-
1. Data: 2022-05-08 20:14:12
Temat: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
nie mam zastrzeżeń.
Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
prądu w układzie to 8A.
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz
-
2. Data: 2022-05-08 20:44:45
Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Sun, 8 May 2022 20:14:12 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):
> Czy takie rozwiązania mają
> sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze?
Herbata od mieszania nie zrobi się słodsza. Z przetwornicą energii ci
nie przybędzie tylko ubędzie.
--
Jacek
I hate haters.
-
3. Data: 2022-05-08 21:44:37
Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>
niedziela, 8 maja 2022 o 20:44:46 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):
> Dnia Sun, 8 May 2022 20:14:12 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):
>
> > Czy takie rozwiązania mają
> > sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze?
> Herbata od mieszania nie zrobi się słodsza. Z przetwornicą energii ci
> nie przybędzie tylko ubędzie.
Jak w ogóle nie zamieszasz to słodka nie będzie, dopiero na końcu.
Przecież pisał, że zgodzi się na krótszą jazdę w zamian za to, że nie będzie spadać
przyśpieszenie i prędkość maksymalna.
-
4. Data: 2022-05-08 21:50:53
Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>
niedziela, 8 maja 2022 o 20:14:13 UTC+2 Mateusz Bogusz napisał(a):
> Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
> napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
> przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
> nie mam zastrzeżeń.
>
> Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
> zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
> sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
> utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
> szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
> sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
> prądu w układzie to 8A.
Używamy kolejowe (tzn. mają normy) przetwornice meanwell.
Dają 12V na wyjściu - może być mało, dla nas też byłyby lepsze 13,8V, ale działają.
100W i 150W - czylu max. 8A/12A mają zakresy wejść bodajże 16-33V oraz 33-50(?)V -
jeżdżą albo na starszych tramwajach z aku 36V i ok. 40V ładowania albo na nowszych z
aku 24V i ok. 28V ładowania.
Takie 60W mają wejścia 9-36V albo 18-72V.
Są całkiem sprawne, chyba ponad 90%.
Kosztują 200-400zł w zaleności od mocy i są nieduże, bez aktwnego chłodzenia.
-
5. Data: 2022-05-08 22:12:25
Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>
On 08/05/2022 19:14, Mateusz Bogusz wrote:
> Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
> napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
> przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
> nie mam zastrzeżeń.
>
> Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
> zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
> sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
> utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
> szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
> sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
> prądu w układzie to 8A.
>
Po prostu zrób odcinanie zasilania przy spadku napięcia ponizej 12.5V :-)
A tak na powaznie to wez pod uwagę że ładowanie akumulatorów połączonych
szeregowo jest bardziej kłopotliwe.
Najlepsze by było buck-boost jeśli głębokie rozładowanie Ci nie przeszkadza.
c.
-
6. Data: 2022-05-08 23:16:09
Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
niedziela, 8 maja 2022 o 22:12:27 UTC+2 Cezar napisał(a):
> On 08/05/2022 19:14, Mateusz Bogusz wrote:
> > Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
> > napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
> > przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
> > nie mam zastrzeżeń.
> >
> > Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
> > zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
> > sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
> > utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
> > szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
> > sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
> > prądu w układzie to 8A.
> >
> Po prostu zrób odcinanie zasilania przy spadku napięcia ponizej 12.5V :-)
>
> A tak na powaznie to wez pod uwagę że ładowanie akumulatorów połączonych
> szeregowo jest bardziej kłopotliwe.
>
> Najlepsze by było buck-boost jeśli głębokie rozładowanie Ci nie przeszkadza.
>
> c.
W przeciętnym samochodzie jest sześć akumulatorów połączonych szeregowo. W
ciężarówkach 12 akumulatorów połączonych szeregowo. I jakoś to jeździ i daje się
ładować.
-
7. Data: 2022-05-09 00:07:48
Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>
On 08/05/2022 22:16, Zenek Kapelinder wrote:
> niedziela, 8 maja 2022 o 22:12:27 UTC+2 Cezar napisał(a):
>> On 08/05/2022 19:14, Mateusz Bogusz wrote:
>>> Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
>>> napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
>>> przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
>>> nie mam zastrzeżeń.
>>>
>>> Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
>>> zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
>>> sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
>>> utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
>>> szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
>>> sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
>>> prądu w układzie to 8A.
>>>
>> Po prostu zrób odcinanie zasilania przy spadku napięcia ponizej 12.5V :-)
>>
>> A tak na powaznie to wez pod uwagę że ładowanie akumulatorów połączonych
>> szeregowo jest bardziej kłopotliwe.
>>
>> Najlepsze by było buck-boost jeśli głębokie rozładowanie Ci nie przeszkadza.
>>
>> c.
> W przeciętnym samochodzie jest sześć akumulatorów połączonych szeregowo. W
ciężarówkach 12 akumulatorów połączonych szeregowo. I jakoś to jeździ i daje się
ładować.
To fakt. Jego akumulatory AGM też takie są. Chodziło mi o to że ten
pojazd jest już przystosowany do ładowania 12V i trzeba by było ten
układ ładowania przerabiać...
c.
-
8. Data: 2022-05-09 09:38:26
Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 08.05.2022 o 20:14, Mateusz Bogusz pisze:
> Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
> napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
> przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
> nie mam zastrzeżeń.
>
> Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
> zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
> sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
> utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
> szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
> sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
> prądu w układzie to 8A.
>
Pomysł trochę głupi bo będziesz drenował te akumulatory do napięcia 10V
lub niżej, co przełoży się na ich trwałość. Na dodatek przy tak już
niskim napięciu akumulator ma 5% pojemności i w zasadzie można uznać że
jest w 100% rozładowany więc z obciążeniem da Ci kilka minut działania
przy niskim napięciu. Oczywiście dałbym przetwornicę step up bo najmniej
przeróbek jest wtedy. Wadą jest, że ona się grzeje bardziej od step down.
--
LordBluzg(R)??
<<<?i? ć?d?? i Putina>>>
-
9. Data: 2022-05-09 19:45:36
Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
On 08.05.2022 21:50, Dawid Rutkowski wrote:
> Używamy kolejowe (tzn. mają normy) przetwornice meanwell.
> Dają 12V na wyjściu - może być mało, dla nas też byłyby lepsze 13,8V, ale działają.
Przy okazji - Meanwell znam i stosuje np. w oświetleniu szafkowym czy
gdy padnie w jakimś kupnym urządzeniu i trzeba wymienić. Ale czy taki
zasilacz za 200zł różni się od czegoś takiego z allegro?
-
https://allegro.pl/oferta/przetwornica-dc-dc-150w-10
a-12-35v-step-up-9634153746
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz
-
10. Data: 2022-05-09 19:47:58
Temat: Re: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
On 09.05.2022 09:38, LordBluzg(R)?? wrote:
> Pomysł trochę głupi bo będziesz drenował te akumulatory do napięcia 10V
> lub niżej, co przełoży się na ich trwałość.
Już po zadaniu pytania o tym pomyślałem. Musiałbym dać jakieś
zabezpieczenie odcinające, a to z kolei sprawi że o ile wolno ale rusza
teraz pod górkę i pobór po ruszeniu się zmniejszy, a napięcie na akku
wzrośnie tak z taką przetwornicą po prostu nie ruszy w takiej sytuacji
bo zabezpieczeniem bym odcinał - pewnie przy stosunkowo jeszcze dużej
pojemności ale chwilowym dużym zapotrzebowaniu.
Dobra, dzięki za podpowiedzi.
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz