośnie tak z taką przetwornicą po prostu nie ruszy w takiej sytuacji
    bo zabezpieczeniem bym odcinał - pewnie przy stosunkowo jeszcze dużej
    pojemności ale chwilowym dużym zapotrzebowaniu.

    Dobra, dzięki za podpowiedzi.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz


strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: