  • 51. Data: 2024-06-10 18:38:14
    Temat: Re: Peltier
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 cze 2024 o 15:15, LordBluzg(R)?? pisze:

    > https://allegro.pl/oferta/mini-teesa-klimator-cool-t
    ouch-c500-14457069433
    > Proste i skuteczne.

    Owszem -- ale to jest nawilżacz...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 52. Data: 2024-06-10 18:52:29
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 cze 2024 o 16:22, J.F pisze:

    > Trzeba nieduzy prąd i małą różnicę temperatur.

    Nieduży względem Imax (czyli takiego, przy którym najwięcej wyciąga?)
    i brak różnicy temperatur -- kładący na łopatki cały proces pompowania...

    Co oznacza Imax?

    o Imaks jest poziomem prądu stałego, który będzie wytwarzał maksimum
    możliwe do wykonania ?T (tzn. ?Tmax), przez TEC bez obciążenia cieplnego
    (Q = 0)
    o Imax Działanie poniżej Imax jest niewystarczające, aby dostarczyć ?Tmax
    o Działanie powyżej Imaxu powoduje rozproszenie energii w
    termoelektrycznym podniesieniu temperatury systemu i zmniejszenie ?T.
    o Imax i Vmax występują w tym samym punkcie roboczym, tzn. Imax jest
    aktualnym poziomem wytworzonym przez zastosowanie Vmax do urządzenia
    termoelektrycznego.
    o Imax nie jest zależny od temperatury. W całym zakresie działania
    termoelektrycznego występuje tendencja do dość stałego.
    o Imax NIE jest maksymalnym prądem, który może wytrzymać TEC przed
    uszkodzeniem.
    o Termoelektryczne zazwyczaj działają w granicach 25% - 80% maksymalnego
    prądu.

    https://polish.peltier-thermoelectriccooler.com/sale
    -9742554d-three-level-multi-stage-peltier-cooler-tec
    -peltier-cooling-module.html

    > Po ciepłej stronie ponad 60W jednak.
    Dobre do grzania -- zwłaszcza stosy i piramidy...
    Być może dobre do chłodzenia scaalaków...

    -=-

    Hybrydzie znów spadł sygnał o kilka dB; ,,kwas'' do lutowania daje
    fajerwerki przy 230V; cyna z bizmutem nie wytrzymuje wysokiej
    temperatury nad kuchenką; francuskie (z bolcem) gniazda znów
    drogie... -- co za dzień!!!

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 53. Data: 2024-06-10 19:18:56
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 cze 2024 o 16:24, J.F pisze:

    > Ja bym tam raczej napisał 15W.

    Zdecydowanie za mało na me potrzeby...

    > Ale z wykresu wynika, ze jak róznica temperatur kilka K,
    > i Peltier duży (a więc drogi),

    134W kosztuje kilkanaście pln -- przykładowo:

    Product Model: TEC1-12715
    High voltage: 15.4V
    High current: 15A
    Cooling capacity: 134W
    Temperature: 65°C

    15.4*15=231 czy to znaczy, że dla 65°C mamy aż 0.59 COP?
    134/231=0,58008658008658

    > to ho ho - moze i te 90W da radę.

    Jak uzyskać tę niską różnicę?...

    -=-

    Mam dwie LEDne tasiemki ~tej samej długości odcięte z tej samej
    szpuli -- jedna świeci spod wiszących szafek na zlew i dolne szafki,
    zaś inna świeci znad tychże wiszących szafek w sufit... W kuchni jest
    jaśniej, gdy świeci górna tasiemka...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 54. Data: 2024-06-10 19:27:21
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 cze 2024 o 16:32, J.F pisze:

    > Wypełnienie w zasadzie nic nie zmienia, jesli temperatura stała.
    > Liczy się ciepło, co przenika przez obudowę.

    W domowej chłodziarce otwarcie drzwi spuszcza zimne powietrze,
    więc wypełnienie produktami zmniejsza otwieraniowe straty, ale
    manipulacje zawartością mogą szybko ów efekt przerosnąć. Drzwi
    otwierane do góry nie spowodują otwieraniowej utraty chłodnego
    powietrza, ale mogą skomplikować manipulacje...

    Wypełnienie daje wzrost bezwładności zaburzający poznawcze procesy... ;)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 55. Data: 2024-06-10 19:48:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Jun 2024 19:18:56 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Zdecydowanie za mało na me potrzeby...

    > 134W kosztuje kilkanaście pln -- przykładowo:
    > Product Model: TEC1-12715
    > High voltage: 15.4V
    > High current: 15A
    > Cooling capacity: 134W
    > Temperature: 65°C

    IMO ktos tu kłamie. Albo troche naciąga.

    > 15.4*15=231 czy to znaczy, że dla 65°C mamy aż 0.59 COP?
    > 134/231=0,58008658008658

    https://peltiermodules.com/peltier.datasheet/TEC1-12
    715.pdf

    przy 65K róznicy temperatur to masz moc chłodzącą zero.
    A przy 10K to jakies 130W przy poborze prądu 208W, to istotnie
    COP ok 0.6 wyjdzie.

    > Jak uzyskać tę niską różnicę?...

    Po pierwsze - czy ci wystarczy.
    Jak chcesz mieć w szafce 15C, to moze i wystarczy,
    jak chcesz wodę zamrażać, to pewnie nie.

    A druga sprawa - dobre chlodzenie strony gorącej.
    Najlepiej wodą z kranu :-)

    J.

  • 56. Data: 2024-06-10 20:01:00
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    ouch-c500-14457069433

    > Owszem -- ale to jest nawilżacz...

    No to masz stricte, to czego szukasz :)
    https://allegro.pl/oferta/lodowka-insulinowa-insulin
    a-mala-podrozna-2-8-c-15329183743

    https://allegro.pl/listing?string=lod%C3%B3wka%20na%
    20leki
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 57. Data: 2024-06-10 20:28:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Jun 2024 20:01:00 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > No to masz stricte, to czego szukasz :)
    > https://allegro.pl/oferta/lodowka-insulinowa-insulin
    a-mala-podrozna-2-8-c-15329183743

    Bateria niewielka, a chłodzona chyba Peltierem.

    J.

  • 58. Data: 2024-06-10 20:48:28
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.06.2024 o 20:28, J.F pisze:

    a-mala-podrozna-2-8-c-15329183743

    > Bateria niewielka, a chłodzona chyba Peltierem.

    Można użyć zasilacza. Najważniejsze to, że są "gotowce"...ale jak ktoś
    ma ochotę podłubać, to nie wzbraniam :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 59. Data: 2024-06-10 21:47:05
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 10 Jun 2024 16:32:17 +0200, J.F napisał(a):

    > Przyjmijmy, ze tak.

    > Nawet jak to 1:4, to średni prąd 1.25A ... no cóż, na 1 dzień zdrowy
    > aku starczy, ale więcej to bym uważał.
    > W dodatku nie wiadomo, czy temu akumulatorowi nie zaszkodzi.

    Cytat z instrukcji:

    "Jeżeli urządzenie jest używane przy wyłączonym zapłonie w pojeździe
    silnikowym (przy korzystaniu ze źródła zasilania
    12/24V), wyłączy się samodzielnie, gdy napięcie spadnie poniżej ustawionej
    wartości zabezpieczenia ochrony akumulatora.
    Urządzenie włączy się ponownie, gdy poprzez naładowanie akumulatora
    uzyskane zostanie wymagane napięcie."

    Jest jeszcze tabelka dla instalacji 12V i 24V, ale nie chce mi się jej
    przerabiać aby tu wpuścić.

    Poza tym napięcie można zdalnie monitorować (i urządzenie obsługiwać) za
    pomocą smartfona przez łącze BT.

    > W bagażniku na słoneczku, to może być naprawde gorąco ...

    > Wypełnienie w zasadzie nic nie zmienia, jesli temperatura stała.
    > Liczy się ciepło, co przenika przez obudowę.

    Tak, jak Leszek pisał obok: im więcej napełniona, tym większa bezwładność,
    więc trudniej jest ogrzać otwieraniem drzwiczek. Zresztą drzwiczki są na
    górnej ściance, więc zimne powietrze siedzi w "wiaderku".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 60. Data: 2024-06-10 21:57:15
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 10 Jun 2024 16:27:15 +0200, J.F napisał(a):

    > spręzarkowa, absorpcyjna?

    Sprężarka.

    Tutaj jej nowsza wersja:
    https://yolco.pl/pl/p/Przenosna-lodowka-kompresorowa
    -Yolco-BX30-CARBON/1422

    > Wow, podejrzanie dobrze :-)

    Dobra izolacja.

    > Kompresor też troche mocy bierze. Ale może pracuje z długimi
    > przerwami.

    Pisałem wcześniej:

    "Natomiast jak dojdzie do temperatury zadanej, to co kilkanaście (od. 15 do
    20) minut przerwy włącza się na kilka minut. To w pokoju, gdzie jest mocno
    gorąco - jakieś 25-27 stopni, a w lodówce było kilka piw i kilka Coli -
    wypełnienie ok. połowy pojemności. Temperatura wnętrza była ustawiona na
    jakieś 5 może 6°C."

    Gwoli wyjaśnienia (też pisałem wcześniej):

    "testowałem w pomieszczeniu z oknami na południe i na
    zachód, pokój bez klimatyzacji. Na zewnątrz było gorąco - ok. 26 do 27
    stopni na plusie, w pokoju podobnie jak nie więcej.
    Spokojnie w testach lodówka osiągała minus 15 stopni (15 stoni mrozu) -
    czego Peltier nie jest w stanie osiągnąć."

    --
    Pozdrawiam.

    Adam