  • 1. Data: 2011-05-04 20:55:50
    Temat: Odp: Re: Uszkodzony rozrząd
    Od: BearBag <c...@g...com>

    > tak to jest jak sie czyta ksiazki zamiast polegac na doswiadczeniu
    > innych...
    > pasek zmieniam co 60-70 tys niezaleznie co na nim pisze, lepiej co 3
    > lata dac 500zl niz co 5lat 5tys... a nie powiem w peugeocie 406 mialem
    > wymiane paska wpisana po 120tys MIL... musialbym byc mega idiota zeby
    > tak dlugo czekac...

    Jesli producent napisał w instrukcji że ma być po 120tyś km to znaczy że przetestował
    to i 99% testowanych silników i paski w nich to wytrzymało. Te przebiegi w książkach
    nie biorą się z księżyca tylko z testów w ekstremalnych warunkach i obliczeń
    statystycznych.
    Oczywiście że można zmieniać rozrząd co 50tyś chociaz producent każe co 120 tylko
    jest to niezła nadgorliwość, coś jak seks z prezerwatywą, pigułkami i urywany (tak na
    wszelki wypadek). Można sie też zatrzymywać na zielonym świetle i sprawdzać czy ktoś
    nie wyjedzie nam na czerwonym. W koncu jest jakies ryzyko...
    A tak poważnie to urwane paski zdarzają sie bardzo rzadko, raz na kilka tysięcy aut i
    przyczyną zwykle nie jest przebieg tylko wiek paska. Ludzie jeżdzą na starym bo niby
    ma tylko 50tyś a wiekowo np 10lat i bum...
    Mam znajomych zarówno w ASO jak i zwyklych mechaników i zerwane paski to rzadkość i
    zwykle jest bardzo wyraźna przyczyna, albo babka nie wiedziala że takie coś w ogole
    sie zmienia albo ktoś jezdził 12lat na jednym, albo auto stało rok w stodole i je
    zapalali przez pół wsi na popych. Reszta to wady materialu których nie da się
    przewidzieć.
    Poza tym słyszałem o silnikach które miały po 250tyś i przyjeżdzały do mechanika na
    zmiane fabrycznego paska i nic im nie było :)

  • 2. Data: 2011-05-04 21:15:55
    Temat: Re: Odp: Re: Uszkodzony rozrząd
    Od: koziel <k...@w...pl>

    co do przebiegu 250 kkm i orginalnego paska - 2 lata temu mialem
    lagune I z 96r i mozecie wierzyc lub nie, ale miala przejechane 230
    kkm i wlasnie oryginalny pasek rozrzadu wraz z podzespolami, a ponadto
    np linke sprzegla ktora juz ze starosci strzelila zima - takze
    podzielam zdanie kolegi powyzej :)

    Pozdrawiam,
    Emil.

  • 3. Data: 2011-05-04 21:55:22
    Temat: Re: Uszkodzony rozrząd
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-05-04 20:55, BearBag pisze:

    > Oczywiście że można zmieniać rozrząd co 50tyś chociaz producent każe co 120 tylko
    jest to niezła nadgorliwość

    W dodatku taka nadgorliwość wcale nie musi zmniejszać prawdopodobieństwa
    że tłoki się zderzą z zaworami.

    Kryteria awaryjności podzespołów są bardziej skomplikowane i wymagają
    uwzględnienia jeszcze paru rzeczy.

    Np. krzywa wannowa i duży skok awaryjności w okresie "nowości", związany
    z tym że nowo założony pasek może być fabrycznie wadliwy, albo błąd
    zostanie popełniony przy wymianie i silnik się uszkodzi już w pierwszych
    chwilach po wymianie paska.

    Do tego dużo awarii będzie po prostu losowych na które kondycja paska
    nie ma wpływu - uszkodzenia mechaniczne, chemiczne czy awaria innych
    podzespołów silnika samochodu.

    A samo wyliczanie żywotności podzespołów na podstawie przebiegu też już
    jest obarczone co najmniej solidnym błędem.

    Wiele podzespołów zużywa się raczej w zależności oo ilości obrotów
    silnika, prędkości obrotowej silnika czy temperatury, a nie ilości
    przejechanych kilometrów.

    Można to oczywiście uśredniać, ale te wyniki dla samochodu używanego do
    stania w miejskich korkach na krótkich trasach, będą mocno się różnić od
    wyników w samochodzie używanym do jeżdżenia w dalsze trasy.

    > Poza tym słyszałem o silnikach które miały po 250tyś i przyjeżdzały do mechanika na
    zmiane fabrycznego paska i nic im nie było :)

    W bezkolizyjnych silnikach to chyba częste podejście - urwanie paska nie
    grozi niczym poważnym, więc najwyżej zmienia się go przy okazji jakiś
    gwiżdżących rolek, albo cieknącej pompy wody.
    Szansa że silnik całe życie samochodu przejedzie na jednym pasku jest w
    na tyle duża, że przy bezkolizyjnym silniku nie ma sensu się brudzić :)

  • 4. Data: 2011-05-04 22:11:29
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 04 May 2011 21:55:22 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

> [...]
    > z tym że nowo założony pasek może być fabrycznie wadliwy, albo błąd
    > zostanie popełniony przy wymianie i silnik się uszkodzi już w pierwszych
    W służbowym busie fordowskim w serwisie zapomnieli skręcic porządnie
    rolkę napinającą. Rozrząd się nam w czasie jazdy przestawił i tak fajnie
    gradualnie straciliśmy moc :)

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 5. Data: 2011-05-04 22:35:20
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 4 May 2011 11:55:50 -0700 (PDT), BearBag wrote:
    >Jesli producent napisał w instrukcji że ma być po 120tyś km to
    >znaczy że przetestował to i 99% testowanych silników i paski w nich to wytrzymało.

    Chyba ze to Daewoo.

    >Te przebiegi w książkach nie biorą się z księżyca tylko z testów w
    >ekstremalnych warunkach i obliczeń statystycznych.

    Widac Koreanczycy malo jezdzili po Polsce i Niemczech :-)
    A moze za duzo razy przeliczano z mil na kilometry lub odwrotnie :-)

> [...]
    >niby ma tylko 50tyś a wiekowo np 10lat i bum...
    >Mam znajomych zarówno w ASO jak i zwyklych mechaników i zerwane paski to rzadkość

    Ale to nie byli mechanicy z Daewoo ? Bo tam w koncu ASO dostalo
    okolnikiem errate do ksiazki obslugi, widac te gwarancyjne naprawy za
    duzo ich kosztowaly :-)

    J.