    From: marjan <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Pierwszeństwo przejazdu.
    Date: Sat, 13 Feb 2010 11:14:06 +0100
    Sender: m...@s...agh.edu.pl

    Witam.

    Zmartwił mnie wczoraj fakt nieznajomości przepisów przez kierownika
    jakiegoś SUVa na podwarszawskich tablicach. Sytuacja wyglądała następująco:

    Kraków, skrzyżowanie ul. Pilotów z Wieniawskiego (lewy górny róg na
    rysunku) i Widną (prawy dolny róg na rysunku):

    http://student.agh.edu.pl/~marjan/pms/cross.jpg

    Ja wyjeżdżałem z Widnej i skręcałem w prawo (pomarańczowa strzałka),
    natomiast podwarszawiak z Wieniawskiego w lewo (żółta strzałka). Sęk w
    tym, że razem obraliśmy sobie na ul. Pilotów pas lewy (mi tak było
    wygodniej z powodu skręcania na następnym skrzyżowaniu w lewo). Najpierw
    czekaliśmy na czerwonym świetle (zielone było na Pilotów), i gdy tylko
    zapaliło nam się zielone - ruszyliśmy na ten sam pas). Kierownik SUVa
    ruszył w miarę żwawo, ja w samochodzie miałem 4 osoby, więc
    przyspieszenie nie to, dlatego do lewego pasa, który nas interesował
    dojechaliśmy w podobnym czasie. I tu moje zaskoczenie, że facet ryje się
    na ten pas nie mając zamiaru mnie przepuścić, asekuracyjnie więc
    zatrąbiłem, myśląc że może mnie nie widzi, ale nie, koleś twardo jedzie
    dalej. Oczywiście odpuściłem, zjechałem na pas prawy. Na najbliższych
    światłach gdy zatrzymało nas czerwone facet otwiera szybę, i ma do mnie
    pretensje że na niego zatrąbiłem. No to mu grzecznie odpowiadam "bo
    miałem pierwszeństwo", facet mi na to "nie miałeś, ja miałem pas lewy, a
    ty pas prawy", na co skwitowałem "nie miałeś pasa lewego, bo ja miałem
    pierwszeństwo". Zapaliło się zielone, więc na odchodne popukałem mu
    palcem w czoło, on mi palcem pokiwał i odjechaliśmy (koleś skręcił w prawo).
    Zaskoczyło mnie to na tyle, że facet, na oko ok 30-40 lat, wydawać by
    się mogło że powinien przepisy znać dość dobrze. A tu niestety on był
    święcie przekonany o swoim pierwszeństwie, i jeszcze sam miał do mnie
    pretensje. Często się spotykacie z takim rozumowaniem (przez
    nieznających przepisy), że skręcający w prawo ma pas prawy, a skręcający
    w lewo ma pas lewy? Jak się nie mylę, to kiedyś Adam Płaszczyca na
    youtube udostępnił film jak ktoś mu w podobny sposób zajechał drogę, ale
    teraz go nie mogę znaleźć..

    --
    Pozdrawiam serdecznie,
    Mariusz [marjan] Morycz