  • 31. Data: 2015-01-14 21:28:02
    Temat: Re: Pentax>>Olympus OM-D
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2015-01-14 03:27, T...@s...in.the.world wrote:
    > I jeszcze jedno.
    > Korpus Olympusa OM-D E-M5 wazy 425g.
    > Do tego grip HLD-6 (z bateria) - pewnie z polowe tego (nigdzie nie
    > znalazlem podanej wagi).

    229g

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 32. Data: 2015-01-15 22:40:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    T...@s...in.the.world writes:

    > I jeszcze jedno.
    > Korpus Olympusa OM-D E-M5 wazy 425g.
    > Do tego grip HLD-6 (z bateria) - pewnie z polowe tego (nigdzie nie
    > znalazlem podanej wagi).
    > Wychodzi waga SLR.
    > Przyznaje natomiast, ze mozna nieco zaoszczedzic na wadze obiektywow,
    > zwlaszcza jesli ktos uzywa zoomow.

    Sprawa jest IMHO niezwykle prosta. To kwestia kompromisu:
    - ktoś potrzebuje aparat w telefonie, kupuje "8 MPix", (sam)
    aparat fotograficzny z obiektywem waży 2 gramy :-)
    - inny potrzebuje małpkę, "1/2.3", f/3.5-7
    - inny lepszy kompakt , "1/1.7", f/1.4-2.3
    - jeszcze inny kupuje Olka, 17,3x13 mm, może być np. f/2.8
    - jeszcze inny coś z APS-C, f/2.8 też nie jest najmniejszym problemem
    - FF, f/2.8 też da się coś spokojnie kupić

    Większe formaty mnie nigdy nie interesowały.

    Przybliżone ekwiwalenty przysłon (w nawiasach - kwadraty):
    - nieznany :-)
    - 20-40 (400-1600)
    - 6-10 (36 - 100)
    - 5.6 (31)
    - 4.2 (18)
    - 2.8 (8)

    Cena i masa są niestety odwrotnie proporcjonalne (niekoniecznie liniowo)
    do tych ekwiwalentów.
    Oczywiście różnic jest więcej, ale ta ma zwykle największy wpływ na
    jakość zdjęć.
    Wynika z tego, że pomijając np. ciemne występy na scenie itp., różnice
    między Olkami, APS i FF nie powinny być w praktyce takie wielkie
    w typowych warunkach. "Lepszy kompakt" raczej średnio sprawdzi się
    w ciemniejszych miejscach, małpka itd. to niestety porażka częściej niż
    rzadziej.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 33. Data: 2015-01-16 00:02:05
    Od: " 666" <...@...6>

    Dziś spiąłem korpus K-3 (swoje waży z baterią, aluminiowe chassis) z
    L-bracketem Really Right Stuff (kawałek aluminium), z SMA DA* 1:2,8 16-50 mm
    (sporo szkła) i AF540FGZ (swoje waży z bateriami).
    Bez gripa (nie mam, a do K10d nie lubiłem)
    Rękę urywało niestety, bez łokci opartych o tułów ciężko to utrzymać i
    jeszcze zdjęcia nie poruszyć, a jak to będzie z SMC DA* 1:2,8 50-135 mm ...
    Nie mam jak zważyc, wg wagi łazienkowej 2,7 - 2,8 kg, w ręku jakby więcej
    (czuć dźwignię od obiektywu z przodu).
    Akurat SMC DA* 1:2,8 16-50 mm fatalnie się podtrzymuje w środku ciężkości od
    spodu (za krótki i za blisko korpusu pierścień zmiany ogniskowej).

    -----

  • 34. Data: 2015-01-16 10:38:13
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-01-16 00:02, 666 pisze:
> [...]
    > Bez gripa (nie mam, a do K10d nie lubiłem)
    > Rękę urywało niestety, bez łokci opartych o tułów ciężko to utrzymać i

    Mam dokładnie przeciwne odczucia. Wiele lat robiłem zdjęcia Exaktą
    RTL100 z pryzmatem pomiarowym, to "swoje ważyło", po zmianie "kasetka"
    wydała mi się lekka jak piórko :-) Z żadnym z tych sprzętów nie miałem
    problemu z utrzymaniem. Mimo szóstego krzyżyka na karku co najmniej
    połowa zdjęć przy czasie 1/4 sekundy i standardowym obiektywie nie ma
    widocznego poruszenia na odbitce 10x15.
    Natomiast zdjęcia z małpek bardzo często wychodzą mi poruszone.
    Popracuj nad postawą i techniką naciskania "cyngla". Poważnie, to bardzo
    dużo daje.

    P.P.

  • 35. Data: 2015-01-16 11:22:42
    Od: " 666" <...@...6>

    Co masz na myśli jako standardowy obiektyw?

    -----

  • 36. Data: 2015-01-16 11:34:35
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-01-16 11:22, 666 pisze:
    > Co masz na myśli jako standardowy obiektyw?

    Powiedzmy, Tamron 2.8/17-50 :-)

    P.P.

  • 37. Data: 2015-01-16 13:38:30
    Od: " 666" <...@...6>

    Dobrze wiedzieć, że na starość będę tak posągowy ;-)
    No to mi się wyraźnie ręce trzęsą przy takim zestawie i w te 1/5 sek. przy
    ogniskowej 50 mm nie wierzę.
    Zrób dwa takie same zdjęcia, w tym jedno ze statywu (przy czym są statywy i
    statywy), to zapewne zobaczysz różnicę.
    Oczywiście robię zdjęcia na tak długich czasach z ręki, ale to raczej
    kompakcikiem wieczorne na wczasach widoczki, gdzie rozmycie świateł dodaje
    plastyki, a w cieniach i tak niczego nie widać (bo kiedy indziej używasz 1/5
    sekundy? no może we wnętrzach jeszcze, jakieś muzeum i wypchany słoń, bo
    model to się poruszy).

    -----

  • 38. Data: 2015-01-16 21:47:36
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-01-16 o 13:38, 666 pisze:
> [...]
    > Zrób dwa takie same zdjęcia, w tym jedno ze statywu (przy czym są
    > statywy i statywy), to zapewne zobaczysz różnicę.
    [...]
    Przeczytałeś, co napisałem?
    "nie ma widocznego poruszenia na odbitce 10x15"
    Oczywiście, że na monitorze albo większym powiększeniu różnica będzie,
    ale nie o tym pisałem.+

    P.P.

  • 39. Data: 2015-01-16 21:50:49
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2015-01-16 00:02, 666 wrote:
> [...]
    > Akurat SMC DA* 1:2,8 16-50 mm fatalnie się podtrzymuje w środku
    > ciężkości od spodu (za krótki i za blisko korpusu pierścień zmiany

    Fakt jest taki, że bycie fotografem poza studiem to jest jednak poniekąd
    fizyczne zajęcie, a na pewno dość męczące (nawet nie zbliżając się do
    ekstremów typu reporterka wojenna). Aparat ileś waży i po prostu jak
    masz za cienkie łapy, to przypakuj. Co to za problem kupić sobie hantle
    i pomachać nimi 15 minut dziennie aż aparat zrobi się lekki? Rozwiązanie
    dużo tańsze niż przejście na MILC...

    Japońscy emeryci (150cm wzrostu, 60 kg) biegają z zestawami typu
    5D + 70-200/2.8 i jakoś im kręgosłupy nie pękają. :o

    Jeśli nie możesz utrzymać aparatu ważącego 3kg, to sobie poszukaj
    lżejszego po prostu... Nawet w Pentaxie uda Ci się niemal przepołowić
    podaną wyżej masę.

    pozdrawiam,
    PK

  • 40. Data: 2015-01-17 21:17:36

    A tak na marginesie:
    Jesteś bezrobotny, ze odpowiadasz ze "znawstwem" na każdy dowolny temat i
    się przyp..., pewnie jak pradodawcy do Ciebie?
    Umiesz wziąć kilka głębokich oddechów, a później spuścić z siebie powietrze?