  • 1. Data: 2012-11-05 15:45:27
    Temat: Odlutowywanie SMD.
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Witajcie.

    Od niedawna zacząłem się bawić w lutowanie SMD (płyty główne z laptopów).
    Do rozlutowania używam gorącego powietrza.
    Zauważyłem, że o wiele prościej jest wylutować układ,
    gdy położy się cieńką warstwę pasty lutowniczej (nie topnika).
    Tak jakby oryginalna cyna topniała gorzej przy tej samej temperaturze HA.
    Może ktoś z Kolegów podpowie mi, jak najwygodniej wylutować elementy z PCB?

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2012-11-05 20:12:56
    Temat: Re: Odlutowywanie SMD.
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 05.11.2012 15:45, Jacek wrote:
    > Tak jakby oryginalna cyna topniała gorzej przy tej samej temperaturze HA.

    Bo to lut PbFree i ma wyższą temperaturę topnienia.

    > Może ktoś z Kolegów podpowie mi, jak najwygodniej wylutować elementy z PCB?

    (Jak rozumiem mówimy o obudowach pokroju QFP a nie QFN czy BGA)
    Kupić bizmut, kupić cynę, kupić ołów. Zrobić stop newtona. Za pomocą
    lutownicy grotowej nałożyć go na nóżki w celu podniesienia pojemności
    cieplnej. Stop jest wielokrotnego użytku póki się jeszcze topi w okolicy
    150.

    Michoo

  • 3. Data: 2012-11-05 21:26:07
    Od: <news>

    Użytkownik "Jacek" napisał:
> [...]
    > się cieńką warstwę pasty lutowniczej (nie topnika). Tak jakby
    > oryginalna cyna topniała gorzej przy tej samej temperaturze HA.

    Bo ta "oryginalna cyna" to pseudo ekologiczna kupa, czyli cyna bezołowiowa,
    kiepsko się lutuje, koroduje i różne cuda się dzieją, ma też około 100
    stopni wyższą temperaturę topnienia