  • 11. Data: 2018-02-24 15:53:54
    Temat: Re: Opornik w bazie tranzystora MOSFET: plusy i minusy
    Od: Bombardier Dąs vel Karbonylek <b...@g...com>

    użytkownik Piotr Wyderski napisał:

    > Nie spotkałem takich o gwarantowanej odporności zwarciowej.

    Mniejsza o odporność, weź na logikę. Mosfety małej mocy mają kilka/naście
    pF na bramce. Kondensator przy rezonatorze ma 2x większą pojemność i
    jest popędzany kHz-MHz. Z ciekawości kiedyś obciążyłem wyjście generatora
    w uC, zatrzymał się gdzieś przy 70-90pF przy f=20MHZ.

  • 12. Data: 2018-02-24 18:17:06
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 24.02.2018 o 02:18, Pszemol pisze:
    > Wyobraźcie sobie że sterujecie tranzystorem MOSFET
    > małej mocy w celu włączenia/wyłączenia termistora
    > do układu pomiarowego, czyli taki rodzaj multipleksera...
    >
    > Wyjście układu sterującego, najczęściej mikroprocesora,
    > podłączacie do bramki tranzystora przez rezystor czy
    > bezpośrednio? Jakie plusy/minusy obu rozwiązań?

    To zależy. Jak sygnały mierzone są małe a na szynie zasilającej uC
    siedzą inne układy szarpiące impulsowo zasilanie, to taki rezystor +
    kondensator do masy może ci pozwolić na stłumienie śmieci przenikających
    z części cyfrowej do analogowej. Dodatkowo jeśli przewody od termistora
    wychodzą na zewnątrz urządzenia to musisz się liczyć z ESD, a taki
    rezystor pozwoli ci ograniczyć prąd maksymalny i szybkość narastania
    impulsu.

  • 13. Data: 2018-02-24 18:22:57
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 24.02.2018 o 15:50, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > To przy temperaturze 25st. Jak się zacznie tym nagrzewać to prąd spada.
    > W absolute maximum ratings jest podany prąd max pinu 25mA.
    >
    > Czyli jesteśmy na granicy - według mnie wytrzyma wieczyste zwarcie
    > jednego pinu do GND, a już na pewno przeładowanie kilku nF pojemności
    > bramki tranzystora.
    > 3V3 x 32mA to jest 105mW - nie jest to jakieś potężne uderzenie mocy.
    > Tyle bez problemu w sposób ciągły wytrzymuje obudowa SOT-23.
    >
    > Podobnie chyba jest jak się obejrzy ch-ki wyjściowe scalaków serii HC.
    >
    > Wcale nie postuluję aby nie wstawiać opornika, chodziło mi tylko o to,

    Kumpel kiedyś chciał wygładzić trochę przebieg z pinu ATMegi128 a że nie
    chciało mu się ciąć ścieżki żeby wlutować szeregowy rezystor to
    przylutował tylko kondensator 100nF między pin a masę. Pin po kilku
    dniach ciągłej pracy zaniemógł. Było to naście lat temu, więc pewnie uC
    był wykonany w innym procesie technologicznym niż obecnie produkowane.

  • 14. Data: 2018-02-24 20:03:54
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 24.02.2018 o 11:00, Piotr Wyderski pisze:
    > Trzeci plus: jak Ci przebije MOSFET, to prąd drenu nie popłynie
    > sobie __wesoło__ przez bramkę wprost do struktury sterownika

    Właśnie sobie wyobraziłem stado elektronów każdy z szyderczym uśmiechem
    pędzących w stronę mikrokontrolera.

    Jakub Rakus

  • 15. Data: 2018-02-24 23:23:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

    > Właśnie sobie wyobraziłem stado elektronów każdy z szyderczym
    > uśmiechem pędzących w stronę mikrokontrolera.

    Właściwie jeszcze mam i to
    Że wiem dokładnie co jest co
    Materię czuję tak jak pies
    Bez szkiełka widzę co w niej jest

    Bez mikroskopu widzę atomy
    Nawet elektron co mknie jak szalony
    Widzę prąd, co po drucie gdzieś płynie
    Widzę co robią wirusy, tfu, świnie.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2018-02-25 00:34:59
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    > Właściwie jeszcze mam i to
> [...]
    Aaa, a ja myślałem, że tylko ja tak mam!

    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz
    - rób to dobrze!"

  • 17. Data: 2018-02-25 20:49:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 24 Feb 2018 23:23:23 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Bez mikroskopu widzę atomy

    Bleh,

    http://www.newsweek.com/atoms-photography-prize-8064
    19

    --
    Marek

  • 18. Data: 2018-02-26 09:33:02
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-02-24 o 18:22, Zbych pisze:

> [...]
    > dniach ciągłej pracy zaniemógł. Było to naście lat temu, więc pewnie uC
    > był wykonany w innym procesie technologicznym niż obecnie produkowane.

    OIDP wyjścia ATMegi miały względnie dużą wydajność (szczególnie sink).
    Nie chce mi się szukać, ale nie wykluczałbym, że przy wysterowaniu na 0
    to przy 20mA z góry napięcie na pinie nadal było ułamkiem Volta.
    P.G.

  • 19. Data: 2018-02-27 09:45:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Feb 2018 06:53:54 -0800 (PST), Bombardier Dąs vel
    Karbonylek napisał(a):

> [...]
    > jest popędzany kHz-MHz. Z ciekawości kiedyś obciążyłem wyjście generatora
    > w uC, zatrzymał się gdzieś przy 70-90pF przy f=20MHZ.

    Ale tam moze byc specjalnie maly mosfecik, w odroznieniu od wyjsc.

    mosfety dawno temu pradem nie grzeszyly, co im dawalo pewna odpornosc,
    ale technologia poszla do przodu.
    20mA to nie wydaje sie duzo, ale zagwarantowac cos nie chca.

    J.

  • 20. Data: 2018-02-27 19:01:25
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Mario" <M...@...pl> wrote in message news:p6rcpn$8i5$1@dont-email.me...

    > Zaprojektuj podłączenie przez rezystor a w przypadku słabego nachylenia
    > zbocza dasz taki z zerową wartością :)

    Takie rozwiązanie ma same wady :-)
    Między innymi płacisz za dm2 płytki i za komponent którego nie potrzebujesz
    :-)

    Podoba mi się obserwacja, że wyjścia push-pull procesora czy
    nawet wyjścia takie z układów małej skali integracji (Tiny 3v3TTL)
    nie mają tak czy inaczej zerowej oporności więc pełnią de facto
    rolę szeregowego opornika w bramce tranzystora...

    A więc ograniczają jakoś tam impulsy prądowe przeładowywania
    bramki MOSFETa, które i tak nie są takie duże przy tranzystorach
    małej mocy - w moim przypadku jest to 10-15pF.

    Wygląda na to, że w moim zastosowaniu można spokojnie ten
    opornik szeregowy wywalić i zapomnieć o nim :-)