    Date: Wed, 04 May 2011 21:55:22 +0200
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Uszkodzony rozrząd

    W dniu 2011-05-04 20:55, BearBag pisze:

    > Oczywiście że można zmieniać rozrząd co 50tyś chociaz producent każe co 120 tylko
    jest to niezła nadgorliwość

    W dodatku taka nadgorliwość wcale nie musi zmniejszać prawdopodobieństwa
    że tłoki się zderzą z zaworami.

    Kryteria awaryjności podzespołów są bardziej skomplikowane i wymagają
    uwzględnienia jeszcze paru rzeczy.

    Np. krzywa wannowa i duży skok awaryjności w okresie "nowości", związany
    z tym że nowo założony pasek może być fabrycznie wadliwy, albo błąd
    zostanie popełniony przy wymianie i silnik się uszkodzi już w pierwszych
    chwilach po wymianie paska.

    Do tego dużo awarii będzie po prostu losowych na które kondycja paska
    nie ma wpływu - uszkodzenia mechaniczne, chemiczne czy awaria innych
    podzespołów silnika samochodu.

    A samo wyliczanie żywotności podzespołów na podstawie przebiegu też już
    jest obarczone co najmniej solidnym błędem.

    Wiele podzespołów zużywa się raczej w zależności oo ilości obrotów
    silnika, prędkości obrotowej silnika czy temperatury, a nie ilości
    przejechanych kilometrów.

    Można to oczywiście uśredniać, ale te wyniki dla samochodu używanego do
    stania w miejskich korkach na krótkich trasach, będą mocno się różnić od
    wyników w samochodzie używanym do jeżdżenia w dalsze trasy.

    > Poza tym słyszałem o silnikach które miały po 250tyś i przyjeżdzały do mechanika na
    zmiane fabrycznego paska i nic im nie było :)

    W bezkolizyjnych silnikach to chyba częste podejście - urwanie paska nie
    grozi niczym poważnym, więc najwyżej zmienia się go przy okazji jakiś
    gwiżdżących rolek, albo cieknącej pompy wody.
    Szansa że silnik całe życie samochodu przejedzie na jednym pasku jest w
    na tyle duża, że przy bezkolizyjnym silniku nie ma sensu się brudzić :)