  • 1. Data: 2011-09-29 22:00:05
    Temat: ?:Philips AW7530, uszkodzony panel zasilania (dioda zenera).
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Witam!
    Tytułowe urządzenie (Philips AW7530), to radiomagnetofon dwukasetowy, radio
    AM/FM, długie, średnie, krótkie (więc BFO dostawiane i sluchamy
    krótkofalowców) 3, a nawet 4 (możliwe, że zahacza o 17m, nie ma znaczka na
    skali). Wizualnie jest to porządniejsze, niż jakieś obciachowe boom-box-y,
    nie ma CD, ale ma Karaoke i subwoofer.

    Znalazłem to-to na fajansie, nieco otwarte, połamane zaczepy, brak anteny
    (to nie kłopot, poradzę sobie). Wnętrze wygląda na kompletne i wizualnie,
    choć widać, że prawdopodobnie przeleżało nawet kilka lat, jest w
    zadziwiająco dobrym stanie.
    Jednak, jak to w takich urządzeniach, nic wiecznego nie ma, przegląd
    pozwolił stwierdzić, że panel zasilacza (nie zasilania) jest w stanie mocno
    zużytym i chyba go ktoś próbował robić, jak sprawdziłem, był kłopot z
    przejściem bateria/sieć (nie stykało), bo poprzerywane były ścieżki,
    prawdopodobnie gostek przepalił je zbyt gorącą lutownicą, no, poradziłem
    sobie, zaczyściłem ścieżki i przelutowałem porządnie, sprawdzilem, trafo
    jest w bardzo dobrym stanie i daje napięcie.
    Utknąłem na panelu zasilania - mimo napraw radio nadal się nie włączało,
    przeczyściłem bardzo dokładnie (izopropanol i zapałka jako "superjedwabnik"
    wsparte delikatną interencją ostrza cienkiego śrubokręta (uważałem, aby nie
    zedrzeć srebra i udało się)) styki wyłączników osadzonych na płytce
    rozdziału zasilania (to właśnie ten tytułowy moduł). Dość szybko trafiłem,
    że jest upalona (jakim cudem - dwa oporniki >200 omów w obwodzie) dioda
    zenera, na taką wskazywał układ - plus był pod włos, a tak mają zenery. Tam
    było naprawdę gorąco, dioda fizycznie się spaliła, złącze zwarte. Ale pytka
    nie ucierpiała, jedynie pozostał brązowy slad po jakiejś masie, uporałem się
    z nim. Prawda, to nie sztuka wlutować nową diodę. Chwila moment, minuta
    osiem, gotowe. Tylko... nie wiem, na jakie jest napięcie. Tranzystor
    skojarzony (BC337-40) jest OK, kondensatory okoliczne takowoż, tylko ta
    dioda jest zjarana. Gdyby to było takie proste... ale... na diodzie nie ma
    podanego napięcia, jest jedynie lakoniczny napis "2PH", nic więcej.
    Tranzystor rozguglałem, ale o diodzie się nie dało, google zwracał wyniki,
    jak pijany dziecior we mgle. Próbowałem chociaż rozguglać jakiś schemat,
    samego modułu zasilania (AW7534.PW) nie udało się, żadne ze znalezionych
    forów nie opiewało w temacie, choć samo urządzenie główne pojawiało się,
    modułu zaś nie znalazłem nigdzie. Próbowałem rozguglać względem znalezienia
    serwisówki, ale są same jakieś złodziejskie serwisy (chyba z 20 domen, a w
    sumie linkują do 2-3 serwerów), gdzie oczywiście zapłać, najlepiej kartą :P,
    jest, owszem, ale kasiorkę dawaj... a serwis taki, ze jeden grosz bałbym się
    wydać z ręki do ręki, a co dopiero kartą płacić..., odniosłem wrazenie, ze
    mają to raczej nielegalnie.
    Pytanie końcowe - arcybanalne - ale ja nie mogę jakoś uruchomić myślenia,
    zacina się, schematu też rozrysować nie daje się (innym razem o przyczynie).
    Potrzebuję po prostu wiedzieć, jaką diodę mam wsadzić, nie chcę bowiem
    zaryzykować uwalenia być może całkiem dobrego sprzętu (nawet magnetofony
    wygądają na takie, gdzie wystarczy czyszczenie i będzie super, jedyny minus,
    to minimagnes do kasowania, hehe, ciekawe, czy nagrywanie jest z podkładem
    stało- czy przemienno-prądowym) któremu może po prostu zdarzył się mały
    wypadek w postaci upalenia drobnostki, która go unieruchomiła..., jakbym
    zwalił, to by mi się odechciało robić przy tym czegokolwiek, tylko głośniki
    bym zatrzymał, moduł radia, oraz zasilacz... a gdyby było już zwalone, to
    chęci do zutylizowania tego było by więcej, powiedziało by się "trudno,
    przynajmniej spróbowałem"...
    Jeden zenerek... hehe, tylko jaki, stawię mocniejszy, by się nie ujarał, jak
    poprzedni...

    Uśmiecham się zatem do Szanownej Grupy o pomoc, podpowiedź, czy czeka mnie
    ślęczenie nad rozrysowaniem modułu (tranzystory, kondzioły i dwa scalaki
    gośnikowe), czy wystarczy tę diodę wstawić... :)

    Przepraszam za literówki.

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 2. Data: 2011-09-30 06:00:48
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    Hej!
    Sprawdz najblizszy "kondzior" elektrolit, jaki znajduje sie w tej galezi.
    Jego napiecie znamionowe podpowie Tobie na ile moze byc V.
    Mozna tez podpiac zasilacz regulowany i jechac 5-12-15, wiecej nie ma sensu.
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2011-09-30 06:38:08
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Dzień dobry

    Użytkownik "wchpikus" <w...@w...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jego napiecie znamionowe podpowie Tobie na ile moze byc V.
    > Mozna tez podpiac zasilacz regulowany i jechac 5-12-15, wiecej nie
    [...]

    Ten OR zasilany jest z 8 ogniw R20. 12 V z zasilacza prądu stałego
    będzie jak najbardziej odpowiednie.
    http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl
    ?ctn=AW7530/01R&scy=cl&slg=en

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 4. Data: 2011-09-30 13:58:06
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

> [...]
    > Sprawdz najblizszy "kondzior" elektrolit, jaki znajduje sie w tej galezi.
    > Jego napiecie znamionowe podpowie Tobie na ile moze byc V.

    470u/10v

    > Mozna tez podpiac zasilacz regulowany i jechac 5-12-15, wiecej nie ma
    > sensu.

    Do części cyfrowej (efekty do karaoke) trochę bym się bał brać na ślepo,
    jeszcze mi jakiś TTL (o ile jeszcze takie rzeczy sa robione) wypalantuje
    (choć miałem w rękach TTL-a potraktowanego 7V i przeżył), kondensator
    bocznikuje diodę, która się zjarała, sam jest OK, przynajmniej omomierz nie
    pyskuje. Trudno mi powiedzieć, czy kondzioł jest z zapasem (np. od 5V
    TTL-owych), czy na granicy (9V w sumie nie wiem, do czego, układy CMOS?),
    zasilacz daje 15.1V wyprostowanego niefiltrowanego.
    Spróbuję jeszcze, może uda mi sie dorwać choć kawałek schematu, aby się nie
    narażać w złodziejskich serwisach (no, producentowi urządzenia jeszcze
    byłbym gotów zapłacić, a nie serwisowi "noname wielu imion") na "nagły i
    niespodziewany", niekontrolowany wypływ gotówki z konta.

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 5. Data: 2011-09-30 14:15:07
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:j63o4i$jt7$1@news.onet.pl...
    > Dzień dobry

    Powitać,

    Wcześniej nie wspomniałem, że do stabilizatora wchodzi z sieciowego te 15V,
    do tego gładzenie, więc chyba trochę przybędzie, stabilizator jest zapięty
    niemal na wejściu modułu zasilania, ale wielkość tranzystora świadczy o tym,
    że raczej zbyt mocnego obwodu to nie zasila.

    > [...]
    >
    > Ten OR zasilany jest z 8 ogniw R20. 12 V z zasilacza prądu stałego będzie
    > jak najbardziej odpowiednie.

    Sęk w tym, że jest pewna zagwozdka - zarówno napięcie z zasilacza, jak i
    napięcie z baterii wchodzi z zasilacza, który realizuje też mechanicznie,
    włożeniem/wyjęciem wtyczki sieciowej, w to samo miejsce w module zasilania,
    więc załadowanie maszyny bateriami nic nie da, nie puści tego uszkodzony
    moduł.

    > http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl
    ?ctn=AW7530/01R&scy=cl&slg=en

    To user manual, a tego w sieci od pyty, są złodzieje, co żądają za to
    pieniędzy, a na miniaturce widać, ze to ta sama tania (choć fakt,
    nienajgorzej zrobiona) kserówka, co za darmo. Ja szukałem service manual, w
    którym spodziewam się chociaż fragmentu schematu (nawet wiedząc jakie
    napięcie ma którędy wchodzić/wychodzić, już dam sobie radę, diodę bym
    conajwyżej dobrał, a jak od gmerania wyleci scalak, to się przecież kupi
    nowy, gorzej z tym, co już za modułem, tam mógłbym polec...), owszem, sieć
    to ma, ale sami złodzieje za kasę (podaj numer karty, itd., nie ufam "noname
    wielu imion"), przypuszczam, że nie znalazłem darmowego schematu (no, 5 zyla
    ewentualnie dałbym, ale najwyżej SMS-em), bo od ilości serwisów płatnych,
    gdzie każdy powtarza sie kilkadziesiat razy pod różnymi nazwami i różne
    linki do nich prowadzą, serwisy darmowe spadły na którąś z daleko dalszych
    pozycji, do których nie zdołałem dotrzeć.

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 6. Data: 2011-09-30 15:52:39
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Dobry wieczór

    Użytkownik "Araneus Diadematus" <w...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:4e85cee8$1@news.home.net.pl...
    [...]

    Daj Zenera na 12 V z paroma "groszami" i powinno być OK, o ile dalej w
    ukladzie nie ma żadnego zwracia itp. Żeby wykluczyć wszelkie
    nieprawidłowości zespołu zasilacza sieciowego sugerowałem sprawdzenie
    działania całego toru OR na zasilaczu sieciowym 12 V.
    BTW - odtworzenie fragmentu schematu ideowego, dotyczącego układów
    zasilania może być ciekawą rozrywką na długie, mokre i chłodne
    jesienne wieczory.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 7. Data: 2011-09-30 22:07:06
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:j64ok9$2ai$1@news.onet.pl...
    > Daj Zenera na 12 V z paroma "groszami" i powinno być OK, o ile dalej w

    Ale kondzioł poleci, jest na 10V... Przypuszczam, że trzeba będzie pomacać
    między 4.7, a 9.1, chyba na czuja, zacznę od mniejszych napięć...

    > ukladzie nie ma żadnego zwracia itp. Żeby wykluczyć wszelkie

    Sprzęt uprzednio w ogóle nie reagował, zobaczę po zmianie diody. No właśnie,
    powstaje pytanie, jakim napięciem ma być nakarmiona reszta układu, chyba
    rzeczywiście pozostaje mi podziałać trochę po omacku... Byle tylko za małe
    napięcie czegoś nie ubiło, bo np. dla logiki za mało i np. nie odłaczy
    jakiegoś napięcia, mogąc przez to coś usmażyć... cóż, zaryzykuję. Z
    kondzioła przypuszczam, że to może być 5V... nie więcej, niż 9, może 6.3...
    pomacam.

    > nieprawidłowości zespołu zasilacza sieciowego sugerowałem sprawdzenie
    > działania całego toru OR na zasilaczu sieciowym 12 V.

    Spróbuję coś wybadać, byle z wolna i z ostrożna :) Szlaja mi się gdzieś taki
    gruchot, o symbolu ZST1, dość wygodna skrzyneczka :) Chyba jej przypomnę,
    jak się pracuje.

    > BTW - odtworzenie fragmentu schematu ideowego, dotyczącego układów
    > zasilania może być ciekawą rozrywką na długie, mokre i chłodne jesienne
    > wieczory.

    A się robiło, nie inaczej :)
    Najlepsze, gdy się człowiek zapętlił i idąc z różnych stron potrafił
    zduplikować jakąś część układu, a potem się orientował, że coś za dużo
    tranzystorów się narysowało :) I teraz bracie, odkręcaj, pij nawarzone piwo
    :) I jaka satysfakcja, gdy się to wyprostowało :)

    Za dnia się zabiorę, płytka mikra nie jest, ale dość przejrzysta w układzie,
    więc powinna się dać rozrysować.... Życzcie mi powodzenia :) I jak ktoś ma
    jakąś sugestię - chętnie przyjmę, odwdzięczając się substancją do
    przepłukiwania nerek :))

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 8. Data: 2011-10-03 07:57:29
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    > Użytkownik "wchpikus" <w...@w...wp.pl> napisał w wiadomości
    >
    > 470u/10v

    Czyli 9V i nie ma nad czym deliberować. Nie widziałem
    radiomagnetofonu zasilanego 5V a i 6V to rzadko

    > Do części cyfrowej (efekty do karaoke) trochę bym się bał brać na ślepo,
    > jeszcze mi jakiś TTL (o ile jeszcze takie rzeczy sa robione) wypalantuje
    > (choć miałem w rękach TTL-a potraktowanego 7V i przeżył),

    Może nie mam wyobraźni, ale jeżeli sprzęt nie ma więcej jak
    15 lat to w ogóle bym tego nie brał pod uwagę

    Podłącz dla próby (i czystego sumienia) 6V i sprawdzaj
    jak gra odpowiednio głośno to dobierz 6V zenera
    i ciesz się sprawnym sprzętem.

    Artur(m)

  • 9. Data: 2011-10-03 23:23:16
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Artur(m)" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Czyli 9V i nie ma nad czym deliberować. Nie widziałem

    No, właściwie tak, choć to cuś blisko "nasycenia", jak to we wsi gadają...

    > radiomagnetofonu zasilanego 5V a i 6V to rzadko

    No, też biorę pod uwagę 5 i 9V.

    > Może nie mam wyobraźni, ale jeżeli sprzęt nie ma więcej jak
    > 15 lat to w ogóle bym tego nie brał pod uwagę

    Mimo wszystko pewna obawa przed tym, że coś może sie spsuć jednak od
    niewłaściwego (za mało / za dużo) napięcia pozostaje...

    > Podłącz dla próby (i czystego sumienia) 6V i sprawdzaj
    > jak gra odpowiednio głośno to dobierz 6V zenera
    > i ciesz się sprawnym sprzętem.

    Poprzestanę raczej na odpalaniu tego z włożoną tymczasowo diodą i modułem
    wiszącym w powietrzu, zresztą, postanowiłem rozrysować moduł, poza tym
    prześledziłem pobieżbie ukierunkowanie ścieżek i wyszło, że napięcie z tego
    stabilizatora omija układy na płytce (są tu jeszcze wzmaczniacze do
    głośników dwie kości AN7148) i od razu przez układ zwor wychodzi na linię i
    znika w środku. Spróbuję tak - zobaczyć gdzie dochodzi, zorientować się
    jakie scalaki są nim zasilane i po danych z katalogu dobrać napięcie.

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 10. Data: 2011-10-04 06:26:33
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    > No, właściwie tak, choć to cuś blisko "nasycenia", jak to we wsi gadają...

    Nie ma czegoś takiego (ale wiem o co Ci chodzi)
    Taki kondensator bez szkody funkcjonuje z napięciem stale 10V
    gdy mu dasz 12V też sie nic nie stanie bo nawet zwykłe kondensatory
    (szczególnie te choćby standardowej jakości) mają pewną tolerancje
    napięcia. Jeżeli podłączysz pod 9V to będzie miał warunki komfortowe.

    > Mimo wszystko pewna obawa przed tym, że coś może sie spsuć jednak od
    > niewłaściwego (za mało / za dużo) napięcia pozostaje...

    Teoretycznie można sobie wyobrazić awarię z powodu zasilania
    zbyt małym napięciem, ale raczej stawiałbym na urządzenia "mocowe",
    inaczej to mało prawdopodobne (przynajmniej mnie przez wiele, wiele,
    lat takiego "dłubania") nic takiego się nie zdarzyło

    > Poprzestanę raczej na odpalaniu tego z włożoną tymczasowo diodą i modułem

    no ale z jaką dioda. Mówiłeś, że nie znasz jej napięcia zenera?

> [...]
    > i znika w środku. Spróbuję tak - zobaczyć gdzie dochodzi, zorientować się
    > jakie scalaki są nim zasilane i po danych z katalogu dobrać napięcie.

    Myślę, że za bardzo się ceregielisz.
    Zobacz największy kondensator. Podłącz do niego napięcie nie przekraczające
    napięcia znamionowego owego kondensatora i zgodnego z polaryzacją.
    Doprowadź do grania radia i nagrywania magnetofonu później weź się na
    zasilacz.
    Ja tak robię bo często się zdarzało, że urządzenia nie dało się uruchomić
    w sensownym czasie i sensownymi kosztami.
    Można się łapać lewą ręką za prawe ucho, ...ale po co.

    Artur(m)