-
1. Data: 2012-01-17 21:36:30
Temat: Olej motocyklowy vs samochodowy
Od: "Hinek" <h...@t...pl>
Tylko krowa nie zmienia poglądów.
Tu jest ciekawy tekst:
http://www.bikenomads.com/wiki/index.php/Do_not_use_
car_oil_in_bikes
Po angielsku, ale jak ktoś ma problem to tłumacz google pomoże :)
Warto też poszukać o specyfikacji olejowej JASO i wyrobić sobie
własne zdanie. Klasyfikacja JASO m.in. podaje czy olej nadaje się
do mokrego sprzęgła: MA-tak MB-nie
Zasięgnąłem też opini mądrych ludzi (nie w internecie...)
Generalnie wnioski są takie:
Oleje w/g klas.API -do SG mogą być używane w moto, są to jednak raczej
oleje mineralne. Nie mają dodatków zmniejszających tarcie.
Oleje w/g klasyfikacji API od SH mogą być używane jeśli w/g
japońskiej klasyfikacji JASO są oznaczone jako JASO MA - oznacza to
że nie mają dodatków zmniejszających tarcie (czyli nie szkodzą
sprzęgłu) Niestety, trudno znależć taki olej.
W praktyce na samochodowym półsyntetyku sprzęgło może się ślizgać,
ale nie musi. Zależy to od motocykla, stanu samego sprzęgła i
oczywiście sposobu jazdy :)
W moim wypadku sprzęgło nie ślizgało się w Deauvilce, BMW F650, ZR7,
chyba ZRX 1200(ale pewny nie jestem bo krótko nim jeździłem) lecz
uogólniać moich doświadczeń nie będę.
Na ten sezon wleję sobie pewnie jakiegoś "motocyklowego" oleju :)
--
Hinek
-
2. Data: 2012-01-17 22:05:19
Temat: Re: Olej motocyklowy vs samochodowy
Od: AZ <a...@g...com>
On 2012-01-17, Hinek <h...@t...pl> wrote:
> Po angielsku, ale jak ktoś ma problem to tłumacz google pomoże :)
> Warto też poszukać o specyfikacji olejowej JASO i wyrobić sobie
> własne zdanie. Klasyfikacja JASO m.in. podaje czy olej nadaje się
> do mokrego sprzęgła: MA-tak MB-nie
>
Sie zgadza. Od jakiegos czasu tez jest MA2 ktorej wyznacznikiem jest
wspolczynnik tarcia 1.7-2.5, zwykla MA to 1.15-2.5 a MA1 to 1.15-1.7.
>
> Zasięgnąłem też opini mądrych ludzi (nie w internecie...)
>
Fajno.
>
> Generalnie wnioski są takie:
>
> Oleje w/g klas.API -do SG mogą być używane w moto, są to jednak raczej
> oleje mineralne. Nie mają dodatków zmniejszających tarcie.
>
> Oleje w/g klasyfikacji API od SH mogą być używane jeśli w/g
> japońskiej klasyfikacji JASO są oznaczone jako JASO MA - oznacza to
> że nie mają dodatków zmniejszających tarcie (czyli nie szkodzą
> sprzęgłu) Niestety, trudno znależć taki olej.
>
Juz kiedys to komus pisalem tutaj, u mnie w serwisowce stoi:
Engine oil type: API SE, SF, SG / API SH or SJ with JASO MA.
W tamtej dyskusji nie rozbijalo sie o motocyklowy vs samochodowy ino o
jakosc i parametry owych olejow. Jak mi ktos znajdzie dobry syntetyk
samochodowy z JASO MA to moge lac tylko one wlasnie z reguly maja
dodatki zmniejszajace tarcie zeby bardziej eco itp. itd.
>
> W praktyce na samochodowym półsyntetyku sprzęgło może się ślizgać,
> ale nie musi. Zależy to od motocykla, stanu samego sprzęgła i
> oczywiście sposobu jazdy :)
>
Ano.
>
> W moim wypadku sprzęgło nie ślizgało się w Deauvilce, BMW F650, ZR7,
> chyba ZRX 1200(ale pewny nie jestem bo krótko nim jeździłem) lecz
> uogólniać moich doświadczeń nie będę.
> Na ten sezon wleję sobie pewnie jakiegoś "motocyklowego" oleju :)
>
A probowales kiedykolwiek ruszyc powiedzmy z 6-7krpm? Ja probowalem
majac wlasnie domieszke samochodowego syntetyka i po puszczeniu
calkowice sprzegla i odkreceniu manetki obroty poszly sobie na 10krpm a
przy mocnym przyspieszaniu sprzeglo lapalo uslizgi.
--
Artur
ZZR 1200
-
3. Data: 2012-01-17 22:07:22
Temat: Re: Olej motocyklowy vs samochodowy
Od: AZ <a...@g...com>
On 2012-01-17, AZ <a...@g...com> wrote:
>
> A probowales kiedykolwiek ruszyc powiedzmy z 6-7krpm? Ja probowalem
> majac wlasnie domieszke samochodowego syntetyka i po puszczeniu
> calkowice sprzegla i odkreceniu manetki obroty poszly sobie na 10krpm a
> przy mocnym przyspieszaniu sprzeglo lapalo uslizgi.
>
Oczywiscie wracajac do domu i jadac jak bog przykazal zadnych problemow
ze sprzeglem nie mialem.
--
Artur
ZZR 1200
-
4. Data: 2012-01-17 22:34:37
Temat: Re: Olej motocyklowy vs samochodowy
Od: "Hinek" <h...@t...pl>
Użytkownik "AZ" <a...@g...com> napisał
>
> W tamtej dyskusji nie rozbijalo sie o motocyklowy vs samochodowy ino o
> jakosc i parametry owych olejow.
>
>
No wiesz olej, samochodowy kontra motocyklowy to odwieczny temat :)
Teraz przypomniało mi się, że kiedyś chciałem przypalić gumę w
Deauvilce i nie dało się właśnie z powodu sprzęgła. Przyjąłem, że
te typy tak mają - bo to w końcu turystyk był. W normalnej jeździe
było OK - ale faktycznie to mogła być kwestia oleju.
--
Hinek
-
5. Data: 2012-01-17 22:50:43
Temat: Re: Olej motocyklowy vs samochodowy
Od: AZ <a...@g...com>
On 2012-01-17, Hinek <h...@t...pl> wrote:
>>
>> W tamtej dyskusji nie rozbijalo sie o motocyklowy vs samochodowy ino o
>> jakosc i parametry owych olejow.
>>
> No wiesz olej, samochodowy kontra motocyklowy to odwieczny temat :)
> Teraz przypomniało mi się, że kiedyś chciałem przypalić gumę w
> Deauvilce i nie dało się właśnie z powodu sprzęgła. Przyjąłem, że
> te typy tak mają - bo to w końcu turystyk był. W normalnej jeździe
> było OK - ale faktycznie to mogła być kwestia oleju.
>
Ano, czyli to samo co u mnie. Na Motulu wszystko jest w porzadku, mozna
i gume spalic, ruszyc z 6-7 krpm na gumie czy przyspieszyc odkrecajac
manetke do konca. Problemy ktore mialem nie sa wina sprzegla bo po
ostatnim sezonie rozbieralem sprzeglo bo zmienialem lancuszek napedu
alternatora i przy okazji pomierzylem wszystko - sprezyny jak fabryka
je stworzyla, tarcze bodaj 2.9mm gdzie service limit jest 2.7, przekladki
proste.
--
Artur
ZZR 1200
-
6. Data: 2012-01-18 19:38:52
Temat: Re: Olej motocyklowy vs samochodowy
Od: "Ivam" <f...@p...fm>
Użytkownik "AZ" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:jf4rau$chk$...@n...news.atman.pl...
> Sie zgadza. Od jakiegos czasu tez jest MA2 ktorej wyznacznikiem jest
> wspolczynnik tarcia 1.7-2.5, zwykla MA to 1.15-2.5 a MA1 to 1.15-1.7.
Wiem, ze teraz sie czepiam, ale czy te wartosci Ci sie nie pomylily? Serio
to nie wiem jak sie sprawa ma z normami MA, ale te wartosci to jak na
wspolczynnik tarcia do tego z uwzglednieniem oleju to troche wysokie sa.
Przykladowe wartosci:
http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Tribology/co_
of_frict.htm
A jakbys mial jakiegos linka do tych informacji dotyczacych MA1, MA2, etc.
to daj - chetnie poczytam.
--
pzdr:
Ivam
-
7. Data: 2012-01-19 11:21:19
Temat: Re: Olej motocyklowy vs samochodowy
Od: amos <g...@g...com>
On 17 Sty, 22:36, "Hinek" <h...@t...pl> wrote:
> Tylko krowa nie zmienia poglądów.
Szacun, ze powiedziales to "glosno", bo swoich racji broniles niczym
Rejtan ;)
Nie wszystkich na to stac.
--
zdrowka
amos