  • 11. Data: 2016-03-26 21:45:32
    Temat: Re: Płyta indukcyjna i różnicówki
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-03-26 o 21:40, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Pytanie brzmi, skąd wiesz, czy niebieski jest sparowany z brązowym, czy
    > z czarnym. Zamień L1 z L2 (albo N1 z N2) i będziesz wiedział.

    to rysunek z tej instrukcji. oznaczenie dość jednoznaczne
    http://obrazki.elektroda.pl/2682930900_1414826726.jp

    a.

  • 12. Data: 2016-03-26 22:15:40
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Artur Miller pisze:
    > elo,
    >
    > gdzieś czegoś po drodze nie rozumiem, może trzeba wrócić do szkoły ;)
    > historia krótka - domek, kuchnia, płyta indukcyjna. podłączyć trzeba.
    >
    > 1. zaopatrzony w narzędzia, nabyte jakiś czas temu i aktualne
    > uprawnienia do grzebania w kabelkach i świeży umysł zaczynam od rzeczy
    > najmniej oczywistej, czyli przeczytania instrukcji obsługi :) z okazji
    > posiadania odpowiedniego sprzętu wybieram opcję "2x1N"
    > (http://obrazki.elektroda.net/66_1258222624.jpg, prawy górny róg).
    >
    > 2. montuję dwie jednofazowe różnicówki z zabezpieczeniem nadmiarowym, o
> [...]
    -czlonem-nadpradowym-1-faz-16a30ma-hyundai-45ka.jpg
    > , wejściowe N-ki łączę razem i podłączam do N zasilania domku, L-ki do
    > L1 i L2 zasilania
    >
    > 3. kabel z płyty podłączam L1 i N1 do wyjścia pierwszej, L2 i N2 do
    > drugiej. PE oczywiście do PE.
    >
    > 4. Ogień. płyta włącza się poprawnie, ale po włączeniu dowolnego grzania
    > wyskakują obie różnicówki. Działa zabezpieczenie różnicowo-prądowe, nie
    > nadmiarowe. WTF?
    >
    > czy muszę dać różnicówkę 3-fazową? dwie jednofazowe głupieją? a jak
    > zmostkuję wyjścia N? :)

    Na oko opis rozwiązania wygląda poprawnie. Ale na oko to chłop w szpitalu...

    Na niepodłączonej kuchence zmierz rezystancję między N1 i N2 - po
    objawach obstawiam że jest to jedna szyna N z dwoma zaciskami głupio
    opisanymi (w przypadku dwóch zacisków tej samej szyny N oba zaciski
    powinny być opisane jako N).

    Jeżeli jest jak podejrzewam - to musisz.

    Włączasz jedną fazę - torem L przez różnicówkę płynie prąd I, torem N
    wraca I/2 +-błąd podziału. Musi wywalić.

    Włączasz na raz dwie fazy - podział prądu w torach N różnicówek zależy
    od rocznej produkcji parasoli, różnica w czasie włączenia - od kierunku
    wiatru. Istnieje pewna szansa że nie zdąży wywalić, ale palcem na wodzie
    to pisane. Mostek na wyjściach N różnicówek nic tu nie zmienia.

    Różnicówka trójfazowa realizuje sumę prądów w liniach L1, L2 i (w twoim
    przypadku nieużywanej) L3, po czym porównuje ją z prądem w linii N.
    Jakbyś nie podzielił obciążeń na fazy, to póki nie masz gdzieś
    doziemienia, suma

    IL1+IL2+IL3+IN = 0

    i różnicówka nie ma powodu aby wyskoczyć póki jest sprawna.

    --
    Darek

  • 13. Data: 2016-03-26 22:18:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 26 Mar 2016 21:05:08 +0100, Artur Miller napisał(a):

    > według instrukcji dołączonej do płyty, sprawdzone 18 razy :) kolory
    > rozpoznaję prawidłowo :)

    Ale z tego obrazka nijak nie wynika, ktory kabelek jest z ktorym w
    parze.
    Dla wyjasnienia: taka kuchenka zazwyczaj ma dwa osobne moduly.
    Kazdy z nich "jednofazowy" czyli na 230V. Skad im sie tam wzielo 400V
    to nie wiem - powinno byc 230V skuteczne (szczytowe owszem - 400).
    Polaczenie z prawego dolnego rogu to chyba dla tych, co maja 3f 120V -
    wtedy trzeba wlaczyc miedzyfazowo.

    Wlaczasz te moduly zazwyczaj do dwoch faz (oraz N) zgodnie z gornymi
    rysunkami.
    Jesli pomyliles pary, to prad z fazy (np czarnym kablem) przez jedna
    roznicowke plynie kablem N (np bialym) do ... drugiej roznicowki. I
    obie slusznie wyskakuja.
    A ktory kolor z ktorym sparowany to ja nie wiem.

    Mozna tez sprawdzic omomierzem czy nie sa polaczone kable N gdzies w
    kuchence, ewentualnie takze opornosc do PE.
    Jesli sa polaczone gdzies w kuchence,, czy jak piszesz - "na wyjsciu
    roznicowek", to prad z fazy rozplywa sie na obie N-ki - jedna
    roznicowka ma wiec za maly prad na linii N, druga w ogole ma, a na
    fazowym zero.

    No chyba, ze sie jakies pojemnosci objawiaja ...

    J.

  • 14. Data: 2016-03-26 22:20:10
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 26.03.2016 o 21:45, Artur Miller pisze:

    > to rysunek z tej instrukcji. oznaczenie dość jednoznaczne
    > http://obrazki.elektroda.pl/2682930900_1414826726.jp
    >
    > a.

    To przeczytaj uwagę na końcu instrukcji:
    "Producent zastrzega sobie możliwość zmian"
    Że już o daltonizmie montera nie wspomnę.

  • 15. Data: 2016-03-26 22:36:46
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-03-26 o 22:15, Dariusz K. Ładziak pisze:

> [...]
    > doziemienia, suma
    >
    > IL1+IL2+IL3+IN = 0
    >
    > i różnicówka nie ma powodu aby wyskoczyć póki jest sprawna.

    czyli jedna 3-fazowa rozwiąże problem...

    a.

  • 16. Data: 2016-03-26 22:42:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 26 Mar 2016 22:36:46 +0100, Artur Miller napisał(a):
    > W dniu 2016-03-26 o 22:15, Dariusz K. Ładziak pisze:
    [...]
    > czyli jedna 3-fazowa rozwiąże problem...

    Rozwiaze, ale skoro masz juz dwie ... to one tez powinny dzialac.

    Najpierw sprawdz kable ...

    J.

  • 17. Data: 2016-03-26 22:59:13
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    > czyli jedna 3-fazowa rozwiąże problem...
    Albo podłącz wg rys 1.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 18. Data: 2016-03-26 23:51:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 26 Mar 2016 22:59:13 +0100, janusz_k napisał(a):
    > Albo podłącz wg rys 1.

    To z kolei rodzi inne problemy - te kuchenki maja spora moc, zazwyczaj
    przekraczajac moc jednej fazy.

    J.

  • 19. Data: 2016-03-27 00:29:39
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-03-26 o 22:18, J.F. pisze:

> [...]
    > to nie wiem - powinno byc 230V skuteczne (szczytowe owszem - 400).
    > Polaczenie z prawego dolnego rogu to chyba dla tych, co maja 3f 120V -

    Ła, bo aż mnie włosy bolą od czytania tego. Mieszasz pojęcia że strach.
    Zacznijmy po kolei:

    SZEREG GŁÓWNY NAPIĘĆ [V]:

    230 400 690 1200 2070 itd.

    Każde z tych napięć jest większe o pierwiastek z 3 od poprzedniego, co
    umożliwia łatwiejszego dopasowania sprzętu do instalacji dzięki
    wykorzystaniu transfiguracji gwiazda-trójkąt.

    NAPIĘCIE W UKŁADZIE TRÓJFAZOWYM

    Napięcie w układzie trójfazowym to z definicji napięcie pomiędzy
    przewodami fazowymi. Dlatego w Polsce mamy w domach instalację
    elektryczną UWAGA:
    3x400V
    i dzięki temu, że jest to instalacja TN (od biedy TT) dostajemy
    dodatkowo napięcie 230V, co zapisujemy prawidłowo jako:
    3x400/230V
    Natomiast rozpowszechniony błędny zapis 3x230/400V świadczy o tym, że
    ktoś nie rozumie co to jest napięcie w układzie trójfazowym. Zresztą
    zapis 3x230/400V to jest cechowanie silników elektrycznych i
    prawdopodobnie stąd bierze się popularny błąd. (Oznacza, że napięcie
    uzwojenia wynosi 230V i silnik będzie pracował w trójkącie w sieci
    3x230V, ale w gwieździe w sieci 3x400V).

    Przypomnę jeszcze że w systemie 3x400/230V napięcie:
    400V nazywamy napięciem, albo napięciem międzyfazowym
    230V nazywamy napięciem fazowym

    Natomiast bodajże w Norwegii rozpowszechnione są instalacje IT, gdzie ze
    względów bezpieczeństwa nie używa się przewodu środkowego, i w takim
    przypadku napięcie (międzyfazowe) musi wynosić 230V, co zapisujemy jako
    3x230V, ale nie 3x230/130V, bo nie ma przewodu M, a już na pewno nie
    3x130/230V.

    NAPIĘCIE SZCZYTOWE

    Omawiane napięcia to były napięcia skuteczne, natomiast napięcie
    szczytowe, czyli faktyczna amplituda napięcia chwilowego, jest większe o
    pierwiastek z 2 (nie z 3!!!) od napięcia skutecznego i wynosi odpowiednio:
    SKUT. SZCZYT.
    230 325
    400 565
    690 975

    Przykładowo, w sieci 3x400/230V włączając mostek Graetza między przewody
    fazowe dostaniemy 565Vdc, a między L a N 325Vdc.

  • 20. Data: 2016-03-27 00:55:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 27 Mar 2016 00:29:39 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

> [...]

    > Napięcie w układzie trójfazowym to z definicji napięcie pomiędzy
    > przewodami fazowymi. Dlatego w Polsce mamy w domach instalację

    OK, mieszam, ale IMO to nie ja zaczalem, tylko oni :-)
    Ja mam gniazdka, a w nich 230V, a nie zadne "1/3 z 3x400" :-)

> [...]
    > uzwojenia wynosi 230V i silnik będzie pracował w trójkącie w sieci
    > 3x230V, ale w gwieździe w sieci 3x400V).

    Tylko gdzie jest siec 3x230V (miedzyfazowe) ?
    W Norwegii ?

    Tu masz racje - pomylilo mi sie.

    J.