  • 21. Data: 2016-03-27 01:29:46
    Temat: Re: Płyta indukcyjna i różnicówki
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-03-27 o 00:55, J.F. pisze:

    > OK, mieszam, ale IMO to nie ja zaczalem, tylko oni :-)
    > Ja mam gniazdka, a w nich 230V, a nie zadne "1/3 z 3x400" :-)

    Tak, zgadzam się że "1/3 z 3x400" jest głupie :-D

    > Tylko gdzie jest siec 3x230V (miedzyfazowe) ?
    > W Norwegii ?

    W Polsce np. na statkach: generatory pracują na szyny 3x400V skąd
    zasilane są wszelkie silniki oraz transformator 400/230 pracujący na
    drugi komplet szyn 3x230V do zasilania gniazdek i żarówek. Ale taki
    system wynika ze stosowania instalacji IT i zasady żeby nie używać
    przewodu środkowego w sieciach IT.

    Natomiast z krajów, to jak pisałem chyba Norwegia.

  • 22. Data: 2016-03-27 06:24:03
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze tak:

    > Natomiast rozpowszechniony błędny zapis 3x230/400V świadczy o tym,
    > że ktoś nie rozumie co to jest napięcie w układzie trójfazowym.

    Ludzie którym podłączałem płyty przeważnie biorą to tak, że elektrownia
    daje im dwie lub trzy usługi ~230v jak trzy internety 50 Mbps bo
    normalnie daje im jedne 230v. Nie mają pojęcia o relacjach między
    fazami i byliby przestraszeni że gdzieś w kuchence lata sobie 400v

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 23. Data: 2016-03-27 06:46:51
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze:

> [...]
    > przewodu środkowego w sieciach IT.
    >
    > Natomiast z krajów, to jak pisałem chyba Norwegia.

    A co ci szkodzi przewód środkowy w sieci IT? Póki go bezpośrednio nie
    uziemisz (punkt środkowy sieci IT powinien być uziemiony przez
    odpowiednio dużą impedancję, na tyle dużą żeby w maksymalnie zaburzonym
    stanie sieci prąd przez nią płynący był wielokrotnie mniejszy od prądu
    bezpiecznego) to masz ciągle sieć IT z jej wszelkimi zaletami - czyli
    bez uszkodzenia w postaci doziemienia którejś z linii między ziemią
    (kadłubem statku...) a dowolnym z przewodów prąd niebezpieczny nie popłynie.

    --
    Darek

  • 24. Data: 2016-03-27 10:08:23
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-03-26 o 20:47, Artur Miller pisze:
    > elo,
    >
    > gdzieś czegoś po drodze nie rozumiem, może trzeba wrócić do szkoły ;)
    > historia krótka - domek, kuchnia, płyta indukcyjna. podłączyć trzeba.

    się wiec okazało, że N-ki są zmostkowane wewnątrz płyty, ich rozdwojenie
    wynika pewnie z konieczności zachowania odpowiednich przekrojów. nie
    rozumiem tylko sensu ich rozdzielania na potrzeby podłączenia 2x1N.
    wynika więc, że nieprzewidywalny jest rozkład prądu pomiędzy N, L1 i L2,
    stąd dwie jednofazowe różnicówki nie zdadzą egzaminu.

    a.

  • 25. Data: 2016-03-27 11:14:14
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-03-27 o 06:46, Dariusz K. Ładziak pisze:

    > A co ci szkodzi przewód środkowy w sieci IT?

    Nie chce mi się szukać po literaturze, ale na pewno jest *zalecenie*,
    żeby przewodu środkowego nie stosować.

    Myślę, że to nie jest problem z takim, czy innym uziemieniem, tylko z
    tym, co się stanie, jak przewód środkowy się przerwie (możliwy wzrost
    napięcia dla odbiorników, do wartości grożącej awarią, pożarem itp.).

  • 26. Data: 2016-03-27 14:18:42
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze:

> [...]
    > tym, co się stanie, jak przewód środkowy się przerwie (możliwy wzrost
    > napięcia dla odbiorników, do wartości grożącej awarią, pożarem itp.).

    Jak ci w trójfazowym odbiorniku w układzie gwiazdy poleci przewód
    środkowy to nie stanie się nic. Jak w trzech układach jednofazowych
    połączonych w gwiazdę poleci środkowy - to wszystko zgaśnie. Jak ci w
    takim układzie wypadnie obciążenie jednej z faz to stanie się dokładnie
    to samo co w sieci TN-C.

    Zatem może być zrozumiałe niełączenie niezależnych odbiorników w gwiazdę
    w sieciach tzw. "miękkich" - a za takie należy uznać sieci zasilane z
    niezależnych generatorów o niezbyt dużej mocy. Nie ma to wiele wspólnego
    z siecią IT - jak masz sieć sztywną (a taką jest duży system
    energetyczny przeciętnego państwa) to lokalne wypadnięcie obciążenia
    jednej fazy nie robi zbyt wielkiej szkody. Jak masz generator o mocy
    niewiele przekraczającej sumę obciążeń - to czy dasz go w sieci IT czy
    TN-C, tak samo niesymetria obciążenia ma na niego duży wpływ - nie ma
    innych generatorów, innych obciążeń, wylecenie jednej fazy nie jest
    lokalne a globalne w tym przypadku.

    Tak więc w instalacjach okrętowych może to zalecenie mieć sens - ale nie
    "nie stosujemy przewodu środkowego) tylko "obwody jednofazowe zasilamy z
    przebiegów międzyfazowych a nie fazowych.

    Oczywiście , jak mamy wydzielony czysty układ trójfazowy to przewód
    centralny możemy usunąć - ale tylko z oszczędności.

    --
    Darek

  • 27. Data: 2016-03-27 14:24:23
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Artur Miller pisze:

> [...]
    > wynika więc, że nieprzewidywalny jest rozkład prądu pomiędzy N, L1 i L2,
    > stąd dwie jednofazowe różnicówki nie zdadzą egzaminu.

    Cóż, jak się analizowało układy scalone amerykańskiej konstrukcji, to
    człowiek dopuszcza możliwość zaistnienia dowolnej głupoty. Konstrukcje
    japońskich układów wyglądają wewnątrz jak japońskie ogrody - porządek,
    logika, piękno. A amerykańskich - czasami zastanawiałem się co
    konstruktorzy brali i gdzie takie dobre można kupić...

    Co wygrałem?

    A na poważnie - oczywiście ten mostek nie ma żadnego uzasadnienia. Po
    prostu jakiś dureń tak zaprojektował. A jestem na tyle stary że
    dopuszczam myśl że część urządzeń jest projektowana przez durniów.

    --
    Darek

  • 28. Data: 2016-03-27 15:03:11
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 26.03.2016 o 21:05, Artur Miller pisze:

    > według instrukcji dołączonej do płyty, sprawdzone 18 razy :) kolory
    > rozpoznaję prawidłowo :)
    >
    > a.

    To jeszcze nie znaczy, że gniazdko nie jest lipnie podłączone.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 29. Data: 2016-03-27 15:05:15
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-03-27 o 14:24, Dariusz K. Ładziak pisze:

    > Co wygrałem?

    mogę zrobić kawę na wodzie zagotowanej na tej płycie :D narazie
    podłączyłem do jednej fazy, jak przyjdzie 3-fazowa różnicówka, to będzie
    połączenie docelowe.

    > A na poważnie - oczywiście ten mostek nie ma żadnego uzasadnienia. Po
    > prostu jakiś dureń tak zaprojektował. A jestem na tyle stary że
    > dopuszczam myśl że część urządzeń jest projektowana przez durniów.

    został jeszcze piekarnik, ciekawe jakie tam niespodzianki się czają :)

    a.

  • 30. Data: 2016-03-27 15:16:46
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-03-27 o 15:03, Cezary Grądys pisze:

    > To jeszcze nie znaczy, że gniazdko nie jest lipnie podłączone.

    nie ma gniazdka, jest kostka podłączona do rozdzielni. całą instalację w
    domu robiłem sam, od zera, znam każdy centymetr położonego kabelka :)
    nie ma lipy :)

    ale zagadka już rozwiązana...

    a.