  • 21. Data: 2023-07-08 01:11:40
    Temat: Re: Patenty
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-07, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    tion/954eb01a0f330879f1034b00470b0e71

    421809/file/E1015C82A77A9FP1/DESC1

    > Jakos tak mi sie wydaje. Ale może źle.

    > To nie musi byc byc jakis rewolucyjny wynalazek.
    > Może byc jakis drobiazg, wystarczy, ze nikt na niego wczesniej nie
    > wpadł.

    Nam uwalają wszystkie, gdzie co prawda nikt nie wpadł, ale osoba biegła
    w danej dziedzinia wpaść by mogła. Czasem są to rzeczy faktycznie
    oczywiste - trywializując: użycie nitów zamiast śrub, bo inny patent, nie
    wymienił na liście zastrzeżeń, ale czasem ma się duuuużo większe
    wątpliwości.

    > Wadami znanych rozwiązań jest to, że odbojnica musi być od razu
    [..]
    > Tak czy inaczej - zrobisz dokladnie jak na rysunku, to sie prosisz o
    > klopoty.

    Czy ja dobrze widzę, że zgłoszenie to 450zł?

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2023-07-08 01:20:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-07, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > A jak to ma działać?
    > Kupuję czyjś patent, aby konkurencja z niego nie skorzystała?

    Patentujesz coś, co konkurencja mogłaby użyć, żeby namieszać w Twojej
    pozycji rynkowej. Przykładowo: masz opanetowaną technologię A jakiś-tam
    klejów o unikatowych właściwościach. Wiesz, że można takie kleje zrobić
    również inaczej (technologia B), ale technologia A jest już w produkcji,
    a B nie daje istotnej przewagi, więc nie ma sensu jej wdrażać. No ale
    jakby konkurecja zaczeła produkować B to odebrałaby Ci część rynku.

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2023-07-08 01:35:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-07, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
    > Miałem, przed laty, szkolenie z prawa patentowego. Patentowanie
    > blokujące jest zabronione. Jeżeli nie wykorzystujesz praktycznie
    > swojego patentu, a ktoś zastosuje w produkcji podobny pomysł, to by go
    > zablokować musisz udowodnić, że używałeś praktycznie patentu, inaczej
    > przegrasz. Zarzucą ci pozorowanie produkcji i uznają, że to patent

    MZ to daleko idące uproszczenie. Patentuje się coś na początkowym etapie
    rozwoju/opracowania. Patentuje się istotne elementy, nie gotowy proces
    produkcyjny. Po drodze do gotowego produktu może się jeszcze wydarzyć
    kupa rzeczy, a urzędy patentowe raczej nie ocenią łatwo czy intencją
    było zablokowanie, czy po prostu prace nad danym produktem posuwają się
    wolno. To raczej normalne, że dana technologia rozwijana jest latami, a
    obowiązywanie zastrzeżenia to 25 lat. Albo też zmieni się sytuacja
    rynkowa/prawna czyniąca w danym miejscu i czasie produkcje nieopłacalną.
    I co, mieliby z takiej przyczyny unieważniać patent? W praktyce jakoś
    kiepsko widzę takie zarzuty. Pomijam już, że takie batalie prawne to są
    dla gigantów nie małej firmy produkującej mechnizmy przesuwne drzwi.

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2023-07-09 12:37:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 7 Jul 2023 23:13:22 +0200, Robert Wańkowski wrote:
    > Nie mam zamiaru tego produkować, a wpadłem na ten przykładowy patent,
    > gdy szukałem wśród patentów zamka do drzwi przesuwnych, bo faktycznie
    > chciałem zwalić rozwiązanie, bo taki zamek nie jest produkowany. Ale
    > nawet wśród patentów nic nie znalazłem. Pewnie trzeba umieć szukać.

    To trzeba szukac wsród wygasłych, albo amerykanskich.

    > Tak więc myślałem, że jak coś się patentuje, to tam jest jakaś znacząca
    > wartośc dodana. A tu co? Otwór fasolkowy do regulacji... opaska na
    > wcisk, czy ta śruba, która istnieje od zawsze
    > https://s1.meble.pl/gfx/_zdjecia_wspolne/sklep_ofert
    a/0/62/62908/2048892458.jpg

    > Chyba nie rozumiem idei patentu.

    Rózne są patenty. Jedne ambitne, inne mniej.

    Nie ma zamków do drzwi przesuwnych? Powinny chyba jakies byc.
    Jak nie ma, to wymyśl, jak są to ulepsz - i patentuj :-)

    P.S. sa/byly takie zamki w wagonach kolejowych, ale chyba Ci sie nie
    spodobaja.

    Byly i do mebli, z rozsuwanymi ryglami.

    PPS. Słynny patent Lee de Foresta na triode. Wiekopomny wynalazek.
    Tylko wydawało mu sie, ze do pracy jest potrzebne troche gazu w
    bance. I tak zapisał. Tymczasem im lepsza próżnia, tym lepiej działa.
    I patent do kosza.

    Po latach sie okazało, ze trioda z gazem tez jest przydatna - ale
    pierwszy patent wygasł.

    PPPS.
    https://allegro.pl/oferta/zamek-do-drzwi-przesuwnych
    -harmonijkowych-hakowy-10754883781
    https://allegro.pl/oferta/dodatkowy-zamek-do-drzwi-h
    armonijkowych-vivaldi-9510041675

    https://allegro.pl/oferta/zamek-do-drzwi-przesuwnych
    -natura-13071966494
    nie rozumiem

    https://ehokery.pl/model-015/78-drzwi-harmonijkowe-0
    15-b1-orzech-mat-86-cm.html
    https://fernand.pl/zasuwy-do-drzwi/1828-zasuwka-szyf
    rowa-z-zapadka-polobrotowa-klamka-uniwersalna-315026
    5931971.html

    J.

  • 25. Data: 2023-07-09 12:55:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 07 Jul 2023 23:11:40 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Nam uwalają wszystkie, gdzie co prawda nikt nie wpadł, ale osoba biegła
    > w danej dziedzinia wpaść by mogła.

    No i słusznie.

    > Czasem są to rzeczy faktycznie
    > oczywiste - trywializując: użycie nitów zamiast śrub, bo inny patent, nie
    > wymienił na liście zastrzeżeń, ale czasem ma się duuuużo większe
    > wątpliwości.

    No to niesłusznie. A kto tak uwala?

    > Czy ja dobrze widzę, że zgłoszenie to 450zł?

    https://uprp.gov.pl/pl/przedmioty-ochrony/wynalazki-
    i-wzory-uzytkowe/wynalazki-i-wzory-uzytkowe-procedur
    a-krajowa/oplaty-zgloszeniowe

    Ale IMHO to początek kosztów.
    https://uprp.gov.pl/pl/przedmioty-ochrony/wynalazki-
    i-wzory-uzytkowe/wynalazki-i-wzory-uzytkowe-procedur
    a-krajowa/oplaty-za-ochrone
    https://uprp.gov.pl/sites/default/files/2020-01/Rozp
    orzadzenie_Rady_Ministrow_dotyczace_oplat_z_2016_r._
    poz._1623.pdf

    Ale ... nie ma tu nic za "badanie" ?

    To czemu tu pisza 10-40 tys?
    https://fjw.pl/ile-kosztuje-uzyskanie-patentu/

    w tym "koszt badania zdolnosci patentowej".

    To koszt razem z ich fachową pomocą, i oni badają?

    J.

  • 26. Data: 2023-07-09 13:12:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 07 Jul 2023 23:35:57 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > MZ to daleko idące uproszczenie. Patentuje się coś na początkowym etapie
    > rozwoju/opracowania.

    Niekoniecznie. Im później, tym lepiej - dłuzsza ochrona.
    Ale ktos może ubiec.

    Patentowanie na wczesnym etapie to tez ujawnienie kierunku badań -
    konkurencja moze sie zająć i odkryc cos lepszego.

  • 27. Data: 2023-07-09 13:33:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > A jak to ma działać?
    > Kupuję czyjś patent, aby konkurencja z niego nie skorzystała?

    Patentujesz własny pomysł. Kupujesz majątkowe prawa do patentu cudzego,
    ale na wyłączność.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 28. Data: 2023-07-09 14:32:15
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 09.07.2023 o 12:37, J.F pisze:

    > To trzeba szukac wsród wygasłych, albo amerykanskich.

    Doś nietypowy musiał by być to zamek, nie sądzę aby ktoś miał potrzebę
    wymyślenia takowego.

    a/0/62/62908/2048892458.jpg

    > Rózne są patenty. Jedne ambitne, inne mniej.
    >
    > Nie ma zamków do drzwi przesuwnych? Powinny chyba jakies byc.
    > Jak nie ma, to wymyśl, jak są to ulepsz - i patentuj :-)

    Potrzeba powstała przy tych drzwiach.
    https://photos.app.goo.gl/3i2ZrQtjAUsxJEVi9

    Trzy skrzydła, każde na osobnym torze. Klienci chcieli oddzielić
    jadalnię od salonu, aby koty tam nie łaziły. Nie przewidzieli, że
    opanują otwieranie tych drzwi, to też nie ma na skrzydłach hamulców.

    Teraz już nie ma dostępu do górnej prowadnicy. Wydrukowałem jakiś
    hamulce, które blokują wózki, ale miesiąc dwa i się wycierają.

    Drzwi są wąskie i wysokie to blokada u góry, którą trzeba pokonać
    powoduje, że się przechylają i mało komfortowo do działa.

    Wcześniej wydrukowałem mocowania magnesów, aby łaczyły ze sobą skrzydła
    drzwi, ale trochę słabe i koty rozpracowały to.
    A żeby to nie było widoczne są od spodu pionowego ramiaka, a tam do
    dolnej prowadnicy 5 mm, to i magnesy małe i słabe.

    Idealny zamek musi dać się zamknąć od zewnątrz i wewnątrz. Musi połączyć
    ze sobą dwa skrzydła.
    Są hakowe, ale skrzydła muszą być na jednej prowadnicy (jest dostęp z
    obu stron), są meblowe gdzie ryglują ze sobą dwoje drzwi na różnych
    torach, ale dostęp tylko z jednej strony.

    No i zrobiłem zamek, który spełnia założenia. Mechanizmy w obu
    skrzydłach są sprzężone magnetycznie.

> [...]
    > I patent do kosza.
    >
    > Po latach sie okazało, ze trioda z gazem tez jest przydatna - ale

    https://youtu.be/wS-StbF5LiM

    Laguna poważna firma, nie mogli dać chociaż papierowo szablonu?

> [...]
    15-b1-orzech-mat-86-cm.html
    > https://fernand.pl/zasuwy-do-drzwi/1828-zasuwka-szyf
    rowa-z-zapadka-polobrotowa-klamka-uniwersalna-315026

    Te z linków znane mi, ale tu się nie sprawdzą.
    W ogóle mało miejsca miałem na ten zamek, ramiak szeroki na 45 mm.

    Robert

  • 29. Data: 2023-07-09 16:18:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 9 Jul 2023 14:32:15 +0200, Robert Wańkowski wrote:

> [...]
    > jadalnię od salonu, aby koty tam nie łaziły. Nie przewidzieli, że
    > opanują otwieranie tych drzwi, to też nie ma na skrzydłach hamulców.

    Sprytne koty. Moze zasługują na salon, czy tam na kuchnie :-)

> [...]
    >
    > Wcześniej wydrukowałem mocowania magnesów, aby łaczyły ze sobą skrzydła
    > drzwi, ale trochę słabe i koty rozpracowały to.

    Chcialem wlasnie zaproponowac.
    To uzyj wieksze magnesy, moze magnesy mocujące drzwi do framugi.

    No i zawsze zostaje pastuch elektryczny, ale co Prezes powie, jak się
    dowie :-)

> [...]
    > obu stron), są meblowe gdzie ryglują ze sobą dwoje drzwi na różnych
    > torach, ale dostęp tylko z jednej strony.

    sa elektromagnesy trzymające - bedą widoczne, ale czlowiek ich nie
    sforsuje.

    Pomyslalbym nad jakims mechaniczną blokadą, co między skrzydla
    wejdzie.
    Jakas półtarczka. Albo bolec, z czyms umożliwiajacym
    chowanie/wysuwanie z dwóch stron ...

    > No i zrobiłem zamek, który spełnia założenia. Mechanizmy w obu
    > skrzydłach są sprzężone magnetycznie.

    Raczej nie zarobisz na patencie :-)

    -natura-13071966494

    > https://youtu.be/wS-StbF5LiM
    > Laguna poważna firma, nie mogli dać chociaż papierowo szablonu?

    Hm, i pomysl mi sie rodzi.
    W jednym skrzydle taki bolec, bez kluczyka, ale z gałeczką do
    wyciągania. W drugim skrzydle krotszy bolec, do wypychania pierwszego
    i otwierania z drugiej strony.

    A do zamykania z drugiej strony - drugi taki zestaw, tylko od drugiej
    strony.

    popracowalbym jednak nad magnesami.

    J.

  • 30. Data: 2023-07-09 16:58:00
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 09.07.2023 o 16:18, J.F pisze:

    > Sprytne koty. Moze zasługują na salon, czy tam na kuchnie :-)

    > Chcialem wlasnie zaproponowac.
    > To uzyj wieksze magnesy, moze magnesy mocujące drzwi do framugi.

    Nie ma miejsca na większe. Na etapie projektowania tych drzwi było by
    więcej opcji.

    > No i zawsze zostaje pastuch elektryczny, ale co Prezes powie, jak się
    > dowie :-)

    > sa elektromagnesy trzymające - bedą widoczne, ale czlowiek ich nie
    > sforsuje.

    Tak, ale i tak duże i kabel potrzebny.

    > Pomyslalbym nad jakims mechaniczną blokadą, co między skrzydla
    > wejdzie.
    > Jakas półtarczka. Albo bolec, z czyms umożliwiajacym
    > chowanie/wysuwanie z dwóch stron ...

    No tak właśnie długo kombinowałem, ale nie może być możliwości
    wystawienia rygla jeżeli za nim nie ma drugiego skrzydła, bo po
    przesunięciu uszkodzi się drugie skrzydło.

    > Raczej nie zarobisz na patencie :-)

    Raczej nie widzę gdzie to by można zastosować. Zawsze wystarczają zwykłe
    hamulce.

> [...]
    > i otwierania z drugiej strony.
    >
    > A do zamykania z drugiej strony - drugi taki zestaw, tylko od drugiej

    Ale z powierzchni ramiaka nic nie może wystawiać, bo środkowe skrzydło
    wjeżdża pomiędzy inne.

    > popracowalbym jednak nad magnesami.

    No i tak zrobiłem. Później pokażę.

    Robert