    From: Sylwester Łazar <i...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Odp: Wyścigi mikrokontrolerów
    Date: Thu, 22 Aug 2013 13:35:54 +0200

    > - o dużo za duże (mamy XXI wiek) i to we wszystkie strony (łącznie z
    > grubością)
    Jedno proste pytanie:
    Do czego za duże?
    a) do samochodu
    b) do pralki
    c) do monitora LCD
    d) do komórki
    e) do miksera
    f) do dekodera TV
    g) do kamery przemysłowej
    h) do szafy sterowniczej maszyny CNC

    > - zajmuje niepotrzebnie 2 warstwy (SMD jedną + parę przelotek, w mocno
    > dowolnym miejscu)
    Nie zajmuje, tylko dodaje warstwę. I tak napisałem.
    Nie rozumiem, dlaczego kolega odwraca kota ogonem?
    --WARSTWA 1:procesor DIPXX lub DIPX
    --WARSTWA 2: np. elementy 1206, TQFP64,SO8
    --Top layer
    --Botom layer
    --WARSTWA 3-tu też można :elementy 0603 i inne

    Przelotki na wyprowadzeniach układu DIP są:
    a) pewne
    b) solidne
    c) odporne na działanie chemiczne vs. przelotki napylone.

    > - robi wrażenie, że układ został wykonany 30 lat temu.
    Nie rozumiem.
    Nie używamy układów, bo mają wygląd jakby był wykonany 30 lat temu?
    W innym wątku pisze kolega, że przekaźniki, które wyglądają jakby były
    robione 100 lat temu
    są dobre, mimo, że zajmują 100x więcej miejsca niż obudowa DIP40?

    > W ogóle widzę, że się niektórzy boją tego SMD jak diabeł święconej wody.
    Ja się nie boję ani SMD, w tym BGA, TQFP, DIP, złączy tasiemkowych,
    przekaźników, ani kondensatorów elektrolitycznych.
    Problem w tym, że wyżej wymienione mają wady logiczne, które je
    dyskwalifikują
    w sensie przydatności dla poważnych i profesjonalnych projektów.

    > Dlaczego ? Nie wiem. Jak komuś się nie trzęsą mocno łapy to wszystkie
    > TQFP można ślicznie zrobić ręcznie kopytkiem. BGA już nie, no ale - te
    > 500 czy 800 czy 1000 nóg to jednak ma swoje wymagania...
    Rozumiem, że takie naprawiasz?
    Ile takich ZAPROJEKTOWAŁEŚ?
    Często jest tak, że niektórzy są zadowoleni z błędów inżynierskich, gdyż
    z tego żyją. Nie obraź się, ale dla dalszej dyskusji ważna jest odpowiedź na
    pytanie, czy
    czasem w Twoim przypadku tak nie jest?

    > W mocno wyjątkowych przypadkach DIL ma uzasadnienie - jeśli jest ryzyko
    > poważne, że użytkownik będzie musiał na środku pola wymieniać uwalony
    > chip, wtedy ok - DIL można wyjąć ręką.
    Jeszcze nic nie naprawiałem w środku pola poza kombajnem (żartuję :-)), ale
    nie ma większej przyjemności niż na stole wyciągnąć spalonego DIPa i włożyć
    nowego.
    Tak jak mi się to zdarzyło w tym miesiącu.
    Niestety oprócz DIPa, spaliła się też przetwornica , którą niefortunnie 10
    lat temu zaprojektowałem w SO8 zamiast w DIP8, na płytce 14cmx10cm z dużym
    wyświetlaczem graficznym 128x64.

    > Ale inaczej - to historia
    Historia Królestwa Polskiego ma ponad 1000-letnią tradycję.
    Nasze Mocarstwo miało 1000 letnią tradycję, mięliśmy 40 Króli, Królowych i
    Książąt,
    Pałace, Złoto, Skarbce, Bogate Dwory, armię i szacunek.
    Patrząc dzisiaj na stan naszego państwa widać tylko biedę, kredyty, ruinę i
    degradację.
    Widać za to często ludzi, którzy cieszą się, że zarobią 10gram złota za
    naprawę scalaka,
    czy przekaźnika, mając do zapłaty ratę w banku 0,1 kg miesięcznie + pół kilo
    Au podatków.
    Zazdroszę tym, którzy mimo wszystko wolą modną, nowoczesną demokrację,
    dziurawe drogi i kieszenie.
    Ja tam lubię historię :-)

    --
    -- .